340DL '84 loopt niet meer stationair
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2008 21:09 #743131
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
slagsleutels of luchtgereedschap moet je niet gebruiken bij dergelijke verbindingen, en het liefst al helemaal niet bij inbus, dan loop je nog het risico dat de inbus voluit doldraait en dan ben je dus wel de lul.
persoonlijk ben ik er ook geen fan van om deze boutjes in te slaan met een beitel, dan loop je het risico dat je de kop van de bout breekt en een nieuw gat + m7 draad in je vliegwiel mag gaan breien.
wat ik persoonlijk prettig vind is een inbus 6 met 1/2 aansluiting, kort verlengstuk en dan een 1/2 ratel. even flink aan het handvat hangen en met je vrije hand de kop van de ratel in lijn houden met de bout. zolang de bit goed in de boutkop valt is verrot draaien nagenoeg uitgesloten.
persoonlijk ben ik er ook geen fan van om deze boutjes in te slaan met een beitel, dan loop je het risico dat je de kop van de bout breekt en een nieuw gat + m7 draad in je vliegwiel mag gaan breien.
wat ik persoonlijk prettig vind is een inbus 6 met 1/2 aansluiting, kort verlengstuk en dan een 1/2 ratel. even flink aan het handvat hangen en met je vrije hand de kop van de ratel in lijn houden met de bout. zolang de bit goed in de boutkop valt is verrot draaien nagenoeg uitgesloten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-12-2008 22:03 #743144
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Ja maar wat moet je als het de laatste bout is en op de manier die je beschrijft draait de bout toch door.
Foto's zijn van de vorige keer op een brug, was vorige week gewoon thuis in de garage bezig
ben ik het je eens alleen heb ik dan 2 handen nodig en mijn kriksteunen stonden niet hoog genoeg. heb de korte en de lange inbus naar 1/2"van gedore maar moet toch mar ff wachten op een beschikbare brug kan ik meteen de schijf afstand controleren heb alvast een paar stripjes aluminium afgeknipt van 1 1,5 en 2 mm die kun je wat langer maken dan een voelmaat
Foto's zijn van de vorige keer op een brug, was vorige week gewoon thuis in de garage bezig
ben ik het je eens alleen heb ik dan 2 handen nodig en mijn kriksteunen stonden niet hoog genoeg. heb de korte en de lange inbus naar 1/2"van gedore maar moet toch mar ff wachten op een beschikbare brug kan ik meteen de schijf afstand controleren heb alvast een paar stripjes aluminium afgeknipt van 1 1,5 en 2 mm die kun je wat langer maken dan een voelmaat
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2008 22:11 #743148
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
ja dat is dan ook weer zo, en dan is improvisatie vereist:y:
overigens de reden dat ik er niet lekker bij kon op assteunen was voor mij de reden om de koppeling voorlopig lekker te laten zitten, had er geen goed gevoel over onder de auto.
overigens de reden dat ik er niet lekker bij kon op assteunen was voor mij de reden om de koppeling voorlopig lekker te laten zitten, had er geen goed gevoel over onder de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-12-2008 23:44 #743159
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Och ja, maar ik zou die koppeling weet niet hoe lang die nog mee gaat. Maar zolang die nog goed optrekt lekker laten zitten. Maar goed dat zou ik doen!
En zodra die dat niet meer doet meteen vervangen. Of is dit dom?
En zodra die dat niet meer doet meteen vervangen. Of is dit dom?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-12-2008 01:32 #743169
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
het punt 'afstellen van de koppeling' hoort onder het punt "preventief onderhoud" omdat je met de insteek die jij omschrijft maar maximaal de helft van de levensduur uit je koppelingen haalt.
"doorrijden tot hij niet meer optrekt" is zeg maar de domste fout die je kunt maken bij een centrifugaalkoppeling.
"doorrijden tot hij niet meer optrekt" is zeg maar de domste fout die je kunt maken bij een centrifugaalkoppeling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-12-2008 08:55 #743175
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Wouter ,
Goed punt ! de vraag is alleen hoeveel marge hebben we ?
de vorige keer kon ik ik de 1,2 plaatjes er uithalen en had toen een speling van 0,3 mm en dat is 15000 km later 0,55.
Als koppeling een keer begint te slippen is ie ook zo weg kan binnen een weeken kost je ook nog es je drukgroep ,maar als ie nog keurig bij 1100 toeren begint weg te rijden ?
Goed punt ! de vraag is alleen hoeveel marge hebben we ?
de vorige keer kon ik ik de 1,2 plaatjes er uithalen en had toen een speling van 0,3 mm en dat is 15000 km later 0,55.
Als koppeling een keer begint te slippen is ie ook zo weg kan binnen een weeken kost je ook nog es je drukgroep ,maar als ie nog keurig bij 1100 toeren begint weg te rijden ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-12-2008 13:22 #743194
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
het probleem van een "iets te grote" luchtspleet is dat je het bijna niet merkt als de koppeling bij de wat hogere toerentallen langzaam blijft slippen.
normaal gesproken is er bij volgas maximaal tot 2300 toeren enige slip. als de luchtspleet groter wordt, loopt dit toerental ook op. Hier merk je tijdens het rijden echt niet veel van, maar het zorgt wel voor extra slijtage.
het slippen van de koppeling merk je bij een voetkoppeling duidelijker, omdat je daarbij een vaste knijpkracht op de drukgroep hebt (diafragmaveren). Dus bij ieder toerental waarbij het motorkoppel de knijpkracht overwint, gaat die slippen, en loopt het toerental op, terwijl hij net zo hard blijft slippen.
Bij een centrifugaalkoppeling wordt de slipneiging bij hogere toeren automatisch minder. het is dus zo dat als hij bij een bepaald lager toerental slipt, het toerental oploopt (waardoor de slipneiging minder wordt, en het slippen weer ophoudt). Dit gaat zo vloeiend dat je het bijna niet merkt.
het ideale afstelgebied voor de luchtspleet (voor maximaal soepel aangrijpen + levensduur) is 0,1 tot 0,3 mm.
De controlewaarde (dat betekent, het is zinnig om te gaan stellen als de afwijking groter is dan ...) is 0,1 tot 0,5 mm.
als je dus inmiddels op 0,55 zit, is het zinnig om te stellen zodat je weer in de 0,1-0,3 zone terecht komt. plaatjes terugmonteren de 0,3 mm dunner zijn dus.
normaal gesproken is er bij volgas maximaal tot 2300 toeren enige slip. als de luchtspleet groter wordt, loopt dit toerental ook op. Hier merk je tijdens het rijden echt niet veel van, maar het zorgt wel voor extra slijtage.
het slippen van de koppeling merk je bij een voetkoppeling duidelijker, omdat je daarbij een vaste knijpkracht op de drukgroep hebt (diafragmaveren). Dus bij ieder toerental waarbij het motorkoppel de knijpkracht overwint, gaat die slippen, en loopt het toerental op, terwijl hij net zo hard blijft slippen.
Bij een centrifugaalkoppeling wordt de slipneiging bij hogere toeren automatisch minder. het is dus zo dat als hij bij een bepaald lager toerental slipt, het toerental oploopt (waardoor de slipneiging minder wordt, en het slippen weer ophoudt). Dit gaat zo vloeiend dat je het bijna niet merkt.
het ideale afstelgebied voor de luchtspleet (voor maximaal soepel aangrijpen + levensduur) is 0,1 tot 0,3 mm.
De controlewaarde (dat betekent, het is zinnig om te gaan stellen als de afwijking groter is dan ...) is 0,1 tot 0,5 mm.
als je dus inmiddels op 0,55 zit, is het zinnig om te stellen zodat je weer in de 0,1-0,3 zone terecht komt. plaatjes terugmonteren de 0,3 mm dunner zijn dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-12-2008 23:10 #743443
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
KON VANDAAG EVEN OP DE BRUG HEB BEWONDERING VOOR DE KWALITEIT VAN DE INBUSBOUTJES VAN DE KOPPELING zaten voor mijn gevoel vaster de de wielmoeren.
Is gelukt speling bleek nog iets groter(0,9) dat kwam goed uit want had alleen nog plaatjes van1,2 mm speling is nu 0,2 mm
Heb ook de riemen afgesteld klopt het datbij schijfafstand van 1,5 mm de riemen aan secundaire royaal binnen de schijf zitten en aan de primaire bijna op de binnen rand?
Is gelukt speling bleek nog iets groter(0,9) dat kwam goed uit want had alleen nog plaatjes van1,2 mm speling is nu 0,2 mm
Heb ook de riemen afgesteld klopt het datbij schijfafstand van 1,5 mm de riemen aan secundaire royaal binnen de schijf zitten en aan de primaire bijna op de binnen rand?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-12-2008 09:39 #743456
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
jaa dat klopt! raar maar waar:D goed bezig wim!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
11-12-2008 21:39 #743530
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Chappeau Anjo. Knap werk.
Wim is ook lekker bezig.
Wim is ook lekker bezig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets





