LPG inbouwen in 340-1989
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Indien je redelijk wat km's rijd is het zeker de overweging waard.
Natuurlijk moet je wel aardig rekening houden met de wegenbelasting. Die stijgt nogal flink wanneer je gas gaat rijden (tenzij je er een G3 in legt :+)
Hoe er met de berekening wel rekening mee dat je verbruik ook stijgt. Rekening op zo'n 6% dan kan het alleen maar meevallen.
Ook over de grootte van de tank moet je eens goed nadenken. Ga je veel lange afstanden rijden dan is een tank van minimaal 60l geen overbodige luxe.
Ook het overwegen van een onderbouwtank is de moeite waard, maar dan moet je een alternatief zien te vinden voor de benzinetank. Dit scheelt wel een hoop ruimte.
Tsja, een het overwegen om zelf de boel in te bouwen: Ben je heel handig, heb je een goed voorbeeld (voor alle details), ben je goed thuis in de inbouwregels, heb je er veel tijd voor; dan is het goed te doen.
Ben je ook maar een tikkeltje onzeker over deze zaken dan raad ik het aan te laten doen.
Revanti-LPG: dat is een deskundige inbouwer. Indien je een beetje in het zuiden van Nederland woont kun je weleens een beroep doen op deze beste manne. Effe googlen voor hun website.
- V300 register
- Verbannen
-
Friezl;46837 schreef : Ik heb hem in laten bouwen voor 950 euro. Ga je voor dat verschil (250?) de garantie (lees: ondersteuning) opgeven, en daarnaast ook nog eens een dag of 2 kromliggen onder die auto?
De voornaamste reden om het zelf te doen zou voor mij zijn dat je de totale controle over de inbouwlocaties in eigen hand houdt. het leggen van de leidingen onder de auto door is misschien niet het leukste klusje maar daar ben je echt geen 2 dagen mee bezig; de rest is puur hobbyplezier.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Er is dus niemand echt negatief zo te horen? Af en toe kleppen stellen en gewoon je autotje goed onderhouden zou voldoende moeten zijn voor rijplezier met LPG. Begrijp hieruit dat niemand het echt afraad om LPG in een 340 in te bouwen, het 3e en 4e motorype kunnen er goed tegen?
Daarnaast lees ik verhalen over een onderbouw: heeft iemand hier ervaring mee, aangezien de benzinetank dan aangepast moet worden?
Wat betreft het verbruik: dit neemt wel ruim 15 (a 20%) toe volgens mij, 6% lijkt mij wat weinig. Ik ga er vanuit dat ik 1 op 8 ga rijden, dan kan het alleen maar meevallen.
- V300 register
- Verbannen
-
M'n 340 staat op dit moment bij de Gebroeders van Orsouw in Eindhoven. Als ik hem terug heb, zal ik foto's maken en deze op het forum linken.
Groet Dirk
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Bij deze dan de foto's van de ingebouwde gasinstallatie.
Geheel is ingebouwd bij gebroeders van Orsouw in Eindhoven.
Zeer netjes en vakkundig.
Zie fotoalbum voor foto's op:
picasaweb.google.nl/dsangers/Volvo340
Merk wel dat het starten op gas bij koude motor wat moeizamer gaat. Moet nog een beetje uitvogelen of het gebruik van de choke anders is. Benzine start ik koud met choke open zonder gas geven (starten lopen). LPG moet ik choke open en volgas (bij benzine verzuipt hij dan direct).
Verder alles netjes, met 5 indicatorlampjes bij contactslot (ook nauwkeurig).
Er zit een 60 Liter tank in met circa 90% afvulpercentage (dus effectief 53 liter). Net wat meer km's maken dus dan 80%. Indicatie is 400 km op een tank.
Verder rijd het perfect. Starten op gas en rijden op gas. Per tank beurt geadviseerd even kort stukje op bezine te rijden om kanaal gangbaar te houden. Verder heeft Orsouw geadviseerd minimaal 15L in de tank te houden in verband met corrosie in tank. Aansluiting zit rechtsonder de bumper, ben hiervan vergeten een foto te maken (vierkant dopje).
- V300 register
- Verbannen
-