340DL '84 loopt niet meer stationair
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De tweede keer echter toen die weer stuk was, deed ik het vrij snel en voor 95% alleen...
Maar ik ben wel een type dat alles 1 keer gezien moet hebben wat moeilijk is om het te kunnen. Spruitstuk ben ik nu ook aan het vervangen door een grotere broer, maar dat lukt me dan weer wel. Je moet soms net de dingen weten kleine dingen en die weet je niet altijd als je het voor de eerste keer doet. En ik ben een type wat leert uit de praktijk dat soort dingen. Een vraagbaak doet me maar weinig.
Ik denk niet dat het me gaat lukken een koppeling vervangen... Als ik het 1 keer zelf gezien heb en daar zijn die sleuteldagen wel handig voor dan wel. Mijn koppeling is trouwens heel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als ik achteraf terugkijk is het te doen met enkel de Haynes erbij als begeleiding, problemen waar je tegenaanloopt zijn vooral de vulplaatjes om de aangrijpafstand af te stellen, ik ben zelf al driftig aan het verzamelen, maar voordat je een leuk assortiment hebt met div diktes... wat ik er tussenuithaal met stellen hou ik dan ook zelf, om een ander setje te ruilen zeg maar..
maar net zoals jij mark ben ik ook iemand die 1x iets gezien moet hebben en het daarna bijna blind kan doen. even de praktijk erbij pakken is voor mij het belangrijkste om dergelijke dingen "makkelijk" op te pakken.
en dan is het uiteraard wel zo, dat je voor sleuteldagen zowieso lid moet worde, dus mark (en de rest!!) wat let je:+!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dat is het enige probleem hoor, niet dat ik niet wil. Eind maart heb ik geld.
Het zijn van die specialistische dingetjes die je vaak moet weten!
Persoonlijk zou ik best zo,n koppelingsplaat erin kunnen bouwen maar ik denk niet dat die dan goed afgesteld is. Daar zou dan iemand na moeten kijken. Dat is het meer.
Waar haal jij je plaatjes vandaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
zit serieus te overwegen om een of andere pons te maken waarmee ik van die plaatjes kan maken, en vervolgens een aantal staalplaten met verschillende diktes en een weekend ponzen, idee is dan dat als je zelf je koppeling af wilt stellen, je de huidige speling doorgeeft, en wat voor plaatjes er dan tussen zitten, waarop je van mij het juiste pakket toegestuurd krijgt.
dat idee is echter nog maar een concept, en word op een lager pitje gezet gezien mijn conversie van 1.4 vario naar 1.4T handbak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Chesten;77997 schreef : Ga er in ieder geval zeker serieus over nadenken. Probleem is voornamelijk dat figuurlijk gezien 200 euro voor de werkzaamheden/vervangingen geen geld is, maar voor mij persoonlijk is het dat helaas niet het geval. Zal mn ouders even vriendelijk aankijken, misschien dat ik wat los kan krijgen
daarom heb ik de prijs al zo laag mogelijk gehouden, en weet wel dat je dan mbt aandrijving zowieso de eerste 10.000 km probleemloos zal rijden (mits de riemen ook in orde zal zijn) daarna begint het verhaaltje periodiek onderhoud weer, ontsteking e.d., elke 20.000km de spelingscontrole op riemen&koppeling.. die 2 verhaaltjes blijven elkaar dan dus herhalen zeg maar..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het is dus heel simpel:
je motor draait stationair rond de 800/900 toeren (in mijn geval 600, lekker stil!)
zit het aangrijppunt goed (rond de 1100/1200 toeren) dan slipt de koppeling niet al teveel, en zal deze een normaal leven leiden mbt slijtage,
bij een bepaalde hoeveelheid "gekoppel" (=wegrijden) ondervind de koppeling dus slijtage, de slijtage merk je aan het feit dat het toerental hoger word om weg te kunnen rijden.
het is echter zo dat het toerental hoger word, en de koppeling dus later inkomt, en hierdoor wat slipt. gevolg, de plaat slijt harder en de afstand word groter wat de plaat harder doet slijten wat de afstand groter doet worden wat de plaat harder doet slijten wat de afstand groter doet worden watde plaat harder doet slijten wat de afstand groter doet worden wat er op een gegeven moment voor zorgt dat de koppeling zo op is dat deze niet meer in staat is om aan te kunnen grijpen, zodat je stilstaat.
variomaticrijders die dit meemaken zijn geschokt en laten hun "trots" afslepen naar een garage, waar ze de conclusie krijgen dat de koppeling versleten is, het gebruikelijke praatje dat de onderdelen zeldzaam zijn en een rekening van 600+ euro krijgen voor het vervangen van de koppeling. helaas vinden heel veel variomaticrijders 600 euro hun "trots" niet waard, en de auto krijgt een enkele reis naar de sloop..
neem je wel de moeite om regelmatig deze koppeling te controleren, dan zorg je ervoor dat de aangrijpafstand in de gaten gehouden word, en zorg je op die manier ervoor dat je precies weet hoe dik je koppelingsplaat is (dus ook wanneer hij echt op is) en gaat de koppeling veel en veeel langer mee, er was iemand die beweerde dat een koppeling op die manier een autoleven mee kan, (ik dacht wouter maar weet dat niet zeker) en ik deel dat standpunt inmiddels wel, zoveel slijt de plaat niet bij normaal gebruik en correcte afstand.
en helemaal om je eige gek te laten lachen, het gereedschap dat je nodig hebt:
ringsleutel/ringsteeksleutel/dop+ratel; nummer 19, om je krukas te verdraaien.
inbussleutel 6 om de boutjes van de vulplaten/koppeling te lossen
een setje voelermaatjes om de speling te meten
een krik en een setje assteunen, maar nog liever een brug
en een middagje vrije tijd! (doe je het vaker, dan gaat het sneller.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;77979 schreef : Huh? Nieuwe achterlichten en een B14.4 maar uit 1984? Dakannie:nono:
Alleen de 340 Winner en de L hadden de B14.3 met Solex-carburateur. De auto van Chesten is een DL en die heeft dus een B14.4.
Ben benieuwd wat eruit rolt. Onderhoud is voor een auto toch net zo onontbeerlijk als een tank benzine...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





