Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;245401 schreef : als je dat slangetje los hangt zal de drukregelaar continu zijn maximale druk leveren. Vooral bij stationair en lichte deellast (situaties waarbij je veel vacuum hebt) is de injectiehoeveelheid dan groter dan hoe het systeem eigenlijk ingesteld hoort te zijn.
ik heb het even vetgedrukt. Het zou me erg verbaasd hebben als je bougies NIET zwart waren :lol:
Dat ding moet ook benzine verbruiken zoals een paard water zuipt :wtf2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Ik heb nog maar eens met Brouwer in Rogat gebeld, toen ik vertelde van het koud-goed-en-warm-slecht-lopen probleem, attendeerde hij mij op de koelvloeistoftemperatuursensor (leuk woord voor galgje).
Ik had er nog nooit van gehoord, maar deze regelt dus de hoeveelheid brandstof die er word ingespoten bij verschillende temperaturen.
Op dit gebied was ik weer die simpele Golf van me gewend. Toen kwam ik er achter dat koelvloeistof dus een belangrijke functie had waar ik niet van wist.
En aangezien mijne er uitzag als heeeel er verdunde kvs, bijna water, deze toch maar gauw vervangen na 7 jaar...
Dit maakte een duidelijk verschil, het was nu geen warm/koud probleem meer maar een sporadisch voorkomend euvel. Nu ben ik verder gaan kijken bij m'n ontsteking. Ik kon m'n verdelerkap draaien over de rotorhouder. Hij ging hierdoor anders lopen. De kap hoort in een nokje te vallen, mijn nokje was rond. Dus hij gleed uit het nokje.
Brouwer nog maar eens gebeld en het hele verhaal uitgelegd. Nou blijkt er iets met veertjes en magneetjes te zijn, wat een waardeloos systeem is. Je hebt ook vaste magneetjes, zoals ik het begrepen heb. Snap het nog niet helemaal. (als iemand het kan uitleggen, heel graag

De Volvo is momenteel rijdbaar, alleen valt sporadisch de ontsteking weg. Wanneer ik de koppeling niet intrap en de motor toeren laat maken door de snelheid die ik heb, blijft hij lopen, en pakt hij op een willekeurig moment de onsteking weer op en kan ik mijn weg vervolgen.
Nu ga ik deze week al rijden en zeilend naar Rogat en laat ik er daar naar kijken!
Ik houd jullie op de hoogte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
ontstekingstijdstip. Bij jouw auto hoort die gefixeerd te zijn door middel van een soort
"banaantje" waar de bout doorheen gaat. Als dat "banaantje" ontbreekt, weet je genoeg.
Voor wat betreft de koelvloeistofsensor: de 360 injection heeft er twee. Eén waarmee je
metertje in het dashboard aangestuurd wordt en één die het motormanagement gebruikt.
Ik denk dat het verschil in "warm-koud-lopen" dan eerder in een niet goed functionerende
thermo-tijd-schakelaar gezocht moet worden. Wees er zeker van welke sensor eventueel
stuk is, want zo'n tts is niet bepaald goedkoop. Alleen de sensor voor je meterje kost
maar iets van 11 Euro, de andere zijn beduidend duurder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
De stroomverdeler en de rotor pin heb ik vervangen voor een goede gebruikte. De mijne waren er duidelijk slecht aan toe, het pinnetje van de verdelerkap had duidelijk lopen "zwabberen" over de rotor. De rotor was namelijk beschadigd. De verdelerkap zelf had allemaal beschadigingen langs de kanten van de rotor. Niet goed dus.
Ook heb ik het idee dat het na dat ik de koelvloeistof vervangen heb, geen warm / koud probleem meer is.
Warm en koud, is het direct starten en lopen, goede gasrespons, ga ik een stukje rijden dan valt regelmatig de onsteking weg of iets in die richting. De motor stopt in ieder geval met lopen als ik de koppeling in trap. Wanneer ik niet ontkoppel, blijft hij lopen door mijn snelheid, en pakt hij het gas na een seconde of 3 à 4 ook zo weer op, en kan ik verder.
