340DL '84 loopt niet meer stationair

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 20:24 #742027 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
als je zelf je riemen erop kan leggen en afstellen, dan kun je ook zelf je koppeling wel vervangen:D qua werk komt het op ong hetzelfde neer, je moet handig zijn met een setje voelermaatjes, een beetje gepast geweld kunnen toepassen, een assortimentje sleutels/doppenset/inbussleutels tot je beschikking hebben, bij voorkeur een brug maar op assteunen kan het ook

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2008 20:29 #742030 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Das niet helemaal waar vrees ik... Al het moeilijk wat ik zelf gedaan heb heb ik 1 keer voor gezien. Ik weet nog wel met Erik, hoe ramp het was met die automaat vervangen ik bakte er geen zak van

De tweede keer echter toen die weer stuk was, deed ik het vrij snel en voor 95% alleen...

Maar ik ben wel een type dat alles 1 keer gezien moet hebben wat moeilijk is om het te kunnen. Spruitstuk ben ik nu ook aan het vervangen door een grotere broer, maar dat lukt me dan weer wel. Je moet soms net de dingen weten kleine dingen en die weet je niet altijd als je het voor de eerste keer doet. En ik ben een type wat leert uit de praktijk dat soort dingen. Een vraagbaak doet me maar weinig.

Ik denk niet dat het me gaat lukken een koppeling vervangen... Als ik het 1 keer zelf gezien heb en daar zijn die sleuteldagen wel handig voor dan wel. Mijn koppeling is trouwens heel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2008 20:33 #742031 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Ga er in ieder geval zeker serieus over nadenken. Probleem is voornamelijk dat figuurlijk gezien 200 euro voor de werkzaamheden/vervangingen geen geld is, maar voor mij persoonlijk is het dat helaas niet het geval. Zal mn ouders even vriendelijk aankijken, misschien dat ik wat los kan krijgen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 20:35 #742032 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
met het oog op behoud van de vario's is het belangrijk dat kennis mbt correct afstellen van koppeling en riemspeling/schijfafstand zo snel en zo goed mogelijk verspreid word. ik heb het zelf ook pas afgelopen sleuteldag "geleerd" van onze variowizard himself (Wouter N.) in de nabije toekomst willen we hiermee aan de slag gaan om dit zo goed mogelijk te verspreiden, maar daar blijft bij dat er naast de club nog vele vario rijders zijn die ernaast grijpen, en dat is jammer. de tegenwoordige tijd leert echter wel dat grofgezegd 90% van de garages NIET weet hoe ze dergelijke zaken aan moeten pakken, of dat ze er geen zin meer in hebben. en dat betekend wel dat mogelijk 90% van de niet-geregistreerde vario's uiteindelijk aan dergelijke dingen gaan bezwijken. iets wat ik persoonlijk zeer jammer zal gaan vinden, want er zijn buiten de club ook nog ZAT prachtige vario's te vinden (qua opties e.d.) bereden door mensen die nog nooit wat van de club gehoord hebben, of een lidmaatschap niet nodig achten.

als ik achteraf terugkijk is het te doen met enkel de Haynes erbij als begeleiding, problemen waar je tegenaanloopt zijn vooral de vulplaatjes om de aangrijpafstand af te stellen, ik ben zelf al driftig aan het verzamelen, maar voordat je een leuk assortiment hebt met div diktes... wat ik er tussenuithaal met stellen hou ik dan ook zelf, om een ander setje te ruilen zeg maar..

maar net zoals jij mark ben ik ook iemand die 1x iets gezien moet hebben en het daarna bijna blind kan doen. even de praktijk erbij pakken is voor mij het belangrijkste om dergelijke dingen "makkelijk" op te pakken.

en dan is het uiteraard wel zo, dat je voor sleuteldagen zowieso lid moet worde, dus mark (en de rest!!) wat let je:+!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2008 20:42 #742033 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Ja ik beloof het vanaf eind maart. Ik heb wat geld verloren aan fortis aandelen op de beurs geloof het of niet...

Dat is het enige probleem hoor, niet dat ik niet wil. Eind maart heb ik geld.

Het zijn van die specialistische dingetjes die je vaak moet weten!

Persoonlijk zou ik best zo,n koppelingsplaat erin kunnen bouwen maar ik denk niet dat die dan goed afgesteld is. Daar zou dan iemand na moeten kijken. Dat is het meer.

Waar haal jij je plaatjes vandaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 20:46 #742035 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
dat is de spijt, die komen uit andere vario koppelingen, of haal ik weg bij herafstellen.... heb nu een stuk of 9 setjes in redelijk varierende diktes..

zit serieus te overwegen om een of andere pons te maken waarmee ik van die plaatjes kan maken, en vervolgens een aantal staalplaten met verschillende diktes en een weekend ponzen, idee is dan dat als je zelf je koppeling af wilt stellen, je de huidige speling doorgeeft, en wat voor plaatjes er dan tussen zitten, waarop je van mij het juiste pakket toegestuurd krijgt.

dat idee is echter nog maar een concept, en word op een lager pitje gezet gezien mijn conversie van 1.4 vario naar 1.4T handbak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 20:54 #742036 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair

Chesten;77997 schreef : Ga er in ieder geval zeker serieus over nadenken. Probleem is voornamelijk dat figuurlijk gezien 200 euro voor de werkzaamheden/vervangingen geen geld is, maar voor mij persoonlijk is het dat helaas niet het geval. Zal mn ouders even vriendelijk aankijken, misschien dat ik wat los kan krijgen :)


daarom heb ik de prijs al zo laag mogelijk gehouden, en weet wel dat je dan mbt aandrijving zowieso de eerste 10.000 km probleemloos zal rijden (mits de riemen ook in orde zal zijn) daarna begint het verhaaltje periodiek onderhoud weer, ontsteking e.d., elke 20.000km de spelingscontrole op riemen&koppeling.. die 2 verhaaltjes blijven elkaar dan dus herhalen zeg maar..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2008 22:08 #742046 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Ik dacht dat je die plaatjes alleen nodig had bij een versleten koppeling. Maar dat is dus niet zo.... Bij een nieuwe moeten ze er blijkbaar ook in?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 22:18 #742048 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
jep, bij een gloednieuwe koppeling gebruik je het dikste vulpakket, 2,7mm. naarmate de koppeling slijt moet je een dunner vulpakket gebruiken om de het aangrijppunt dichterbij te brengen (dus bij een lager toerental)

het is dus heel simpel:
je motor draait stationair rond de 800/900 toeren (in mijn geval 600, lekker stil!)

zit het aangrijppunt goed (rond de 1100/1200 toeren) dan slipt de koppeling niet al teveel, en zal deze een normaal leven leiden mbt slijtage,

bij een bepaalde hoeveelheid "gekoppel" (=wegrijden) ondervind de koppeling dus slijtage, de slijtage merk je aan het feit dat het toerental hoger word om weg te kunnen rijden.

het is echter zo dat het toerental hoger word, en de koppeling dus later inkomt, en hierdoor wat slipt. gevolg, de plaat slijt harder en de afstand word groter wat de plaat harder doet slijten wat de afstand groter doet worden wat de plaat harder doet slijten wat de afstand groter doet worden watde plaat harder doet slijten wat de afstand groter doet worden wat er op een gegeven moment voor zorgt dat de koppeling zo op is dat deze niet meer in staat is om aan te kunnen grijpen, zodat je stilstaat.

variomaticrijders die dit meemaken zijn geschokt en laten hun "trots" afslepen naar een garage, waar ze de conclusie krijgen dat de koppeling versleten is, het gebruikelijke praatje dat de onderdelen zeldzaam zijn en een rekening van 600+ euro krijgen voor het vervangen van de koppeling. helaas vinden heel veel variomaticrijders 600 euro hun "trots" niet waard, en de auto krijgt een enkele reis naar de sloop..

neem je wel de moeite om regelmatig deze koppeling te controleren, dan zorg je ervoor dat de aangrijpafstand in de gaten gehouden word, en zorg je op die manier ervoor dat je precies weet hoe dik je koppelingsplaat is (dus ook wanneer hij echt op is) en gaat de koppeling veel en veeel langer mee, er was iemand die beweerde dat een koppeling op die manier een autoleven mee kan, (ik dacht wouter maar weet dat niet zeker) en ik deel dat standpunt inmiddels wel, zoveel slijt de plaat niet bij normaal gebruik en correcte afstand.

en helemaal om je eige gek te laten lachen, het gereedschap dat je nodig hebt:

ringsleutel/ringsteeksleutel/dop+ratel; nummer 19, om je krukas te verdraaien.
inbussleutel 6 om de boutjes van de vulplaten/koppeling te lossen
een setje voelermaatjes om de speling te meten
een krik en een setje assteunen, maar nog liever een brug
en een middagje vrije tijd! (doe je het vaker, dan gaat het sneller.)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2008 23:24 #742058 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair

volvofiel;77979 schreef : Huh? Nieuwe achterlichten en een B14.4 maar uit 1984? Dakannie:nono:


Alleen de 340 Winner en de L hadden de B14.3 met Solex-carburateur. De auto van Chesten is een DL en die heeft dus een B14.4.

Ben benieuwd wat eruit rolt. Onderhoud is voor een auto toch net zo onontbeerlijk als een tank benzine...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD