Stationairschroef

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2012 22:49 #918826 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stationairschroef

punkazz;208955 schreef : Dit filmpje al eens gezien?

Is het niet zo dat zo'n oude carburateur zo'n rottige 'constante schroef' heeft? Ik heb er zelf nog niet mee te maken gehad, dus wellicht kan iemand anders hierop inhaken.

Dit is zo te zien zelfs nog een carburateur met een microswitch. Dat zou een 32DIR57 kunnen zijn. Op zich is dat heel vreemd, want dat type hoort absoluut niet thuis op deze, modeljaar 1979.
Eerste probleem wat ik hier dus zie is dat de carburateur gemaakt is voor een B14.0, en het daadwerkelijk aanwezige blok -indien origineel- een B14.1

De B14.1 had trouwens origineel w?l een carburateur met zo'n CO constant schroef. 32DIR83 ofzo.

Ik raad toch aan om eerst de oorzaak aan te pakken, voordat je aan de afstelling gaat prutsen. Voor tijdelijk kan het wel, maar het zou toch aan mij vreten als ik niet zou weten waarom ie elke keer afslaat. Maar ik denk dat jij dat ook wel hebt.

:rolleyes: helemaal mee eens. dit klinkt niet als een probleem wat met wat draaien aan de stelschroefjes goed opgelost is... het afstellen van stationair toerental en CO is namelijk het laatste wat je doet bij een grote beurt.. niet het eerste wat je doet bij problemen :y:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2012 22:50 #918827 door V300 register

Alex;208965 schreef : @ Joost; het is misschien wel belangrijk dat hij ff kijkt of hij nu een tachorelais heeft of dat er toch een microschakelaar aangesloten dient te worden?
Daarnaast, is mij altijd verteld dat het belangrijk is dat je de juiste carburateur op het juiste blok hebt met de bijbehorende relais.
Dat is waarschijnlijk niet het geval hier?

gezien het modeljaar heeft de auto gewoon een tachorelais af fabriek. De carburateur is niet origineel voor de auto, that's all.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2012 23:39 #918833 door V300 register

Wouter;208972 schreef : Dit is zo te zien zelfs nog een carburateur met een microswitch. Dat zou een 32DIR57 kunnen zijn. Op zich is dat heel vreemd, want dat type hoort absoluut niet thuis op deze, modeljaar 1979.
Eerste probleem wat ik hier dus zie is dat de carburateur gemaakt is voor een B14.0, en het daadwerkelijk aanwezige blok -indien origineel- een B14.1

De B14.1 had trouwens origineel w?l een carburateur met zo'n CO constant schroef. 32DIR83 ofzo.

:rolleyes: helemaal mee eens. dit klinkt niet als een probleem wat met wat draaien aan de stelschroefjes goed opgelost is... het afstellen van stationair toerental en CO is namelijk het laatste wat je doet bij een grote beurt.. niet het eerste wat je doet bij problemen :y:

Kan dat kwaad, een iets afwijkende carburateur? Of zou dit zelfs de oorzaak van de problemen zijn?

En ik geef meteen toe, er moet misschien wel iets gebeuren, maar Erik heeft de auto net een grote beurt gegeven. Ik wil dus liever eerst een keer wat proberen dan opnieuw alles te vervangen terwijl dat achteraf niet nodig bleek te zijn...
Vooral omdat Erik er nog bij zei ''hij staat een beetje strak afgesteld, dus als hij afslaat kun je het stationair toertal nog wat omhoog draaien''. Dit werd dan ook nog eens bevestigd door de garage waar ik altijd heen ga met carburateur problemen.
Ik vind het dus de moeite om in elk geval te proberen aan de stationairschroef te draaien, je kunt er immers niks mee kapot maken...

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2012 07:50 #918839 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Stationairschroef
Het 'hoort' misschien niet allemaal zo als het is, maar hij doet het toch verder goed?
Gewoon doen dus, je ziet vanzelf wel wat ervan komt en dan lezen we het hier vanzelf wel... :+)

Sorry voor mijn mongolo?de commentaren, dit leek me een ideale win-win situatie als we van carb. zouden ruilen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2012 08:10 #918840 door V300 register

Alex;208985 schreef : Sorry voor mijn mongolo?de commentaren, dit leek me een ideale win-win situatie als we van carb. zouden ruilen.

Oh ja, daar wou ik nog een pb over sturen, was ik even vergeten :f
Zal ik zo ff sturen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2012 09:43 #918846 door V300 register

General Custom;208979 schreef : En ik geef meteen toe, er moet misschien wel iets gebeuren, maar Erik heeft de auto net een grote beurt gegeven. Ik wil dus liever eerst een keer wat proberen dan opnieuw alles te vervangen terwijl dat achteraf niet nodig bleek te zijn...
Vooral omdat Erik er nog bij zei ''hij staat een beetje strak afgesteld, dus als hij afslaat kun je het stationair toertal nog wat omhoog draaien''. Dit werd dan ook nog eens bevestigd door de garage waar ik altijd heen ga met carburateur problemen.
Ik vind het dus de moeite om in elk geval te proberen aan de stationairschroef te draaien, je kunt er immers niks mee kapot maken...