Heel apart, iemand hier enige ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Helaas blijft het probleem.
Ik zit nu ook nog aan de gaskleppositiesensor te denken.
Iemand enige ervaring met een defecte en de symptomen daarvan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Maar allereerst, sleutelen aan een auto met injectie was voor mij nieuw, ik wist wel wat maar niet veel, vandaar veel vragen.
Ik ben student, niet perse een arme, want dan heb je ook geen twee auto's, maar wel eentje met heel erg weinig tijd. Als ik tijd heb, is het af en toe 's middags als ik uit school kom een uurtje, anders na achten 's avonds.
Hierdoor heeft het zoeken ook een week of twee / drie stilgestaan.
Wat de kosten betreft valt het reuze mee, ik heb nog niets vervangen dat niet nodig was. Ik heb alle geprobeerde / vervangen onderdelen geheel vrijblijvend mogen proberen. De hoeveelheid tijd die ik er inmiddels in heb zitten is een ander verhaal...
Over meten en weten, natuurlijk, helemaal waar, maar ik kon niemand vinden die een drukmeter voor mij te leen had. En om nou een drukmeter aan te schaffen, om even te proberen, en dat hij daarna op de plank beland, is in mijn ogen wel zonde geld.
Natuurlijk, ik had direct met de auto naar de eerste beste garage kunnen gaan.
Maar ik wil heel erg graag heel erg veel leren. Ik mag graag sleutelen aan m'n auto's omdat ik dat ontzettend interessant vind.
Enne, de studiefinanciering + minimum uurloon is nou ook weer niet zo dik, dat ik er het uurloon van een garage mee kan betalen...
Vandaar mijn ellenlange "gezeur" en gevraag...
Back to business:
Gisteravond heeft een monteur van Volvo specialist Brouwer in Rogat naar de 360 gekeken. Ik ben met hem in contact gekomen via mijn vader en zijn vader.
Ik heb mijn verhaal gedaan en hij dacht inderdaad ook aan de brandstofdruk.
Hij had een meter. Deze heeft hij er tussen gedrukt en wat bleek, krap aan 2 bar van de 2,5 die hij moet hebben, en de druk zakte weg bij gas geven.
Mijn drukregelaar is dus overleden. Het afdoppen was hoogstwaarschijnlijk een mega goedkope reparatie. Op die manier gaf hij namelijk wél de benodigde druk.
Ik heb ook een drukregelaar mogen lenen, dus deze er tussen gedaan.
De druk steeg naar ongeveer 2,25 bar, en bij gas geven steeg hij in plaats van dalen. Al een hele verbetering, maar nog niet genoeg.
Toen heeft de monteur naar zijn baas gebeld, die heeft de 300 serie nog nieuw verkocht en wist er nog veel van.
Hij attendeerde hem op het filtertje dat voor de brandstofpomp zit.
Deze had ik al wel doorgespoeld tegen het erge vuil, maar niet vervangen omdat het een drukaccumulator zou zijn.
Dus toch een filtertje, zoals hij ook op de onderdelensite staat, welke bomvol rommel zat.
Schoongespoten, zo goed als leeggeklopt, en daar was de laatste 0,25 bar.
Waarschijnlijk toch nog rommel in de tank, en het slangetje dat er voor had gezeten was ook niet al te best meer.
Conclusie, nieuw filtertje er tussen.
Nu zal er nog wel meer troep uitkomen, maar kan ik voor dat filtertje een goedkoop universeel dingetje halen, welke ik dan een paar keer vervang, of is het toch ook een drukaccumulator en moet het exact zo'n één zijn?
Ik hoop dat dit misschien mijn laatste vraag rondom dit topic zal zijn.
Iedereen ontzettend bedankt voor alle adviezen en hulp, ik heb in korte tijd al heel veel mogen leren! Dank daarvoor!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.