340DL '84 loopt niet meer stationair

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 18:58 #742838 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
plaat en drukgroep worden gewisseld, en afgesteld. heb 2 complete sets hier liggen.

de koppeling die er nu onder zit had 2mm speling en nog maar 0,8mm aan vulplaatjes, terminaal gevalletje dus.

ik hoop dat ik er een beetje goed bij ga komen..

p.v.a.: (heb nog nooit een koppeling onder de auto gewisseld, wel met de motor ernaast:+)
assteunen aan de voorkant,
aandrijfas lossen,
vliegwielbeschermplaat lossen, 4 bouten koppelingshuis half slagje lossen
carterpan stutten met de krik,
achterste motorsteunen verwijderen,
koppelingshuis naar achteren trekken,
koppelingsplaat en drukgroep wisselen met een setje vulplaatjes ertussen,
koppelingshuis terugbouwen, achterste motorsteunen terugbouwen, vliegwielbeschermplaat terugbouwen,
koppeling afstellen,
controle werking ontkoppelingsbalg + ontkoppelaar en evt vervangen.

en dan me eige nog even uitleven in de motorruimte voor een andere carb en een andere startmotor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 19:49 #742853 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Succes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2008 12:14 #742898 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
Ben benieuwd. Overigens al zou ik hetzelf kunnen dan zou ik nog duurder uitgeweest zijn. Een plaat en drukgroep zijn al 250 euro.... Ook al zijn ze 2e hands ik zou er niet voor 70 euro aan een goede plaat en groep kunnen komen. Wellicht betaal ik telkens te veel haha.

Geluk dat voor de koppeling te vervangen gelijk ook de startmotor eruit moet haha!

Maar dit lijkt me echt een nuttig iets trouwens. Word als ik lid ben in zoiets ook een cursus gegeven. Koppeling vervangen en afstellen? Bedoel zoiets is echt nuttig, denk dat de sommige amateur sleutelaars want ja dat zijn de meeste toch handig is om zoiets te zien.

Want je kunt wel zeggen als je riemen kunt vervangen kun je dat ook wel, ja maar ook dat heb ik eerst zelf gezien hoe het moet, de 2e keer word dan een eitje...

Die vulplaatjes hoe zien die eruit? En hoeveel heb je er nodig?

Of kun je ook dit flikken gewoon naar een sleuteldag gaan vragen of iemand met zn koppeling aan de slag gaat en die persoon dan meehelpen.... Dat kan natuurlijk ook... Bedoel dit soort dingen zou ik wel graag willen leren en kennen dat is verekte handig!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2008 16:40 #742912 door V300 register
Hoi anjo,
Hoe hou je het vliegwiel tegen bij los draaie van de boutjes?
Heb bij mijn auto even gekeken speling is 0,55 mm en er is al een plaatje van 1,2 uit andere plaatje is dacht ik 1,8 bij welke speling moet je er echt iets aan doen?Koppeling grijp keurig aan bij 1150 toeren maar ik heb het idee dat de motor op de snelweg meer toren maakt dan eerder.
Kan ook aan tegenwind liggen, vacuum op de opschakelzijde is normaal

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2008 16:54 #742913 door V300 register
Zojuist weer thuis aangekomen en er staat weer een vrijwel uitstekend werkende volvo 340 voor de deur! Wat een genot om daar mee rond te rijden, het rijdt weer als een pareltje! :worship:

Vanochtend vroeg begon de sessie; 9 uur met Anjo afgesproken bij de garage. Als ik er nu op terugkijk op het drama van de auto in zijn versnelling krijgen om weg te rijden bij mij thuis word ik er nog blijer van dat hij het weer doet. Doordat hij constant erg veel toeren maakte was stilstaan voor een stoplicht onmogelijk door het kruipen van de auto. Gelukkig kan je op zondagochtend half 9 redelijk veilig door rood tuffen. Aangekomen bij de garage de auto er in geparkeerd en de verwarming aangezet om taferelen van vorige week te vermijden (bevroren ledematen).

Toen Anjo arriveerde hebben we hem eerst een kopje koffie en een stuk appeltaart voorgeschoteld. Heerlijk zo op de vroege zondagochtend. :) Daarna aan de slag gegaan met allereerst de carburateur. Het bleek dat het klepje niet meer volledig sloot en verder was de carburateur sowieso in terminale staat. Nieuwe carburateur geplaatst en een eerste poging tot een goede afstelling daarvan. Vervolgens die dramatische startmotor eruit gehaald. De oude startmotor vroeg om heel veel geduld van de bestuurder aangezien deze het vaker niet, dan wel deed. De nieuwe startmotor geplaatst, en dat is toch een heerlijke ervaring! Dat de auto ook echt start op het moment dat je de sleutel omdraait en je niet meer een aantal pogingen moet wagen, geweldig.

Inmiddels liep het alweer in de middag en Anjo had al opgemerkt dat een slang die naar de koppeling hoort te lopen niet vast zat (welke dat precies is weet ik even niet meer). In overleg besloten om even te kijken hoe de koppeling het nu ging doen en dit eventueel uit te stellen tot het moment dat er wellicht een brug beschikbaar is. De fijnafstelling van de carburateur verliep niet heel vlot en het verschrikkelijke geluid wat ik die ochtend constant ervaarde kwam af en toe nog terug (het tanden poetsen). Het bleek dat dit kwam doordat het toerental steeg zodra de rem ingedrukt werd op het moment dat de auto stagionair liep. Na het een en ander proberen aan de afstelling liep dit uiteindelijk heel soepel.

De vervanging van de koppeling laat dus nog even op zich wachten en zal waarschijnlijk in het nieuwe jaar plaatsvinden. Ook zonder deze vervanging is het echter een compleet nieuwe rijervaring! De auto levert zoveel meer vermogen en het gestotter is verdwenen! Het is wel weer even wennen dat wanneer ik afrem en tot stilstand kom de motor enorm stil is, wat er toe leidt dat ik automatisch een blik werp op het dashboard om te zien of hij niet is afgeslagen maar dat gebeurt niet meer! :)

Al met al kan ik nu met niets anders dan superlatieven spreken over volvo 340 en over Anjo natuurlijk! :yesyes: Ben zelf vandaag ook heel veel wijzer geworden over de techniek en het lijkt me dan ook leuk om lid te worden van de club om de sleuteldagen bij te kunnen wonen. Er zijn nog wat foto's gemaakt die ik binnenkort hier even zal posten indien daar geen bezwaren tegen zijn. Concluderend was het een vruchtbare en toch ook gezellige dag :)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 17:26 #742916 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340DL '84 loopt niet meer stationair
het was zeker een vruchtbaar dagje:D

ik wilde aan de koppeling beginnen maar toen ik onder de auto de eerste 2 boutjes van de koppeling zelf (wilde eerst ff checken of dat wel los ging) ging lossen bleken deze gigantisch vast te zitten, verdere poging om de zooi te demonteren werd dus idd maar gestaakt om mezelf een hernia te besparen en er werd even gekeken of de koppeling nog te doen was, op het kruipen na is het in principe in orde, al is deze koppeling GRUWELIJK gevoelig voor het stationair toerental, nog amper boven de 1000 toeren is al tandenpoetsen bij verstellen van de pook.. heb ook het idee dat de ontkoppelaar maar half z'n werk doet. het is dus in principe nodig om een voetje op de rem te houden als je stil staat, maar het gekke is dat het stationair toerental gewoon goed is.. advies gegeven om bij stilstand de knop bovenop de pook ingedrukt te houden, om kromme remschijven en een snellerrrr slijtende koppelingsplaat te voorkomen.

de door mij (half) gereviseerde carb heb ik op de theorieafstelling erop gebouwt, motortje liep lekker en stationair was ook wel ok (lekker laag! 650/700rpm) maar toen kwam het schakelen, als je daarbij de rem gebruikte (automatisme) ging het stationair aanzienlijk omhoog waardoor schakelen onmogelijk werd.. dus even met het co zitten klooien tot het toerental vlak bleef met remmen en toen was dat opgelost. schakelen was weer mogelijk.

na het wisselen van de startmotor startte hij idd weer als een trein! al met al al een leuke klus geweest, maar voor de koppeling heb ik er toch liever een brug bij, incl wat heftiger inbus 6 gereedschap wat ik tzt bij terberg meejat uit m'n kar:)

Markvictor;78887 schreef : Maar dit lijkt me echt een nuttig iets trouwens. Word als ik lid ben in zoiets ook een cursus gegeven. Koppeling vervangen en afstellen? Bedoel zoiets is echt nuttig, denk dat de sommige amateur sleutelaars want ja dat zijn de meeste toch handig is om zoiets te zien.

Want je kunt wel zeggen als je riemen kunt vervangen kun je dat ook wel, ja maar ook dat heb ik eerst zelf gezien hoe het moet, de 2e keer word dan een eitje...