OK, het is altijd prettig dat het bekend is wat het laatste onderhoud geweest is. "Grote" beurt is alleen nogal een rekbaar begrip.
wat is er w?l vervangen/afgesteld of gecheckt en goed bevonden, en wat niet?
- bougies
- " kabels
- rotor
- verdelerkap
- contactpunten (check, hebben we het over gehad)
- olie
- " filter
- luchtfilter
- klepspeling

Let wel dit zijn alleen de checkpunten die invloed hebben op het lopen van de motor, complete grote beurt heb je het ook over dingen als CVT afstellingen en grondige controle van de remmen etc.

Verder krijg ik van deze carburateur al de neiging om mn handen te gaan wassen alleen na het zien van de foto's. Het is gewoon te smerig om aan te pakken. Heb je perslucht met een pistoolspuit beschikbaar?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2012 10:36 #918852 door V300 register
Vandaag weer ff bezig geweest, en nog wat toestanden gevonden :wtf2:

Hier mist een slang lijkt me?

Zitten hier de contactpuntjes? Die ken ik niet uit de andere auto:

Hier moet ik ff een slangklemmetje opschroeven denk ik:

Verder heb ik aan de schroefjes van de carburateur lopen draaien, want hij liep beroerd. Dat hielp wel een beetje, zodat hij nu minder snel afslaat en iets beter warm start. Maar hij loopt nog wat onregelmatig het klinkt als een tractor... Als ik het gas intrap, en weer loslaat valt hij uit, dat was al, en is nog steeds.
Stationair lopen: filmpje

Ook bij de uitlaat klinkt het niet al te best dacht ik? filmpje

En dan hebben we nog discolicht in de auto, het acculampje knippert en gaat uit als je gas geeft. Op de accu staat 14 Volt als de auto loopt.
filmpje

Ik begin me nu toch stiekem een beetje af te vragen of ik geen miskoop heb gedaan :woops:

Wouter;208993 schreef : OK, het is altijd prettig dat het bekend is wat het laatste onderhoud geweest is. "Grote" beurt is alleen nogal een rekbaar begrip.
wat is er w?l vervangen/afgesteld of gecheckt en goed bevonden, en wat niet?
- bougies
- " kabels
- rotor
- verdelerkap
- contactpunten (check, hebben we het over gehad)
- olie
- " filter
- luchtfilter
- klepspeling

Let wel dit zijn alleen de checkpunten die invloed hebben op het lopen van de motor, complete grote beurt heb je het ook over dingen als CVT afstellingen en grondige controle van de remmen etc.

Verder krijg ik van deze carburateur al de neiging om mn handen te gaan wassen alleen na het zien van de foto's. Het is gewoon te smerig om aan te pakken. Heb je perslucht met een pistoolspuit beschikbaar?

Heel het lijstje is gedaan, hoewel ik klepspeling niet zeker weet (heb ik het niet met Erik over gehad.
Daarnaast heb ik het expliciet nog met Erik gehad over nieuwe remolie.
De CVT heeft hij verder niks over gezegd, dus wellicht niks aan gedaan aangezien het bedienen van de keuzehendel ook niet geweldig gaat... Zou hier het probleem van het bokken op snelheid vandaan kunnen komen?

De rotor en verdelerkap zien er beide nog als nieuw uit van binnen, geen slijtagesporen, alleen dat je ziet dat ze langs elkaar gegaan zijn.

Viezigheid is wel een probleem idd. Ik heb hier helaas geen perslucht. Wel remmenreiniger die ik er eventueel op los kan laten.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2012 10:48 #918853 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Stationairschroef
Die eerste slang is voor het leiden van warme lucht naar de inlaat. Niet pers? nodig. Op goede vacuumslangen hoeft geen slangklem, tenzij het heftig beweegt. Dat laatste ding is de bobine. De contactpuntjes zitten onder de rotor van de verdelerkap.

Het bokken op snelheid kan eigenlijk niet de CVT zijn. Ik zou eerst zorgen dat hij goed loopt op alle toerentallen en dan zal het bokken ook wel weg zijn.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2012 10:54 #918854 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stationairschroef
bokken is of een verkeerd afgestelde ontsteking, of een te rijk/te arm mengsel.

maar dat kun je pas zeggen als je zeker weet dat de rest goed is.

Je kunt naar de garage gaan en het CO-percentage en ontsteking af te (laten) stellen, maar blijf daar dan wel bij om te kijken wat ze doen (en of ze wel de goede afstelwaardes gebruiken).
Neem dan bijv. de vraagbaak mee of schrijf de afstelwaardes op.

Misschien kun je eens een afspraak maken bij garage Clement in Gastel? Bekend adres bij de DAFclub.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2012 10:57 #918855 door V300 register
als we het nou toch alleen over afstellen hebben, moet je echt beginnen met het afstellen van de vlotterhoogte... dat was ik bij het vorige bericht nog vergeten; carburateur is te goor om aan te pakken, en dat is een probleem want je moet binnenin zijn voor die vlotterhoogte afstelling

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC