aandrijflijn trilt
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2009 21:34 #763632
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aandrijflijn trilt
we zijn er vandaag aan bezig geweest
we hebben de bouten aan het koppelinghuis losgehad en de bouten aan de bak,en een bietje met de torqtube gejuttert voor zover dat ging,dit heeft helaas niks geholpen,nu is het wel zo dat als hij vrij staat en ik zal gas geef met koppeling los er dan ook een resonantie is ,maar niet zo erg
dus er zijn in mijn ogen nog 2 dingen die het kunnen zijn
en dat is :de versnellingsbak of de torqtube,nu is het simpelste karwei de bak vervangen,dus dat gaan we maandag doen,en dan maar weer ff kijken wat hij doet,het kan natuurlijk ook zijn dat er een lager in de bak kapot is
groetjes ronald
we hebben de bouten aan het koppelinghuis losgehad en de bouten aan de bak,en een bietje met de torqtube gejuttert voor zover dat ging,dit heeft helaas niks geholpen,nu is het wel zo dat als hij vrij staat en ik zal gas geef met koppeling los er dan ook een resonantie is ,maar niet zo erg
dus er zijn in mijn ogen nog 2 dingen die het kunnen zijn
en dat is :de versnellingsbak of de torqtube,nu is het simpelste karwei de bak vervangen,dus dat gaan we maandag doen,en dan maar weer ff kijken wat hij doet,het kan natuurlijk ook zijn dat er een lager in de bak kapot is
groetjes ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2009 21:36 #763634
door V300 register
Als je de bak vervangt kun je makkelijk het koppelstuk van de Torque tube bij. Check dat dus meteen even, die lasjes van de klemmen breken snel en dat geeft een resonantie/geklapper.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2009 21:40 #763635
door V300 register
het koppelstukje moet toch los dus kan ik dat idd ff goed controleren
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2009 21:43 #763637
door V300 register
Ik zou eigenlijk het lasje even opnieuw leggen. Die zijn zo dun, dat kan best beter, dan weet je zeker dat het niet meer verrot gaat.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2009 22:33 #763647
door V300 register
10 tegen 1 dat het de bak is: ik had ook rare geluiden die met / zonder ingetrapte koppeling al dan niet de kop opstaken. Bak vandaag vervangen en hij klinkt sindsdien alsof ie nieuw is!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-03-2009 22:13 #763828
door V300 register
zo we zijn vanavond begonnen aan de bakwissel
de donor bak zit er nu onder,het koppelstukje ziet er goed uit (lasjes zijn nog heel)
morgenavond rijd hij weer
als het zo is dat het probleem blijft ,dan is de kans groot dat het toch aan het vliegwiel ligt,omdat het bedrijf waar ik hem af heb laten draaien deze waarschijnlijk niet uitgebalanceerd heeft,zou mooi kut zijn,als het zo is
dan gaat heel de aandrijflijn eronder uit en zet ik er een ander vliegwiel op en ff stennis schoppen bij het revisiebedrijf
hopen dat het de bak is
de donor bak zit er nu onder,het koppelstukje ziet er goed uit (lasjes zijn nog heel)
morgenavond rijd hij weer
als het zo is dat het probleem blijft ,dan is de kans groot dat het toch aan het vliegwiel ligt,omdat het bedrijf waar ik hem af heb laten draaien deze waarschijnlijk niet uitgebalanceerd heeft,zou mooi kut zijn,als het zo is
dan gaat heel de aandrijflijn eronder uit en zet ik er een ander vliegwiel op en ff stennis schoppen bij het revisiebedrijf
hopen dat het de bak is
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-03-2009 18:58 #763987
door V300 register
Ik ben bang dat het toch het vliegwiel is, Ronald.
Het uitbalanceren van een vliegwiel doen ze door materiaal weg te halen: Ze boren gaten aan de zwaarste kant van het vliegwiel. Die gaten kunnen ze natuurlijk alleen maar maken aan de kant waar het oppervlak niet "gebruikt" wordt. Wanneer je een vliegwiel af laat draaien, worden precies die oppervlakken verwijderd. Zodoende moet je dus de boel opnieuw uitbalanceren...........Iets wat waarschijnlijk niet is gedaan dus
Het uitbalanceren van een vliegwiel doen ze door materiaal weg te halen: Ze boren gaten aan de zwaarste kant van het vliegwiel. Die gaten kunnen ze natuurlijk alleen maar maken aan de kant waar het oppervlak niet "gebruikt" wordt. Wanneer je een vliegwiel af laat draaien, worden precies die oppervlakken verwijderd. Zodoende moet je dus de boel opnieuw uitbalanceren...........Iets wat waarschijnlijk niet is gedaan dus

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 19:06 #763988
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic aandrijflijn trilt
ik twijfel nog,
stationair, zonder koppeling intrappen in neutraal (dus meedraaiende torquetube as) en vervolgens toerental verhogen = niets bijzonders te zien / voelen / horen e.d., blok schud/trilt ook niet overmatig
?f de last van voertuigmassa/rolweerstand verergerd de onbalans bij het vliegwiel, waardoor deze duidelijk wordt
?f de last van voertuigmassa/rolweerstand maakt een speling op een lager enorm duidelijk.
ik zou verwachten dat bij onbalans in het vliegwiel deze dus ook aanwezig is als je handmatig het gas wat opentrekt
ik ben iig heel erg benieuwd wat het nu uiteindelijk is..
stationair, zonder koppeling intrappen in neutraal (dus meedraaiende torquetube as) en vervolgens toerental verhogen = niets bijzonders te zien / voelen / horen e.d., blok schud/trilt ook niet overmatig
?f de last van voertuigmassa/rolweerstand verergerd de onbalans bij het vliegwiel, waardoor deze duidelijk wordt
?f de last van voertuigmassa/rolweerstand maakt een speling op een lager enorm duidelijk.
ik zou verwachten dat bij onbalans in het vliegwiel deze dus ook aanwezig is als je handmatig het gas wat opentrekt
ik ben iig heel erg benieuwd wat het nu uiteindelijk is..
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-03-2009 21:25 #764038
door V300 register
nou jongens de bak is het niet,want het probleem is nog
nu gaat alles uit elkaar,en idd het vliegwiel zal de boosdoener wel zijn,ook bestel ik gelijk een nieuwe drukgroep voor het geval dat
@ anjo het was ook in zn vrij met draaiende torqtube
nu gaat alles uit elkaar,en idd het vliegwiel zal de boosdoener wel zijn,ook bestel ik gelijk een nieuwe drukgroep voor het geval dat
@ anjo het was ook in zn vrij met draaiende torqtube
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 21:56 #764047
door Anjo van den Akker
in dat sluit ik me ook aan bij het vliegwiel;
raar dat dat aan de motor zelf niet te zien/voelen was?
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic aandrijflijn trilt
ronaldromme;95830 schreef : @ anjo het was ook in zn vrij met draaiende torqtube
in dat sluit ik me ook aan bij het vliegwiel;
raar dat dat aan de motor zelf niet te zien/voelen was?
Moderators: Mark Smeets