Die vulplaatjes hoe zien die eruit? En hoeveel heb je er nodig?

we hebben volgend jaar een paar technische avonden half in de planning, waar dergelijke zaken uitgelegd word. idd 1x zien en de 2e keer kun je het al bijna blind.

vulplaatjes zijn een soort van halve maantjes, maar dan nog redelijk rechthoekig zeg maar, een rechthoek met halverwege een verzetje, heel lastig uitleggen dit. hahaha, je hebt er 3 nodig, om 1x rond te gaan, afhankelijk van de benodigde vulplaatdikte pas je een bepaald setje toe.

cryowim;78903 schreef : Hoi anjo,
Hoe hou je het vliegwiel tegen bij los draaie van de boutjes?
Heb bij mijn auto even gekeken speling is 0,55 mm en er is al een plaatje van 1,2 uit andere plaatje is dacht ik 1,8 bij welke speling moet je er echt iets aan doen?Koppeling grijp keurig aan bij 1150 toeren maar ik heb het idee dat de motor op de snelweg meer toren maakt dan eerder.
Kan ook aan tegenwind liggen, vacuum op de opschakelzijde is normaal

het beste is om de luchtspleet tussen de 0,1 en 0,3mm te houden, word de speling groter dan gaat de bekende formule in werking mbt katalyserend slijten van de plaat:+

ik heb ondervonden dat als ik de koppeling afstel op de brug, dat ik de motorafschermplaat verwijder, een ratel met dop 19 of een ringsleutel 19 op de krukaspoelie aan de voorzijde van het blok zet, en dan volledig zelfstandig de koppeling kan afstellen.

heb je al kunnen kijken naar de riemspanning? bij snelweg snelheden scheelt een foutief afgestelde riemspanning al gauw 600 toeren, tot iets van 1500 toeren. heb een keer in iemands auto (met toerenteller nota bene!) 5200 toeren gereden op de snelweg met 100, na het verwisselen van de riemen (max uitgerekt zeg maar...) en het correct afstellen daarvan liep hij bij 100 keurig netjes 3600 toeren.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 19:02 #742927 door 16673-dummy

Chesten;78904 schreef : Het is wel weer even wennen dat wanneer ik afrem en tot stilstand kom de motor enorm stil is, wat er toe leidt dat ik automatisch een blik werp op het dashboard om te zien of hij niet is afgeslagen maar dat gebeurt niet meer! :)

Dit had/heb ik ook nadat Anjo met z'n tengels aan de carburateur had gezeten:+
Ik moest alleen het raam opendraaien omdat ik niet aan het dash kan zien of de motor nog loopt of niet (de lampjes branden niet als de motor afslaat).

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 19:04 #742928 door Anjo van den Akker

volvofiel;78918 schreef : Dit had/heb ik ook nadat Anjo met z'n tengels aan de carburateur had gezeten:+
Ik moest alleen het raam opendraaien omdat ik niet aan het dash kan zien of de motor nog loopt of niet (de lampjes branden niet als de motor afslaat).

als jij je sleutel in het contact zet, branden ze hopelijk wel? oliekannetje en batterij moeten branden iig, zodra je je motor uitzet gaat na een tel of 1/2 het oliekannetje weer branden en als het goed is het acculampje ook. miss handig om ff te checken of die lampjes niet kaduuk zijn voordat je blok een keer in de soep loopt:D

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 19:08 #742929 door 16673-dummy
Zeker gaan die branden als je 'm op contact zet. Als de motor afslaat echter niet. Ook niet na 10 seconden. Heb ik al eens geprobeerd. Was trouwens ook al zo in de GK-54-NN.

Maarre, gefeliciteerd dat alles gelukt is en :y::y: voor Anjo!

Edit: om misverstanden te voorkomen: ik heb toen niet de sleutel teruggedraaid, dat zou dom zijn idd, dan gaan die lampjes never nooit branden. Nee, ik heb flink gas gegeven en toen losgelaten. Door de toerenval viel de motor uit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2008 20:04 #743113 door V300 register
anjo met hamer en beitel krijg je soms ook inbus boutjes los.
mij lukte het laatste keer niet op kriksteun ondanks accuslagmoersleutel.
Zal op de brug nog es proberen maar die is niet altijd vrij
op laatste foto zijn motor vacuum en vacuum opschakelzijde te zien.
alleen hebben de meters een verschillende schaal

[ATTACH]1134[/ATTACH]

[ATTACH]1135[/ATTACH]

[ATTACH]1136[/ATTACH]

Bijlagen:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC