Stationairschroef
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;208828 schreef : -de motor slaat af bij stilstaan
-op de snelweg deed zich ineens een probleem voor dat de auto enorm begon te bokken en stoten. Dit bleef zo de hele tijd. Eerst boven de 100km/h daarna naar de 70km/h, en op het laatst al bij 50-60km/h. Als ik dan langzamer ging (soms tot stilstand, dan sloeg de motor af, en na het moeizaam starten, ging het weer even goed.
Vandaag heb ik naar de garage gebeld, en het advies was zelf sleutelen :yesyes:
Het advies was om de auto een paar keer rustig warm te rijden, zo op de dorpen waar weinig verkeer is. Veel kans kan hij dan steeds beter gaan lopen omdat de auto een paar jaar stil heeft gestaan.
Ook was het advies om zeker 98 te tanken en er loodvervanger bij te mikken.
Voor het stationair afslaan kreeg ik het advies om eens te kijken wat hij doet als ik hem stationair i?ts hoger in de toeren laat lopen (als hij warm is uiteraard), maar wel opletten dat de koppeling vrij blijft.
Lukt of werkt het niet dan mag ik alsnog altijd komen.
Nu ben ik niet echt zeker met motorische dingen die ik nog nooit heb gedaan, dus wil ik even zeker weten dat ik het goed doe. Daarom ben ik gaan zoeken op google...
Wouter76;150369 schreef : Hallo Nadia;
Hopelijk kom je er met onderstaand plaatje al uit, anders word het even wachten op de mannen met het verstand van de carburateurs hier.
Voor de CO schroef geld:
Indraaien: (met de klok mee) = stationair mengsel word armer.
Uitdraaien: (tegen de klok in) = stationair mengsel word rijker.
Voor de stationair regel schroef geld:
Indraaien: (met de klok mee) stationair toerental word hoger.
Uitdraaien: (tegen de klok in) stationair toerental word lager.
De combinatie hiertussen komt nogal precies, dat is het gedeelte wat een meer kundig iemand op gebied van deze carburateurs kan uitleggen.
Hier kan ik wat mee, want volgens mij is dit dezelfde schroef in mijn auto: (correct me if i'm wrong)
Maar toen kwam het echte probleem. Hoev??l moet ik die schroef indraaien? Beginnen met een kwartslag? Of is dat al teveel? Kan iemand mij ongeveer een richtlijn geven?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Is het niet zo dat zo'n oude carburateur zo'n rottige 'constante schroef' heeft? Ik heb er zelf nog niet mee te maken gehad, dus wellicht kan iemand anders hierop inhaken. Ik raad toch aan om eerst de oorzaak aan te pakken, voordat je aan de afstelling gaat prutsen. Voor tijdelijk kan het wel, maar het zou toch aan mij vreten als ik niet zou weten waarom ie elke keer afslaat. Maar ik denk dat jij dat ook wel hebt.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
verder, zijn alle vacuumslangen in orde en de routings ook?
Edit:
Ik weet niet welk bouwjaar je bakkie precies is, maar die schakelaar zat wel op de pre-78'ers.
Of het op je auto hoort weet ik niet precies, ik dacht dat die van 78 al een tachorelais hadden?
Ik weet er ook niet het fijne van, maar ik denk dat je een carb. hebt die ik al heel lang zoek.
Onlangs heb ik een blok ter revisie weggedaan, waar naar alle waarschijnlijkheid een 78'er carb. op zit.
Wellicht ruilen?
Carb. afstellen doe ik altijd op gevoel.
terugzetten tot hij ral loopt, dan oplopend op draaien tot het goed klinkt.
het kan twee kanten op ral lopen bij de CO-schroef, goede middenweg opzoeken.
die andere is stationair op de gashevel afstellen.
moet je eigenlijk zo'n kast bij hebben waar je toerental op kunt aflezen en tegelijkertijd tijdstip van ontsteking.
Edit2:
Als ik het zo teruglees, snap ik dat het lastig is.
Misschien moeten we met z'n allen maar weer zo'n cursus carburateur afstellen volgen, aankomen evenementenjaar?
- V300 register
- Verbannen
-
punkazz;208955 schreef : Dit filmpje al eens gezien?
Is het niet zo dat zo'n oude carburateur zo'n rottige 'constante schroef' heeft? Ik heb er zelf nog niet mee te maken gehad, dus wellicht kan iemand anders hierop inhaken. Ik raad toch aan om eerst de oorzaak aan te pakken, voordat je aan de afstelling gaat prutsen. Voor tijdelijk kan het wel, maar het zou toch aan mij vreten als ik niet zou weten waarom ie elke keer afslaat. Maar ik denk dat jij dat ook wel hebt.
Bedankt voor het filmpje!
Ik wil inderdaad graag de oorzaak weten, maar ik wil ook wel graag een beetje kunnen rijden... Als hij eenmaal rijdt, dan ga ik zoeken

Over die carburateur, ik denk niet dat zie zo'n constante schoef (stationair en CO samen was dat toch?) heeft, want dat paarse buisje met schroefje van de tekening zit er wel.
Alex;208956 schreef : Het aansluiten van je microschakelaar is misschien ook wel iets wat je op de to-do-list moet gaan zetten.
verder, zijn alle vacuumslangen in orde en de routings ook?
Ik weet niet welk bouwjaar je bakkie precies is, maar die schakelaar zat wel op de pre-78'ers.
Of het op je auto hoort weet ik niet precies, ik dacht dat die van 78 al een tachorelais hadden?
Ik weet er ook niet het fijne van, maar ik denk dat je een carb. hebt die ik al heel lang zoek.
Onlangs heb ik een blok ter revisie weggedaan, waar naar alle waarschijnlijkheid een 78'er carb. op zit.
Wellicht ruilen?
Mijn auto is van eind 1978, modeljaar 1979.
Microschakelaar? Waar dient die voor dan? Toch iets voor de aansturing van de vario? Ik zal morgen kijken of dat tachorelais tegen het schutbord hangt, dan weten we het zeker.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
staat wel in verbinding met elkaar, kan wel, dat heb ik bij de eerste ombouw in mijn V66 met 1400 ook gedaan, omdat er op die carburateur geen plekje zat waar dat microschakelaartje op paste.
Laten we maar zo zeggen, dat de microschakelaar zorgt dat de vario in overdrive-stand schakeld, zodat je motorblokkie minder toeren maakt.
De bergrem wil juist dat het blokkie meer toeren maakt, zodat je daarop kunt afremmen om de wielremmen te ontzien.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
op de foto's zie ik dat de luchtfilterslang met tie-wraps vastzit en ik zie allerhande andere draadjes e.d.
aan afstellingen ga je pas prutsen als de rest zeker weten goed is. En je weet het pas zeker als iets goed is, als je het zelf hebt gezien of naast iemand met kennis staat die er naar kijkt.
Begin dus maar eens met het standaard stappenplan. Eerst stage 0 tuning (en dus die carburateur reviseren!), dan pas de afstelling. Als je nu gaat lopen prutsen maak je het alleen maar erger.
- V300 register
- Verbannen
-
Alex;208961 schreef : Ja en neen, als je de gashendel beweegt, dan maakt de schakelaar op een bepaalt moment kontakt en schakelt de vario.
staat wel in verbinding met elkaar, kan wel, dat heb ik bij de eerste ombouw in mijn V66 met 1400 ook gedaan, omdat er op die carburateur geen plekje zat waar dat microschakelaartje op paste.
Laten we maar zo zeggen, dat de microschakelaar zorgt dat de vario in overdrive-stand schakeld, zodat je motorblokkie minder toeren maakt.
De bergrem wil juist dat het blokkie meer toeren maakt, zodat je daarop kunt afremmen om de wielremmen te ontzien.
Eigenlijk net omgekeerd dus?
volvofiel;208962 schreef : niet aan beginnen Bart
op de foto's zie ik dat de luchtfilterslang met tie-wraps vastzit en ik zie allerhande andere draadjes e.d.
aan afstellingen ga je pas prutsen als de rest zeker weten goed is. En je weet het pas zeker als iets goed is, als je het zelf hebt gezien of naast iemand met kennis staat die er naar kijkt.
Begin dus maar eens met het standaard stappenplan. Eerst stage 0 tuning (en dus die carburateur reviseren!), dan pas de afstelling. Als je nu gaat lopen prutsen maak je het alleen maar erger.
Dat kan, maar ik kan natuurlijk ook gewoon aan de stationairschroef draaien. Werkt het, mooi, dan kan ik ten minste al rijden. Werkt het niet, jammer dan, dan zet ik het schroefje weer mooi zoals het stond. De auto afslepen kan altijd nog.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Daarnaast, is mij altijd verteld dat het belangrijk is dat je de juiste carburateur op het juiste blok hebt met de bijbehorende relais.
Dat is waarschijnlijk niet het geval hier?
Misschien moeten we ff wachten op de mensen die er wel verstand van hebben, ik heb maar heel weinig ervaring met deze technieken.

Doe mij maar plaatwerk!