Winterstartprobleem?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2011 18:21 #859997 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterstartprobleem?
Sleutel 12, meen ik. Heb je zo los.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-01-2011 22:30 #860251 door V300 register
Winterstartprobleem --> oorzaak

Voorbije weekend ben ik erachter gekomen waarom de B200 met injectie zo moeilijk starte en slecht liep als hij nog koud was. Een vriendelijke meneer van een pechhulpdienst heeft me daarbij geholpen en alles duidelijk gemaakt.

In de stroomverdeler was er geen enkel probleem te zien. Dan eens de bougies losgedraaid en deze zagen er zwart en vochtig uit aan de elektrode. Met een brandertje de bougies dan opgedroogd en zuiver gemaakt. Nadat dit was gebeurd was het direct/vlot starten en lopen zoals het hoort.

Maar als de motor dan enige tijd gelopen had begon hij weer slechter te draaien (na enkele minuten). Motor dan terug afgezet en de bougies weer losgemaakt. Nu bleken de twee bougies in het midden weer zwart te zien duidend op een slechte verbranding, lees slechte ontsteking. De 2 andere bougies waren nog altijd mooi zuiver. Het was dus duidelijk dat er twee slechte bougiekabels in het spel waren die dus startproblemen veroorzaaken als het extreem vochtig is.

Oorzaak: De combinatie van vocht + versleten bougie kabels

De bougiekabels zijn in 24 jaar nog nooit vervangen en hebben in feite ook nog nooit problemen gegeven. Maar de overvloedige regen van de laatste dagen bracht een duidelijk zwak punt naar boven.

Kan er iemand advies geven welke bougiekabels het meest aangeraden zijn?
Merken die me opgevallen en bekend zijn, zijn Bosch, Beru, Lucas, KV85 Competition of originele Volvo kabels. Het liefst zou ik gaan voor origineel. Is dit nog vlot te verkrijgen? Zijn de bougiekabels van een 360 bijvoorbeeld hetzelfde als een Volvo 240 met dezelfde motor? De vier kabels van stroomverdeler naar de bougies lijken me nog eenvoudig te vinden. Maar is dat ook het geval voor de rode kabel die als voeding van de elektronische ontsteking naar de stroomverdeler loopt? Is deze kabel specifiek voor een Volvo 360?

Alvast bedankt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-01-2011 22:37 #860252 door V300 register
Eigenlijk moet je je diep schamen dat de bougiekabels de problemen hebben veroorzaakt. Normaal onderhoud betekent dat je die kabels ook af en toe vervangt.

Je kan het beste de Beru of origineel Volvo nemen met de dikst mogelijke aansluitingen bij de bougies. Ik meen een eurotje of 60, maar dat heeft deze B200 wel verdiend! Je kan ook losse bobinekabels krijgen. Die koop je zo los bij de automaterialenzaak. Maar ik denk dus de kabels die een 240 met B19/21/23 ook heeft dat dat de beste zijn, want die hebben de stroomverdeler ook aan de zijkant van het blok zitten, net als bij een 360. Het setje dat ik laatst had van de Volvogarage (geen dealer) had dat set inclusief bobinekabel die ook nog eens lang genoeg was.

En hoe staat het met de rest van het onderhoud?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2011 22:16 #860316 door V300 register
De auto is altijd heel goed onderhouden. Dat werd bevestigd door die kerel van de pechhulpdienst die vertelde dat de stroomverdeler en bougies er als nieuw uit zagen. Maar wat die bougiekabels betreft daar had ik ook al opmerkingen over gemaakt bij mijn garagist. Maar die vond het niet nodig om die eens te vervangen omdat de motor altijd goed draaide. Het is trouwens ook de allereerste keer de motor haperde buiten een keer dat de dynamokabel brak tijdens het rijden.

Bij de laatste keuring in december had de auto geen enkele opmerking. En toch zijn ze bijzonder streng geweest want de auto werd heel lang ge?nspecteerd op de brug.
Maar achteraf kon er toch een lichte glimlach af van de keurmeester met de opmerking " :y: die ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd en kilometers..."

Nog bedankt voor het advies Lucluc.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2011 10:37 #860331 door V300 register
De Berukabels zijn toppie en waarschijnlijk wat goedkoper dan de Volvokabels.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2011 18:30 #860351 door V300 register
Ik heb geen verschil kunnen ontdekken tussen de Beru's en origineel Volvo. Die met die dikke aansluitingen bedoel ik dus.

volvoonderdelen.com/240260/Ontsteking/Bo...-rubber-kap-4st-722/

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2011 21:57 #860369 door V300 register
Deze bobine kabel ziet er wel een beetje kort uit:

volvoonderdelen.com/images/volvo_272194.jpg

Deze lijkt duidelijk langer. Zijn er nog andere verschillen?

volvoonderdelen.com/images/volvo_272193.jpg

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2011 23:03 #860375 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Winterstartprobleem?
Ja, die lange kabel is voor zeer vroege types.

Ik heb een tijdje terug een setje nieuwe kabels gekocht voor mijn '81-er met 2-liter, maar schijnbaar hebben alle setjes standaard de korte bobinekabel. Alle 2-liters vanaf modeljaar 1982 hebben de bobine naast de accu/stroomverdeler zitten waardoor een korte bobinekabel volstaat. Mijn bobine zit echter op het schutbord waardoor ik een lange kabel nodig heb. Toevallig heb ik er vandaag eentje besteld bij de dealer. Kostte ze wel wat moeite om zo'n lange te vinden omdat alles van v??r 1985 in een ander systeem zit o.i.d.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2011 16:14 #860519 door V300 register
Om de juiste bougiekabels te zoeken was ik eens op www.beru.com/english/home/index.php gaan kijken.

En daar kwam ik o. a. de volgende twee types tegen:

Ignition Cable Kit -ZEF 1191-0 300 891 191 To Model Year 07.1987
Ignition Coil Coupling Type SAE
Distributor/ Rotor Coupling Type DIN
Spark Plug Coupling Type SAE

Ignition Cable Kit -ZEF 1192-0 300 891 192 From Model Year 08.1987
Ignition Coil Coupling Type SAE
Distributor/ Rotor Coupling Type DIN
Spark Plug Coupling Type SAE

Het blijkt dat er soms verschillen zijn in de lengte van de bougiekabels afhankelijk van het bouwjaar en in dit geval vooral de lengte van de bobine kabel die in het eerste geval 90cm lang is en in het tweede geval maar 60cm volgens de site van Beru.

De bougiekabel kit bestaat afhankelijk van het bouwjaar uit ??n of meerdere bougiekabels van 50, 60, 70 en 90cm.

Het is dus een beetje zoekwerk om de juiste kabels te vinden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2011 19:10 #860529 door V300 register
Een goede onderdelen boer heeft de kabels op lengte op voorraad.

Gewoon de oude kabels opmeten of ,nog beter ,het hele zootje er af halen en meenemen.

Ik koop nooit complete sets,ik haal ze per stuk EN op de goede lengte.
En ja..doe maar Beru.Is gewoon heel goed voor normeel gebruik.

Op de 55 racer heb ik kabels die eigenlijk voor topfuel dragsters gebruikt worden.Dit een combinatie met een bobine die een veeeeeeel hogere uitgangs spanning levert werkt fabeltastisch!'t kost wat,maar dan heb je ook wel iets.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC