Boutjes koppelstuk torquetube.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2013 22:41 #923203 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Boutjes koppelstuk torquetube.

AvdAkker;210980 schreef : waarschijnlijk is het hechtlasje van dat vierkante blokje gescheurd, blokje drukt het boutje dan eerst een stukje onder spanning over de prise-as heen zodat het draad beschadigd en wringt zich dan vrij zodat het resterende stuk er schadevrij uit komt.


Goed punt.. dat heb ik niet gechecked.

AvdAkker;210980 schreef : zou me er geen zorgen om maken, zeker niet als het draad zelf helemaal schoon is (alsof het net is gebeurd zeg maar)


schoon en roestvrij waar het er toe doet, inderdaad

AvdAkker;210980 schreef : ohja, de boutjes dienen zodra er 12.9 op staat aan normwaarden te voldoen; de leverancier waar ik die zooi bestel is een van de grootste van europa, die hebben dat echt wel voor elkaar. t zijn echt geen chinese oloeboeloe boutjes:)


Dat geeft wel meer rust, dankjewel. Dat minimale aanhaalmoment is ook echt wel behaald. Ik vind het een goede verklaring. Maar ervaring van andere 360 rijders is altijd goed. Binnenkort zal ik er nog eens eentje uitdraaien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2013 23:20 #923205 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Boutjes koppelstuk torquetube.

volvofiel;210979 schreef : Hier ben ik ook heel erg benieuwd naar.
Zijn er hier meer mensen met ervaring?

De boutjes moeten wel met een minimaal moment aangehaald worden. Helaas kan ik het bij mijn 345 niet checken want die staat in de stalling.



Zullen we dat "minimaal" vervangen door "maximaal"............?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2013 08:53 #923213 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Dat is niet een minimaal of maximaal moment, dat is het moment waarop je de bout moet aanspannen.
Dat is de hele reden waarom er momentsleutels zijn......
Trouwens als je de werkplaatshandboeken erop na slaat zie je dat er met het monteren ervan meer is gemoeid dan enkel het "erindraaien en het laaste stukje lekker strak aantrekken". Maar ja, wie leest die nog?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2013 10:24 #923219 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
met minimaal moment bedoel ik een 'minimale hoeveelheid', oftewel laag/klein moment

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-02-2013 12:15 #923223 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Klopt dus niet.Is het maximale of zoals Robbert-Jan hierboven schrijft ,juiste moment.Ga je ze vaster aantrekken,wat overigens gaat, dan rek je de bout op en verliest ie sterkte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2013 13:05 #923224 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
we bedoelen hetzelfde, Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2013 17:32 #923245 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Als Volvo een moment van bijv 45-49 Nm aangeeft dan betekent dat je bout vastgezet moet worden met een moment van minimaal 45 Nm en maximaal 49 Nm. De eigenlijke moment waarde moet hiertussen liggen.

Geeft men daarentegen een enkele waarde aan met bijv. 50 Nm dan moet het vastgezet worden met exact 50 Nm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2013 18:16 #923248 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Juist. De boutjes van het koppelstuk meoten vastgezet worden op een moment van "slechts" 34 Nm (gebaseerd op de how-to van Anjo).
En dat bedoelde ik met 'minimaal moment', dus als in 'met weinig kracht'.

Je gaat hier al gauw overheen als je de boutjes vastzet volgens de "lekker vast" methode.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2013 21:31 #930772 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
Als je de boutjes gaat vervangen, moet je dan eigenlijk nog iets van loctite o.i.d. gebruiken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2013 21:58 #930774 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Boutjes koppelstuk torquetube.
nope. Gewoon op moment vastzetten en klaar!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD