LPG inbouwen in 340-1989

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2008 10:36 #627006 door V300 register
LPG inbouwen in 340-1989 is gemaakt door V300 register
Afgelopen dagen heb ik me verdiept in de installatie van LPG in mijn volvo 340 uit 1989 (1.4 DL met katalysator). Op het forum heb ik veel nuttige informatie gevonden. Kort samengevat zijn me de volgende dingen opgevallen:

- LPG inbouw in B14.3 en B14.4 zonder flashlube.
- Regelmatig kleppen stellen belangrijk(er) na inbouwen LPG
- Vulopening kan ook achter de kentekenplaat (wegklapbaar?)
- Sensor in laten bouwen voor tankinhoudindicatie
- Inbouw in 340 betreft een elektrisch aangestuurd verdampingssysteem
- Luchtaanzuiging wordt aangepast voor aanzuigen koudere lucht

Naar jullie idee bovenstaand plaatje correct?
Daarnaast heb ik nog een paar vragen, wellicht kan iemand mij daarop antwoord geven:

1: Is er een bepaald merk of type installatie wat wordt aangeraden voor een 340?
2: Start de motor op benzine en gaat hij vervolgens zelf over op gas, of ligt dit aan het type installatie?
3: Onderbouw is niet mogelijk bij een 340 als je de benzinetank wilt behouden? Welke types LPG-tanks kennen jullie voor in de achterbak?
4: Hoeveel wordt de 340 op kentekenbewijs zwaarder? Nu 944 --> wordt dus 950-1050 klasse voor wegenbelasting denk ik?

Aangezien ik het komend jaar circa 20dkm verwacht te rijden overweeg ik de installatie:
  • Wegenbelasting: van 242 naar 784 (+540 euro)
  • Brandstof 20dkm: van 3089 naar 1467 (= 1622 voordeel).
Op basis van 20dkm dus naar schatting 1100 euro voordeel.

Ik hoor graag of jullie me verder kunnen helpen met bovenstaande vragen.
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2008 14:54 #697303 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG inbouwen in 340-1989
1: geen idee
2: het is beter om op benzine te starten en het eerste stukje te rijden, dan overschakelen. (maar het kan allebei)
3: ik heb een kleine 40 (lees 32) liter tank, veel mensen vinden dit te weinig, ik niet. Maar als je lange stukken rijdt zou ik ook een grotere tank willen, zeker voor in het buitenland.
4: de mijne weegt net over de 1000 kilo, ik geloof 1002.

Is LPG zo duur in de belasting joh?! Dat wist ik echt niet. Wat ben ik blij dat ik een oldtimer heb.

Je schatting klopt wel aardig denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2008 17:38 #697328 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG inbouwen in 340-1989
Dus na een jaar heb je al bespaard met zo'n installatie (duurder dan 1100 euro zal t niet worden).

Ik weet niet hoe het met de tank zit..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 17:41 #697329 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic LPG inbouwen in 340-1989
Tank kan ook onderbouw worden. Lijkt me veel fijner kwa ruimte en gewicht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 19:49 #697353 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic LPG inbouwen in 340-1989

punkazz;46697 schreef :
2: het is beter om op benzine te starten en het eerste stukje te rijden, dan overschakelen. (maar het kan allebei)


Maakt geen f**k uit tis alleen bij de nieuwe systemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2008 20:21 #697372 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG inbouwen in 340-1989
Oh, ik dacht dat hier ergens gelezen te hebben...

wat bedoel je met "tis alleen bij de nieuwe systemen"?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2008 22:34 #697402 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG inbouwen in 340-1989
ik heb dan geen 340 op LPG maar rijd wel in mijn daf 66 met een B14.4e blok op lpg.
Kleppen stellen: ik contoroleer ze iedere 10.000km ongeveer en hoef meestal niet bij te stellen, dus dat valt wel mee.
ik start altijd op lpg, nooit problemen mee, maar af en toe op benziene rijden is wel aan te raden om te voorkomen dat de kanaaltjes in je carburateur dichtslippen, ik weet uit eigen ervaring dat het best klote is als je na 10.000km lpg rijden je weer eens op benziene wilt rijden en dan alles verstopt zit :P

de hele lpg inbouw, of het nu in een daf of 340 is stelt echt niets voor, gewoon doen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2008 07:04 #697427 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic LPG inbouwen in 340-1989
Lpg

ik heb net een nieuwe lpg installatie laten inbouwen, met een 80 liter tank. Je hebt dan wel nog maar weinig kofferruimte over, maar je kunt wel een eindje rijden. Ik rijdt gemiddeld ongeveer 750 km met een tank. Verbruik is ongeveer 1 op 11. (83-er met 1.4 64pk motor) Mijn vulopening zit onder de achterbumper, je ziet het bijna niet. Ik heb nu ongeveer 2500 km gereden op gas en ik vind het ideaal. Heb het bij van Orsouw laten doen in eindhoven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2008 08:42 #697432 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG inbouwen in 340-1989
Ik heb nog steeds plannen voor inbouw.
Als je een complete installatie koopt en zelf inbouwt kost dat 656 euro en 50 euro rdw kosten.
Ik rij niet zoveel (7500 km per jaar) met de volvo en is al belastingvrij en zou ik hem met anderhalf jaar eruit hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2008 09:44 #697437 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG inbouwen in 340-1989
Ik heb hem in laten bouwen voor 950 euro. Ga je voor dat verschil (250?) de garantie (lees: ondersteuning) opgeven, en daarnaast ook nog eens een dag of 2 kromliggen onder die auto?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD