340DL '84 loopt niet meer stationair
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-11-2008 22:16 #739469
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Niet meteen dreigen met naar de sloop brengen! Kan al een lullig gescheurd slangetje zijn...... voor een stuiver te vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2008 08:53 #739490
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Sorrry als dat als dreigement werd opgevat, maar de geluiden uit mijn omgeving over mogelijk herstel van mijn auto waren namelijk niet zo positief. Ikzelf heb nog vertrouwen in mn volvo maar met name mijn ouders geloofden er niet zo in en zeiden dat ik tevreden moest zijn als ik er nog 200 euro voor kreeg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2008 12:03 #739516
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Skeptische ouders zijn des te meer reden om deze auto in orde te krijgen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
30-11-2008 12:06 #739518
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Ouders worden vanzelf positief; geloof me!!
Uiteindelijk bieden ze je zelfs een stallingsplaats aan in de achtertuin:+
Edit: als Anjo morgen langskomt komt het in orde. Is het niet ter plaatse, kan 'ie je vast wel zeggen wat er mankeert.
Uiteindelijk bieden ze je zelfs een stallingsplaats aan in de achtertuin:+
Edit: als Anjo morgen langskomt komt het in orde. Is het niet ter plaatse, kan 'ie je vast wel zeggen wat er mankeert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2008 12:31 #739522
door Anjo van den Akker
en die morgen is dus vandaag, vanmiddag om precies te zijn, moet me nog ff omkleden en ontbijten, spullen pakken en dan ga ik richting utrecht.
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
volvofiel;77909 schreef : Edit: als Anjo morgen langskomt .
en die morgen is dus vandaag, vanmiddag om precies te zijn, moet me nog ff omkleden en ontbijten, spullen pakken en dan ga ik richting utrecht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2008 17:17 #739542
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Zojuist heeft Anjo mijn auto een flinke sleutelsessie gegeven. En dat allemaal in de ijzige kou; hulde aan deze bikkel!:worship:
Voor een ieder die geinteresseerd is in de afloop:
Uiteindelijk moest ook Anjo helaas concluderen dat het niet zo eenvoudig op te lossen is. De carubateur is stervende en de koppeling is versleten. Voor concretere technische details moet je toch bij Anjo wezen
De auto is er dus al met al weinig op vooruit gegaan helaas. Het zou mogelijk nog verbeterd kunnen worden door er een nieuwe carubateur in te zetten, maar uiteindelijk zal dan nog wel de koppeling vervangen moeten worden.
Is er dan helemaal geen goed nieuws? Jawel, zo blijkt mijn auto te beschikken over enkele leuke, en voor de volvo-liefhebber interessante kenmerken. Als ik het mij goed herinner waren dit: een temperatuur sensor, uitgebreid panel met metertjes, tweekleurige panelen in de deur, degelijk interieur en nog prima achterlichten. Dit zou hem toch nog wat verkoopwaarde kunnen geven...
Ik zal er dus nu maar over nadenken wat ik er mee wil doen. Had er graag nog lang mee rond gereden, maar dat lijkt er dus helaas niet in te zitten. Bij deze wil ik wel Anjo nogmaals hartelijk bedanken voor de moeite! :y:
Voor een ieder die geinteresseerd is in de afloop:
Uiteindelijk moest ook Anjo helaas concluderen dat het niet zo eenvoudig op te lossen is. De carubateur is stervende en de koppeling is versleten. Voor concretere technische details moet je toch bij Anjo wezen

De auto is er dus al met al weinig op vooruit gegaan helaas. Het zou mogelijk nog verbeterd kunnen worden door er een nieuwe carubateur in te zetten, maar uiteindelijk zal dan nog wel de koppeling vervangen moeten worden.
Is er dan helemaal geen goed nieuws? Jawel, zo blijkt mijn auto te beschikken over enkele leuke, en voor de volvo-liefhebber interessante kenmerken. Als ik het mij goed herinner waren dit: een temperatuur sensor, uitgebreid panel met metertjes, tweekleurige panelen in de deur, degelijk interieur en nog prima achterlichten. Dit zou hem toch nog wat verkoopwaarde kunnen geven...
Ik zal er dus nu maar over nadenken wat ik er mee wil doen. Had er graag nog lang mee rond gereden, maar dat lijkt er dus helaas niet in te zitten. Bij deze wil ik wel Anjo nogmaals hartelijk bedanken voor de moeite! :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2008 18:33 #739565
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Tja een cvt koppeling is heel erg aan de prijs, maar voor een auto met een versleten koppeling vang je geen zak voor. (in combinatie met carburateur, maar das een kleinigheidje opzich) 150 euro met heel heel heel veel geluk 200. Ik zou zeggen probeer er 200 voor te krijgen lukt dat niet....
Je kunt of de koppeling vervangen of, je wagen in onderdelen uit elkaar halen en slopen. Ik weet niet of je een schuur hebt. Eventueel wil ik wel gratis meehelpen om de onderdelen eruit te halen als ik een keer niks te doen heb. Verkoop die delen los, en dat brengt ook wel wat op. Zeker 200 in elk geval.
(behalve dan de motor want daar ga ik niet aanbeginnen) Alles wat op de motor zit startmoter dynamo ed geen probleem.
Je kunt of de koppeling vervangen of, je wagen in onderdelen uit elkaar halen en slopen. Ik weet niet of je een schuur hebt. Eventueel wil ik wel gratis meehelpen om de onderdelen eruit te halen als ik een keer niks te doen heb. Verkoop die delen los, en dat brengt ook wel wat op. Zeker 200 in elk geval.
(behalve dan de motor want daar ga ik niet aanbeginnen) Alles wat op de motor zit startmoter dynamo ed geen probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
30-11-2008 18:53 #739576
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Je hebt een B14.3? Da's een Solex carburateur toch? Die heeft iemand vast nog wel tegen een niet al te hoge prijs.
Alleen die koppeling... tja...
Hoe is verder de staat van de auto m.b.t. roest/schade?
Alleen die koppeling... tja...
Hoe is verder de staat van de auto m.b.t. roest/schade?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2008 19:06 #739578
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Roestschade valt naar mijn idee reuze mee. Zit wat op de onderkant van de deur maar dat is wel te overzien vind ik zelf. Ook Anjo vond dat wel meevallen. Hijzelf had ook nog een carburateur liggen die hij mij eventueel aan zou kunnen bieden, maar daar moest hij nog even naar kijken.
Mocht ik besluiten hem te verkopen zal ik hier allerlei foto'tjes op zetten natuurlijk.
Mocht ik besluiten hem te verkopen zal ik hier allerlei foto'tjes op zetten natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2008 19:12 #739579
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
nog even de details van mijn kant;
zoals ik verwacht had mbt het slecht tot niet stationair lopen zat het vlotterdeksel los, heel erg los zelfs... heb het vlotterdeksel nog even eraf gehad en ook de emulsiebuis zat los. hele zooi weer gemonteerd en toen vacuum gechecked, waaruit onder andere bleek dat de economymeter totaal onjuist aangesloten was (aan de retourslang van het emvk). verder lekte een minuscuule hoeveelheid lucht uit de rembekrachtiger omdat de rubberen koppeling daarvan gescheurd was.
ontsteking zag er goed uit, redelijk nieuwe bougies (staal glom nog), redelijk nieuwe kabels/verdelerkap/rotor. viel weinig op aan te merken dus daar lag de oorzaak niet..
de economy meter heb ik omgebouwd naar inlaatspruitstukvacuum, en na vele tikken uit de startmotor (startmotor loopt af en toe vast>revisie zit er aan te komen, was wel los te kloppen met een flinke sleutel) gaf de eco-meter een leuk vacuum aan, das in orde dus. ik kreeg het echter NIET voor elkaar om de carb stationair af te stellen, er zat geen toerenteller in, maar ik schat dat ik hem nieteens lager als 1500 toeren kon krijgen, en dan was het mengels al gevarieerd en onjuist, werking choke en automatische choke gecontroleerd, en de gaskabel wat anders gezet, nog steeds kreeg ik het niet voor elkaar. toen de werking van de eerste en 2e trap gecontroleerd en de gasklep van de eerste trap blijft "hangen" niet vol open, maar wel wat. daardoor kan het stationair niet laag genoeg. je kan er bij een graad of 2 buiten wel uren mee klooien, maar zonder revisie word deze carburateur niet echt veel meer.
de carb geeft of zo weinig brandstof/lucht mengels dat de motor afslaat, of zoveel dat een laag stationair niet mogelijk is, zonder hulp schoot de motor makkelijk naar 3000 toeren (schatting)
chesten verklaarde dat hij vrijwel altijd een voet op de rem moest hebben als de auto stilstond om kruipen te voorkomen, wat mij op iets langere termijn doet vrezen voor de koppeling, vooral nadat chesten wel eens rook gespot heeft vanuit het koppelingshuis.. we kregen door het verhoogde stationair met gepast geweld de pook nog in versnelling, maar fraai was het niet (flink tandenpoetsen). de ontkoppelingsbalg is lek of de ontkoppelingsklep is kaduuk.
dus even een overzichtje om de auto per direct weer betrouwbaar te krijgen:
- andere carb
- andere startmotor
- koppelingsbalg/ontkoppelaar vervangen
op langere termijn ben je dan ook nog een keer de lul met de koppeling zelf.
door mij geschatte reparatiekosten voor de 4 bovenstaande items is de potentiele verkoopwaarde (a ?200,-) in onderdelen moet hij het naar mijn mening zowieso al opbrengen, tellerset met werkende buitentemp meter en economymeter, gaaf interieur (wit/zwart geblokt, 3drs) grijs/zwarte deurpanelen (nog nooit eerder gezien) 2e type achterlichten etc etc. de pest met 300 onderdelen is alleen dat het zo lang duurt voordat je het kwijt bent.. de auto zelf is ook nog steeds erg leuk, mooie witte kleur, helaas wel de gebruikelijke roest aan de voorbalk, en voor het hele mooie mag er een andere rechterdeur in (roest) en een nieuw voorbumpertje op, en dan heb je cosmetisch de meeste dingen wel gehad op een paar kleine overige plekjes na (ik heb nog niet tegen de onderkant aangekeken, dus daar doe ik geen uitspraak over)
voor bovenstaand bedrag wil ik de boel gerust repareren (onderdelen&uren), heb immers de hele zwik op voorraad (nog even de carb checken die ik hier heb liggen) de afweging ligt dan bij chesten of hij het nog waard vind. persoonlijk zou ik het zo doen, maar aan de andere kant weet ik dat je als student niet altijd genoeg geld tot je beschikking kan hebben voor dergelijke uitgaven..
zoals ik verwacht had mbt het slecht tot niet stationair lopen zat het vlotterdeksel los, heel erg los zelfs... heb het vlotterdeksel nog even eraf gehad en ook de emulsiebuis zat los. hele zooi weer gemonteerd en toen vacuum gechecked, waaruit onder andere bleek dat de economymeter totaal onjuist aangesloten was (aan de retourslang van het emvk). verder lekte een minuscuule hoeveelheid lucht uit de rembekrachtiger omdat de rubberen koppeling daarvan gescheurd was.
ontsteking zag er goed uit, redelijk nieuwe bougies (staal glom nog), redelijk nieuwe kabels/verdelerkap/rotor. viel weinig op aan te merken dus daar lag de oorzaak niet..
de economy meter heb ik omgebouwd naar inlaatspruitstukvacuum, en na vele tikken uit de startmotor (startmotor loopt af en toe vast>revisie zit er aan te komen, was wel los te kloppen met een flinke sleutel) gaf de eco-meter een leuk vacuum aan, das in orde dus. ik kreeg het echter NIET voor elkaar om de carb stationair af te stellen, er zat geen toerenteller in, maar ik schat dat ik hem nieteens lager als 1500 toeren kon krijgen, en dan was het mengels al gevarieerd en onjuist, werking choke en automatische choke gecontroleerd, en de gaskabel wat anders gezet, nog steeds kreeg ik het niet voor elkaar. toen de werking van de eerste en 2e trap gecontroleerd en de gasklep van de eerste trap blijft "hangen" niet vol open, maar wel wat. daardoor kan het stationair niet laag genoeg. je kan er bij een graad of 2 buiten wel uren mee klooien, maar zonder revisie word deze carburateur niet echt veel meer.
de carb geeft of zo weinig brandstof/lucht mengels dat de motor afslaat, of zoveel dat een laag stationair niet mogelijk is, zonder hulp schoot de motor makkelijk naar 3000 toeren (schatting)
chesten verklaarde dat hij vrijwel altijd een voet op de rem moest hebben als de auto stilstond om kruipen te voorkomen, wat mij op iets langere termijn doet vrezen voor de koppeling, vooral nadat chesten wel eens rook gespot heeft vanuit het koppelingshuis.. we kregen door het verhoogde stationair met gepast geweld de pook nog in versnelling, maar fraai was het niet (flink tandenpoetsen). de ontkoppelingsbalg is lek of de ontkoppelingsklep is kaduuk.
dus even een overzichtje om de auto per direct weer betrouwbaar te krijgen:
- andere carb
- andere startmotor
- koppelingsbalg/ontkoppelaar vervangen
op langere termijn ben je dan ook nog een keer de lul met de koppeling zelf.
door mij geschatte reparatiekosten voor de 4 bovenstaande items is de potentiele verkoopwaarde (a ?200,-) in onderdelen moet hij het naar mijn mening zowieso al opbrengen, tellerset met werkende buitentemp meter en economymeter, gaaf interieur (wit/zwart geblokt, 3drs) grijs/zwarte deurpanelen (nog nooit eerder gezien) 2e type achterlichten etc etc. de pest met 300 onderdelen is alleen dat het zo lang duurt voordat je het kwijt bent.. de auto zelf is ook nog steeds erg leuk, mooie witte kleur, helaas wel de gebruikelijke roest aan de voorbalk, en voor het hele mooie mag er een andere rechterdeur in (roest) en een nieuw voorbumpertje op, en dan heb je cosmetisch de meeste dingen wel gehad op een paar kleine overige plekjes na (ik heb nog niet tegen de onderkant aangekeken, dus daar doe ik geen uitspraak over)
voor bovenstaand bedrag wil ik de boel gerust repareren (onderdelen&uren), heb immers de hele zwik op voorraad (nog even de carb checken die ik hier heb liggen) de afweging ligt dan bij chesten of hij het nog waard vind. persoonlijk zou ik het zo doen, maar aan de andere kant weet ik dat je als student niet altijd genoeg geld tot je beschikking kan hebben voor dergelijke uitgaven..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets