Stationairschroef
- V300 register
- Verbannen
-
edit; dat afgebroken dingetje komt heel vaak voor. het dunne slangetje is bedoeld om bij stationair toerental de cartergassen positief af te zuigen (dus gebruik makend van het motorvacuum). De reden om dit te doen is dat anders het luchtfilter door oliedampen uit het carter vervuild kan raken. Dit is bij bij heel veel auto's zo geregeld, er is zelfs een naam voor; PCV. Positive Crank Ventilation.
BMW doet dit zelfs zo fanatiek dat het de bedoeling is dat de motor afslaat zodra je de oliedop eraf draait. Daarbij staat dus heel de krukkast onder gedeeltelijk motorvacuum.
Bij de B14 is dit niet zo, omdat er in de PCV slang een restrictie hoort te zitten. dit is een plastic stopje met een klein gaatje in het midden. Ongeveer 1 mm. Het wordt in de slang gedrukt met de achterkant van een boortje. hierdoor is het slangetje nagenoeg volledig geblokkeerd, zodat het motorvacuum er niet al te veel door be?nvloed wordt.
Als je een slangetje plaatst zonder restrictie gaat het vanuit het T-stuk niet alleen de carterdampen opzuigen maar pakt ie ook een hoop lucht door het luchtfilter mee. In feite is het slangetje dan een luchtomloop rond de gasklep, ofwel: valse lucht. Dit heeft een grote invloed op het mengsel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;209149 schreef : begin maar eens met dat slangetje af te doppen dan. Goed kans dat de motor daarna heel anders loopt en na afstelling van de stationair toerental + mengsel alle problemen opgelost zijn...
Heb ik gedaan. Nu afstellen nog.
Zou ik dat zelf een beetje kunnen als leek? Zo ja, waar zit de schroef van de mengselverhouding (co en stationair weet ik intussen)? En zijn hier standaard instellingen voor om vanuit te vertrekken?
- V300 register
- Verbannen
-
dus je weet welke je moet hebben. er is een methode om het op gehoor te doen.
- V300 register
- Verbannen
-
Op gehoor weet ik niet of gaat lukken, maar afgelopen week heb ik met proberen veel bereikt. Een keer proberen dus :y:
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
mocht hij dan platte vlakken krijgen in het optrekken, dan kun je hem iets meer geven. valt hij dood bij volgas, dan heb je vaak te veel.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar dan moet ik eerst zorgen dat hij een beetje wil lopen met choke, dan warm rijden tot de choke er af kan, en dan opnieuw afstellen lijkt me?
- V300 register
- Verbannen
-
de co schroef zou ik even laten voor wat die is en de gasklepaanslag 1 omwenteling rechtsom draaien. Dan heb je zeker een voldoende hoog toerental om afstellingen te kunnen doen.
verder moet je gewoon even zoeken op het forum... eea is letterlijk al tien keer beschreven hoe je op het gehoor het CO percentage kunt instellen.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar, hij loopt nog niet echt lekker. stationair blijft hij alleen lopen met half choke (kan ook dat ik gewoon nog niet lang genoeg heb gereden, 500meter en een kwartiertje stationair). Als ik er carburateurreiniger in spuit, stottert de motor een keer om dan weer verder te gaan...
Nu ben ik er ook achter gekomen, dat de slang van het kleppendeksel (waar ik eerder zo'n aansluiting heb afgebroken) behoorlijk blaast als ik deze van de luchtinlaat afhaal. Dat lijkt me ook niet goed, of wel?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
zolang de restrictie er niet in zit, kun je afstellen wat je wilt maar krijg je hem nooit mooi aan het lopen. je kunt er evt zelf een maken, stukje aluminium/plastic whatever met een gaatje van ?1mm en zorgen dat hij strak in de slang zit. of tijdelijk hetzelfde slangetje niet aansluiten bij het kleppendeksel maar dubbel vouwen/afstoppen, kun je hem iig redelijk fatsoenlijk afstellen.
- V300 register
- Verbannen
-
Aan de kant van de carburateur heb ik dat dicht gemaakt door een stukje slang met een bout er in en 2 slangklemmen.
De dikkere slang, die loopt van het kleppendeksel naar de aansluiting van het luchtfilter boven op de carburateur, daar gaat het om. Deze blaast lucht vanuit het kleppendeksel, via deze slang boven in de carburateur.