aandrijflijn trilt

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2009 22:32 #767484 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aandrijflijn trilt
nee dat niet want de borgveer zat er wel in,alleen geen lager dus....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 22:33 #767485 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic aandrijflijn trilt

ronaldromme;96910 schreef : het lager centreert dus de torqtube as
en als de as dus niet precies in het midden staat bij ontkoppelen ,gaat ff simpel gezegt de as zwieberen waardoor je dit gedoe krijgt,dus resoneren van de torqas

het lager zit in de motor vast en heeft verder niks met de koppeling te maken trouwens



ja, want in feite staat de complete as dan iets onder spanning en iets krom binnen de ruimte die het drukgroep nog heeft.

laat dat 3mm zijn, dan heb je de vaste verbinding tussen koppeling en het eerste lager in de torquetube, van daaruit kromt de as door het lager heen tot aan het volgende lager en komt de uitlijning van de as tussen lager 1 en 2 in de torquetube ook rond de 3mm uit z'n hart. over de gehele lengte gezien is dat qua gewicht van de as vergelijkbaar met ongeveer hetzelfde als 50gram lood lukraak ergens op het vliegwiel plaatsen

dus dit lager heeft niet met de werking van de koppeling te maken, maar wel met de zuivere uitlijning van krukas tot ingaande as van de versnellingsbak!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-04-2009 18:46 #768002 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aandrijflijn trilt
Wanneer het toplager er niet in zit hangt niet alleen het uiteinde van de as maar ook de koppelingsplaat los. Deze kan inderdaad een aantal mm bewegen, het eerste vast punt (eerste lager in de torque-tube) zit namelijk 30cm verderop. Ofwel: er hangt dan gewoon een stuk as met daaraan een koppelingsplaat op een lengte van 30cm rond te bungelen...........da's vragen om problemen: trillen dus :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 00:14 #768106 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic aandrijflijn trilt
neuh, die 30cm is het probleem niet

zonder toplager wordt de plaat niet gecentreerd, dus als je dan de koppeling op laat komen, gaat de plaat "zoekend" aangrijpen binnen de ruimte die hij heeft in de drukgroep, de prise as kromt mee tot aan de versnellingsbak.

het 1e tube lager komt onder spanning, de as gaat "scheef" door het lager, vervolgens zit de as overdreven in een boog en kromt tussen lager 2 en 3 weer recht omdat hij daarachter weer gekoppeld is. die afstand van koppelingsplaat tot lager 1 speelt een rol, maar de kromming tussen lager 1 en 2 nog veel meer omdat dat over een grotere afstand is!

een slingeras dus, en ja dat geeft dus resonantietrillingen:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 10:03 #768134 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic aandrijflijn trilt
Volgens mij kun je slingerassen op een draaibank weer zuiver maken. Ik heb dat mijn vader wel eens horen roepen. Iets met een loden hamer, etc. Maar hoe het werkt???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 12:54 #768155 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic aandrijflijn trilt
de beweging die je op die manier in de as brengt zal zich beperken tot een verende beweging, in de rijtoestand dus krom/slingerend, en als de as goed zit staat deze niet onder spanning en dus recht, niets aan de hand dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD