Motortemperatuur te koud

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2013 17:33 #925280 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motortemperatuur te koud
Dat zou betekenen dat mijn nieuwe thermostaat ook kapot is.
Het was dus wel zo dat vrij recent de temperatuur wel flink en snel opliep toen ik in de file stond.
Gisteravond reed ik vanwege de ijzel ongeveer 40 km per uur gedurende drie kwartier en toen kwam de temperatuurmeter amper boven het minimum.
Dat lijkt me ook niet helemaal normaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2013 17:50 #925281 door V300 register
Ik neem aan dat je dit weet. Als in een file je temperatuur te hoog oploopt de kachel aanzetten + aanjager ervan. Ook nooit kwaad kan het om parallel geschakeld aan de thermo-schakelaar van je radiator, een schakelaar aan te sluiten die je vanuit de cabine kunt bedienen. In geval van het dreigen te hoog oplopen van je motor temperatuur in een file, kun je met die schakelaar de elek trische fan van je radiator inschakelen.

Als je twijfelt aan de goede werking van je thermostaat, het ding uit je auto halen en (op het aanrecht in je keuken) controleren in een bakkie met heet water. Gaat ie wel /niet open, blijft die openstaan. Bevat je koelsysteem voldoende koelvloeistof? Gecontroleerd op lekkage?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2013 18:21 #925285 door V300 register
Dat is mij inderdaad bekend. Die bewuste keer dat ik in de file stond heb ik toen de temperatuurmeter op 3/4 kwam de kachel aangezet, en dat hielp goed. Maar het verbaasde me dat de meter in zo'n zeer korte tijd al opliep, kwestie van 5 minuten.
Ik moet er wel bijzeggen dat er ook sprake is van een beetje koelvloeistofverlies. Inmiddels heb ik alle koelslangen naar de radiateur vervangen. Hij lekt nu in ieder geval niet meer bij de slangen, maar ik heb het idee dat de radiateur niet helemaal lekvrij is.
Nog goede manieren om een radiateur op lekkage te controleren? De enige manier die ik ken is het systeem onder luchtdruk controleren.

Goede tip van de parallel-schakelaar van de thermoswitch! Ik zal nog even afwachten hoe mijn auto reageert op het warme weer straks, en misschien is zo'n extra schakelaar wel een goede optie voor in de file met warm weer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2013 18:39 #925287 door V300 register

vulvavolvo;213134 schreef : Die bewuste keer dat ik in de file stond heb ik toen de temperatuurmeter op 3/4 kwam de kachel aangezet, en dat hielp goed. Maar het verbaasde me dat de meter in zo'n zeer korte tijd al opliep, kwestie van 5 minuten.

In een file krijgt de auto (radiator) geen rijwind.
In mijn auto heb ik een gebruikte radiator geplaatst. Op de snelweg geeft de meter onder alle omstandigheden (behalve hittegolf in Spanje bijv., heb ik niet uitgeprobeerd) een goede waarde aan. Zodra ik in de stad rijd (optrekken, afremmen, geen rijwind e.d.) klimt de meter ophoog. Dit zal te wijten zijn, denk ik, aan de radiator. Zal kalkaanslag hebben vermoed ik. In de stad zet ik nog al eens verwarming + fan aan, en/of radiatorventilator.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-03-2013 19:54 #925330 door V300 register
Heb nog even mijn fan gecontroleerd. Maar deze draait gewoon op het moment dat de twee draden contact maken. :yesyes:

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2013 10:57 #925504 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Motortemperatuur te koud
Als de motor steeds warmer wordt dan is de Fan er voor om de temperatuur te reduceren (gek genoeg heb je geen warmte afzuiginstallatie achter of in de motorruimte). Als extra, in extreme omstandigheden, kun je kachel radiator/Fan gebruiken. Normaal, ook in de file, mag dit niet nodig zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-03-2013 13:13 #925508 door V300 register
Inderdaad het gebruik van de kachel is een noodgreep. Maar wat kan er volgens jou nog meer de oorzaak van zijn dat in de file de temperatuurmeter zo snel oploopt? (er vanuitgaande dat er geen koelvloeistoflekkage is en de thermostaat goed is)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-03-2013 13:56 #925510 door V300 register

vulvavolvo;213368 schreef : Inderdaad het gebruik van de kachel is een noodgreep. Maar wat kan er volgens jou nog meer de oorzaak van zijn dat in de file de temperatuurmeter zo snel oploopt? (er vanuitgaande dat er geen koelvloeistoflekkage is en de thermostaat goed is)

Radiator vervuild inwendig. Kalkaanslag. Mogelijk ook uitwendig vervuild, maar minder waarschijnlijk. Opbrengst waterpomp onvoldoende? Riem die waterpomp aandrijft slipt; spanning van die riem onvoldoende? Werkt je thermoschakelaar naar behoren?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2013 17:46 #925629 door V300 register
Gister heeft Anjo eens even naar mijn auto gekoekeloert, het schijnt toch wel normaal te zijn dat de temperatuurmeter snel oploopt in de file. Het belangrijkste is dat de fan op een bepaald moment aanslaat.
Die bewuste keer in de file wat ik eerder beschreef deed mijn fan het ook niet. Die doet het nu weer wel, dus de eerstvolgende keer dat ik in een file terechtkom zal ik de proef wederom op de som nemen! Files mijd ik als de pest, dus uitsluitsel hierover zal nog wel even duren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2013 17:15 #926392 door V300 register
Mijn temperatuurmeter bleef de laatste weken toch erg laag hangen. Ook na een half uur 130 op de snelweg nog maar net over het linker streepje heen. De kachel was ook duidelijk minder warm dan voorheen.

Zodoende gisteren even een nieuwe thermostaat gehaald voor ?13,- en deze in de plaatst gezet van de oude in de bovenste dikke slang.

Het verschil is duidelijk zichtbaar en voelbaar. De naald staat nu veel meer richting het midden en de kachel is op zijn heetste stand duidelijk warmer.

Toch goed dat ik het even heb gecontroleerd. Voor het bedrag hoef je het zeker niet te laten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC