Thread zonder onderwerp :D
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Niels;137686 schreef : Achja, de geschiedenis heeft General Motors gelijk gegeven (het was feitelijk de eerste ?chte automatische transmissie)
In den beginne spelde je dat woord als 'Hydra-Matic', misschien wist de marketeer hetzelfde als jij nu
De mooiste vind ik nog de 'Hondamatic'.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Heerlijk programma inderdaad! Ik heb net versie 2010 binnengelepeld. Als ik het niet te gek maak draait het ook nog prima op mijn pc.setsunakaede;137699 schreef : Solidworks is een geweldig programma, ja... Heb ik tijdens mijn studie ook veel mee gewerkt.
Ze zijn welkom, zolang ze hun behoefte niet in de tuin doen... :+ Uitlaatroutes genoeg. 300 meter verderop begint de polder.huysmans;137704 schreef : Huh, wat, waar? Dat moet ik zien...
*krabbel* Staat in de agenda. Vraagje, zijn 4 voeterige vloerkleedjes ook welkom? (en zijn er uitlaat routes oid in de buurt?)
We hebben wel een vrij territoriale reusachtige kater in huis, ik weet niet of ze hem aankunnen?
:humor:Niels;137716 schreef : VET!! Da's toch een drietrapsautomaat? Had ik ook in mijn Corolla, slip in I en II en lockup in III. Geweldig om die op z'n staart te trappen op een invoegstrook: "vrrrrrrrrrrrrrrr *mmf* vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRRRRRR *BENG!* mmmbbbblbblb"
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;137662 schreef : Multidrive, Xtronic, Multitronic, Steptronic, Invecs-III... allemaal hippe namen die de koper het idee geven dat hij iets heel geavanceerds in handen heeft. Net als Variomatic destijds, toen heetten automaten ook nog Torqueflite, Hydramatic, Turboglide...
Lucluc;137665 schreef : Jeses, turboglide? Dat klinkt als iets dat het naar binnen glijden makkelijker moet maken.
Een Turboglide was ook iets zeer geavanceerds, als je dat een naam moet geven is het eigenlijk een hydraulische CVT.
De Torqueflite van Chrysler was een van de eerste automaten volgens het principe wat tientallen jaren later in basisvorm nog steeds gebruikt wordt:
motor - koppelomvormer - 2 sets planetaire wielen.
Bij de Turboglide waren de planetaire wielen continu ingeschakeld waarbij de laagste versnelling(en) een 1-richtings aandrijving had. Beide (of alle 3) de tandwiel overbrengingen hadden een eigen set schoepen in de koppelomvormer. Bij lage snelheid reageerde alleen de schoepen voor de laagste versnelling, als deze op hun maximum snelheid gebracht waren verschoof de vloeistofstroom in de omvormer zo dat de 2e se schoepen de kracht overbracht (en dan ratelde de eerste versnelling door over de 1-richtings aandrijving). De versie met 2 overbrengingen schakelt eigenlijk net zo goed als die met 3 en was redelijk probleemloos.
Het enige probleem (en ook vergelijkbaar met de vario) was het rendement. Door de 'losse' koppeling tussen motor en tandwielsets ging teveel vermogen verloren.
Owja maar waar het verhaal eigenlijk over ging, de CVT heeft bij mercedes (daar wordt die onder andere gebruikt in de B-klasse) de naam "autotronic" meegekregen.
- V300 register
- Verbannen
-
Kan je evt ook zelf mee schakelen (6 gangen).
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Fixed!slb_340;137759 schreef : Het gebeurt niet met riemen maar wel wat hoogwaardiger spul. Zo rij ik nu ook af en toe een Jeep Patriot 2.4 CVT, onwijs fijne bak.
Kan je evt ook doen alsof je er zelf mee schakelt (6 gangen).
- V300 register
- Verbannen
-
. Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-