(alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers)

1600 CC?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2013 13:25 #940163 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1600 CC?
Het is miereneuken ten top, maar een 3-deurs 1.4 vario valt een categorie lager (gewicht: 945kg). Met 2 deuren extra vallen ze wel een schaal hoger, maar dat is voor alle 340's.

Voor het omslagpunt maakt dat niet zo gek veel uit, maar dan moet je je natuurlijk nog af gaan vragen of je daar een turboloze diesel of LPG voor wilt rijden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2013 18:49 #940172 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 1600 CC?

eipmiw;223627 schreef : Ik stel voor dat je minister van economische zaken wordt Erik. De man om ons uit de crisis te helpen!

Ygis67;223628 schreef : Yoo, Erik... Ik weet niet, ergens lekt er wat. Maar ik weet wel zeker dat ik meer als 400 euro op jaarbasis kwijt ben aan benzine. Hmm....

Niels;223633 schreef : Het verschil tussen benzine en diesel is ongeveer 30 cent per liter.

Een 340 diesel heeft een kentekenmassa van 1.010 kg. Hij valt dus in dezelfde klasse als een 1.4 vario (1.4 en 1.7 handgeschakeld vallen in een klasse lager).

Laat ik eens rekenen met een 1.4 vario zoals de mijne versus de diesel.

Vario:
MRB 420 euro
Brandstofkosten 1.509 euro
(bij 10.000 km en 1 op 11 en een literprijs* van 1,66)
= 1.929 euro per jaar

Diesel:
MRB 928 euro
Brandstofkosten 856 euro
(bij 10.000 km en 1 op 16 en een literprijs van 1,37)
= 1.784 euro per jaar

Vario op LPG:
MRB 988 euro
Brandstofkosten 750 euro
(bij 10.000 km en 1 op 10 en een literprijs van 0,75)
= 1.738 euro per jaar

* alles een dubbeltje onder de GLA want we tanken niet aan de snelweg.

Afschrijving en onderhoud zijn niet inbegrepen.

Ga ik nu door voor de fiscaalbokaal?


Helder. Het omslagpunt ligt voor een 340 ergens bij de 10.000 km. Dat is denk ik veel mensen haalbaar. Dat lijkt me waardevolle info voor als er een beslissing genomen moet worden. Zelfs ik ga twijfelen of een auto op gas volgend jaar niet veel voordeliger is. Ik was uitgegaan van een 343, schakel in GLD. Bij de keuze van drie maanden stoppen met rijden en max. 120 euro betalen voor een auto van 30 jaar of ouder wordt het omslagpunt natuurlijk anders.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2013 17:58 #940211 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic 1600 CC?
Hmmz, een dieselende 340 is dus nog helemaal niet zo'n duur verhaal.
Het is alleen dat zo'n 1600 vrij traag rijdt, maar een 1400 vario zal ook niet in het topsegment meespelen.
Weet iemand iets van deze 340 of het de moeite waard is?
Kan iemand eens gaan kijken?
Ik heb inmiddels al eens eerder naar een 340 diesel sedan gekeken, maar daar zat toch al wat carrosserie werk aan, bovendien zou deze gesloopt worden, maar volgens mij staat deze nog steeds in een schuurtje.
Slopen zou ook zonde zijn voor zo'n zeldzame wagen, maar het hele jaar door rijden is ook niet best.
In de stalling ermee!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2013 19:46 #940214 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic 1600 CC?
Zo'n diesel heeft 54 PK een B14 70 PK, er zit dus wel wat verschil in :)

Maar wel een stuk zuiniger dan een B14.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-12-2013 23:29 #940230 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1600 CC?
Ik vind wel dat Niels de benzinevario erg onzuinig inschat. De mijne zit zo tussen de 1 op 12, 1 op 13. Dan krijg je meteen ook weer een ander rekensommetje:
Bij 1 op 12 kom je uit op 1803,- en bij 1 op 13 kom je uit op 1696,-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2013 12:05 #940241 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1600 CC?
Iedereen kan natuurlijk voor zichzelf het rekensommetje maken. Ik heb voor het gemak even mijn eigen situatie genomen, maar de uitkomsten voor verbruik, MRB etcetera kunnen natuurlijk aanzienlijk verschillen. Bovendien zijn onderhoud en afschrijving niet meegenomen in de berekening, niet dat dat nu zo van invloed is op de situatie maar toch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2013 20:53 #940246 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic 1600 CC?
Als iemand wil kijken, gezien het ver rijden voor mij is om zomaar langs te gaan.
Iemand?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2013 20:57 #940248 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic 1600 CC?
Cool, ik zou hem bijna kopen voor zijn aaibaarheid en hem weg zetten! En dan eenmalig bij het intreden van de nieuwe MRB regels nog eenmalig volgas over het binnenhof te scheuren met dat ding!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2013 23:58 #940252 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1600 CC?
Haha, als je het daar over hebt... Koop een echte Trabi en laat 'em lopen op zijn eigen brandstof. Benzine, olie en petroleum. De vervuiler betaald toch? Gas met dat ding, hihi

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2013 13:00 #940255 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic 1600 CC?
Haha voor zover je dat kan beoordelen van een foto ziet hij er nog netjes uit. Dus in dat opzicht zou ik hem best willen bewaren ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD