Inhouden bij gasgeven aan lage snelheid

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2010 21:30 #630525 door V300 register
Inhouden bij gasgeven aan lage snelheid is gemaakt door V300 register
Als ik nu met mijn vario wegrijdt of weer optrek na een bocht houdt ze even in en schiet dan weer als een tijger naar voren, wat kan dat zijn???:wtf2:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-09-2010 22:02 #845179 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Inhouden bij gasgeven aan lage snelheid
Misschien ergens een verstopping in de carburateur, progressie poortjes of eerste trap?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 11:45 #845232 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Inhouden bij gasgeven aan lage snelheid
Tja, dat zegt me nogal wat???? En wat kan ik daar aan doen??

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-09-2010 13:15 #845251 door Wouter Borsje
Je zou met een bus carburateur reiniger (automaterialen zaak)de carburateur met lopende motor kunnen schoonmaken, steeds een stevige straal in de eerste en tweede trap spuiten (eerste trap is die met de choke klep) en met de hand wat gas geven als de motor dreigt af te slaan.

Ook kun je wat in de remluchtsproeiers spuiten (hier kijk je bovenop, direct naast de venturi's)

De remlucht sproeiers zie je hier direct rechts, in het midden tegen de venturi's aan

Ook zou je met de motor weer uit wat carburateur reiniger in de vlotterkamer kunnen spuiten, als je de moer die het benzine zeefje op zijn plaats houd er uit draait en het zeefje verwijderd (kun je die ook meteen even schoonmaken) kun je zo wat carb reiniger in de vlotterkamer spuiten.

Hopelijk ben je hier mee geholpen en lost het ook je inhoud probleem op.

P.S: heb je mijn how-to carb revisie ook al eens doorgenomen?, daarin zie je de verschillende onderdelen met naam en een foto van de progressie poortjes (deze zorgen voor een soepele overgang tussen stationair en de eerste trap.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2010 14:07 #845259 door V300 register
Wouter, helemaal super, ga ik hopelijk vandaag nog doen maar waar zit dat moertje voor het benzine zeefje???
En natuurlijk heb ik je how-to carb.revisie al gelezen, nog sterker, ik heb hem al uitgeprint want ik denk dat ik de carb eerst eenkeer wil (laten) reviseren voordat ik gas inbouw zodat ik de Volvo ook zo nu en dan even lekker op benzine kan laten lopen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-09-2010 15:31 #845275 door Wouter Borsje
Die moer zie je uiterst rechts, haaks op de benzine slang aansluiting.

De how-to uitgeprint zelfs, erg leuk om te lezen!

Zelf reviseren is goed te doen hoor, ik heb wel een technische achtergrond maar autotechniek en in het bijzonder carburateurs waren voor mij tot voor kort ook nogal 'eng' om aan te gaan sleutelen/(de)monteren, met de nodige steun van de TC en alle anderen hier op het forum kun je heel ver komen!

(De carb cursus begin dit jaar was ook erg leerzaam!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2010 00:23 #845340 door V300 register
[ATTACH]2692[/ATTACH]

[ATTACH]2693[/ATTACH]

Pfff, heb het aardig gehad met die 340 en mis mijn 480, die deed nooit een klappie verkeerd:sad::sad:
Wouter, heb alles volgens jouw opgave gedaan en van alles gesmeerd aan de buitenkant, bouten nagetrokken, nieuwe bout er later opgezet voor het luchtfilter maar niks hoor. Bij wegrijden koud slaat ze af en bij gasgeven tijdens rustig rijden of na een bocht houdt ze echt even flink in. Morgen nog maar eens naar de garage om mijn stationair toerental en co gehalte af te laten regelen.:grr:
Had ik maar overal van afgebleven want ze liep zo mooi, maar ja bus carburateur reiniger gekocht, boel flink gekuisd, wat nieuwe slangetjes, benzinefiltertje, nieuwe bougiekabel, nieuwe pakking en ze gaat steeds slechter lopen terwijl ze op snelheid gaat als de brandweer (figuurlijk dan)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-09-2010 09:37 #845343 door Wouter Borsje
Hmmm Tja, als een paracetamolletje niet helpt dan word het tijd om de dokter te gaan bellen (voor een 300 is dat de TC )

Jammer dat het niet lukt de motor beter te laten lopen met alles wat je er tot nu toe aan gedaan hebt, hopelijk blijkt het achteraf iets simpels te zijn.

Dit typend zit ik me ineens te bedenken dat het ook de acceleratiepomp op de carburateur kan zijn, deze zorgt ervoor dat er op het moment dat je het gaspedaal wat sneller intrapt bij een relatief laag toerental er een straaltje benzine in de eerste trap word gespoten zodat de motor niet eerst inhoud en dan als de luchtstroom door de venturi weer voldoende is (hoger toerental) ineens weer gaat acceleren.

Als het membraampje van deze pomp kapot is zou je door jou genoemd effect kunnen krijgen.

Loopt de motor in alle andere dan door jouw omschreven situatie wel goed, dus stationair, bij constante snelheid en acceleren vanuit hogere toerentallen (bv op de snelweg vanaf achter een inhalende vrachtwagen weer naar 120 km/h) ?

Maar toch Gerrit, als je een gedegen diagnose wilt kun je denk ik beter even wachten op een reactie van de TC.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2010 15:28 #845355 door V300 register
Wouter, net even langs de garage gereden om het co gehalte en stationair toerental af te regelen. Nou, dat ging dus niet, met de co schroeft helemaal uit kwam ie niet boven de 0,2 en dan was het toerentalschroefje helemaal uitgedraaid en draaide ze dus wat te snel. Het probleem blijft dus vanuit stilstandwegrijden moet heel rustig anders slaat ze af en bij gasgeven na een langzamere bocht dan 40 km p/u houdt ze in en schiet dan ineens met een schok vooruit.
Stationair loopt ze dus te snel maar bij constante snelheid loopt ze prima en een vrachwaggel inhalen is helemaal geen probleem.

Waar zit die acceleratiepomp???
Volgens de monteur trekt ze ergens valse lucht, maar waar??? Heb wel een andere dunne pakking geknipt voor bovenop de carburateur maar het luchtfilter sluit volgens mij goed aan want alle 3 de schroeven zitten ook goed vast. De schroeven bovin de carburateur en de moeren aan de voet zitten ook goed vast. Pakking carburateurvoet kapot??? Ergens een slangetje????

Ikke niet weten!:wtf2::crazy1:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-09-2010 16:02 #845356 door Wouter Borsje
Een CO van 0,2 is inderdaad wel heel erg laag zeg! (dat duid zover ik weet op een heel erg arm mengsel, in ieder geval bij stationair toerental waarop het CO word gemeten)

Of het luchtfilter ook goed aansluit is trouwens voor de werking van de carburateur niet relevant, die pakking zit er denk ik vooral om te voorkomen dat er toch vuil in de carburateur terecht zou komen.

Of er valse lucht aangezogen word zou je kunnen controleren met een busje remmenreiniger (deo schijnt ook te werken omdat het nogal brandbaar is)
Als je ermee rond de carburateur spuit bij stationair lopende motor en het toerental word hoger, dan weet je dat er ergens een vacu?m lek zit.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC