Type-aanduiding discussies
- V300 register
- Verbannen
-
Als je er met een beetje algemene bril naar kijtk zijn er drie ruwe types te onderscheiden. Als je naar de details gaat kijken is het einde zoek. Maar we kunnen er wel een poll van maken, democratisch als we zijn
- geen subtypes
- drie subtypes, mk1, 2, 3 die iedereen zou moeten kunnen begrijpen
- een onoverzichtelijke puinhoop waarin ieder ander biesje, klokje, stripje, deurpaneeltje, tellertje, sierlijstje en uitvoering een eigen mk krijgt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ach ja, daar zijn we 300-rijders voor, niewaar?
- Robbert Jan
- Nieuw lid
-
Het is met verbazing dat ik lees dat uit onweten alles van voor MY82 op een hoop wordt gegooid.
Pas als je een paar van die oudjes hebt gedemonteerd ontdek je pas hoe moeilijk zaken uitwisselbaar zijn; deuren, dashboard (arme Paul Galema met z'n idee), motoren, verschillen allemaal tussen de MKI (76-78) en MKII (79-81). Ik weet dat er in de industrie veel wordt aangepast i.v.m. faillissementen maar een goede leidraad is het "ontDaffen" dat door Volvo is gedaan (maar je wie heeft er nog zo eentje).
Moet ik het idee volgen dat alle opschroefbare delen niet tellen kom ik maar tot 2 types voor de 15 jaar dat de 300 in productie is geweest: immers de neus, bumpers en achterklep zijn uitwisselbaar dus blijven alleen hatch en sedan over...
Ombouwen of "superen" naar een ander modeljaar of spec moet je buiten beschouwing laten, iedereen heeft wel een auto die hij/zij er anders uit wil laten zien. Anders zou de hele tuning industrie ook geen bestaansrecht meer hebben.
Volvofiel, kom maar op met je lijst. Ik zie wel waar ik kan helpen.
Misschien is het goed om modeljaren 78 en 81 als overgangsmodellen te beschouwen en deze er tussenuit te laten. (In die jaren zat Volvo verschrikkelijk krap bij kas).
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Volgens mij heb je dat verhaal al eens eerder gepost, mede daarom kwam ik tot het inzicht dat de MKI, -II, -III indeling gewoon grofweg FOUT is.
Momenteel heb ik een MKI neus i.p.v. MKII neus (op basis van MK IV indeling), dan nu de echte kenner die het verschil weet. Geloof me, meer dan je denkt!
Robbert-Jan, heb jij een '76-er of '77-er in je collectie? Ik neem aan van wel?
Edit: ik ga z.s.m. beginnen met een lijst, omdat ik het grondig wil doen kan het maar zo zijn dat 'ie pas in augustus klaar is (ik moet immers naast de auto's zelf staan).
- Mark Smeets
- Moderator
-
In een indeling zoals R-J zegt kan ik nog wel inkomen, dus t/m MK4. Zeker met zijn argumentatie erbij.
Maaaaaaar ik blijf er toch bij dat dit te verwarrend zou worden als we dat nu nog gaan aanpassen. Niet iedereen leest het hele forum (of is ondertussen gestopt dit draadje te volgen..) en straks is de hele MK. aanduiding nutteloos, omdat niemand meer snapt over welk model je het nu hebt.
- V300 register
- Verbannen
-
volvomania;101442 schreef : Pas als je een paar van die oudjes hebt gedemonteerd ontdek je pas hoe moeilijk zaken uitwisselbaar zijn; deuren, dashboard (arme Paul Galama met z'n idee)
Toch heeft het 79'er dashboard prima in mn 77'er gehangen...Dat was niet de reden dat ik toch voor het bruine dashboard ga.
- V300 register
- Verbannen
-
Veel mensen gooien de oude neus onder noemer Mk1, waarom is 't dan vanaf '82 niet allemaal Mk2? Het grootste uiterlijke verschil zijn de gewijzigde bumpers, dus kunnen we die ook wel onder 1 noemer gooien...
Ik persoonlijk ga mij steeds meer betrappen op het noemen van MY.
- Robbert Jan
- Nieuw lid
-
Om zeker te zijn als mensen hier over de vloer komen vraag ik naar het VIN nummer van de wagen (verlengd chassisnummer). Dan ben ik altijd zeker wat ik voor welk type zoek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- J. Ruiter
- Verbannen
-
anders is joost weer van slag met zijn onderzoek al a peter r de vries..:humor:Bodejodel;101408 schreef : :humor: wat een discussie, ik lag me slap!
Ik weet veel van de verschillen, maar blijf voor het behoud van ieders geestelijke gezondheid gewoon lekker MK1, Mk2 en Mk3 roepen... ...anders word het alleen maar n?g onduidelijker...
we moeten toch forum voer hebben om te happen..:crazy1:setsunakaede;101409 schreef : Idd, de discussie gaat helemaal nergens meer over, maar heeeee slap ouwehoeren over dit soort onzin is core-business van dit forum, toch?