ook voor roestpreventie en laswerk

Winter grill

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
31-01-2012 21:47 #899302 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Winter grill

buster;193668 schreef : Als je ik kachel eerst een uit laat, beslaat bij mij gelijk de hele boel :D

Tip, een ruit ontdooit veel sneller met KOUDE ventilator!! Bij moderne auto's gaat niet voor niks automatisch de airco aan zodra je hem op de voorruit zet (bij een V40 fase2 tenminste). Ik doe het zelf ook altijd, verwarming even uit, op de voorruit en binnen 5 tellen is alles weg, ook zonder airco!

Daarnaast, als je de verwarming eerst uitlaat neemt deze geen warme weg van de koelvloeistof, dus warmt deze iets sneller op.. Maar het zal niet extreem veel schelen denk ik :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2012 22:03 #899305 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Winter grill
een drupje onverdund afwasmiddel met een keukenpapiertje over de voorruit uitwrijven (binnenkant) en je hebt geen last meer van beslagen ruiten.

de buitenkant spuit ik altijd in met die de-icer spray. Meteen alles weg :)
misschien is door die agressieve zoutoplossingrommel het ruitrubber en de paravan volgend jaar ook wel "weg", maar dat zien we dan wel weer.

[patsermodus] en dan natuurlijk de ideale oplossing; zet je auto net als ik in een verwarmde garage :humor: [/patsermodus]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2012 22:12 #899307 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winter grill
Zijn de rubbers voor de voor- en achterruit eigenlijk nog gewoon verkrijgbaar?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2012 22:24 #899312 door V300 register

v0lv0freak;193672 schreef : Tip, een ruit ontdooit veel sneller met KOUDE ventilator!! Bij moderne auto's gaat niet voor niks automatisch de airco aan zodra je hem op de voorruit zet (bij een V40 fase2 tenminste). Ik doe het zelf ook altijd, verwarming even uit, op de voorruit en binnen 5 tellen is alles weg, ook zonder airco!

Daarnaast, als je de verwarming eerst uitlaat neemt deze geen warme weg van de koelvloeistof, dus warmt deze iets sneller op.. Maar het zal niet extreem veel schelen denk ik :)

Is dat wel zo?! Warme lucht kan veel meer vocht opnemen dan koude lucht. Daarnaast is lucht van een airco droog omdat het door een ijskoude radiator gaat waar het vocht op vastvriest.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2012 22:29 #899314 door V300 register

v0lv0freak;193672 schreef : Tip, een ruit ontdooit veel sneller met KOUDE ventilator!! Bij moderne auto's gaat niet voor niks automatisch de airco aan zodra je hem op de voorruit zet (bij een V40 fase2 tenminste). Ik doe het zelf ook altijd, verwarming even uit, op de voorruit en binnen 5 tellen is alles weg, ook zonder airco!

De airco onttrekt vocht uit de lucht, daarom droogt de ruit sneller.

Of een koude ventilator beter helpt ga ik eens proberen :) !

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
31-01-2012 22:33 #899315 door Mark Smeets

mastertje;193682 schreef : Is dat wel zo?! Warme lucht kan veel meer vocht opnemen dan koude lucht. Daarnaast is lucht van een airco droog omdat het door een ijskoude radiator gaat waar het vocht op vastvriest.

Het zal niet voor niks in alle nieuwere auto's zo werken lijkt mij? ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2012 22:35 #899316 door V300 register

v0lv0freak;193685 schreef : Het zal niet voor niks in alle nieuwere auto's zo werken lijkt mij? ;)

Ja prima, als je airco hebt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2012 22:36 #899317 door V300 register
Met dit droge winterweer heb ik totaal geen last van beslagen ruiten, ook niet als ik de verwarming uit laat. Toch zet ik 'm vrijwel direct aan omdat de sloten dan nog ontdooien voor ik thuis ben. Dan moet de hele vergrendeling het weer doen, anders word ik zenuwachtig. Mijn remedie tegen vastgevroren slot: blazen in het slot (nee, 't knopje schiet niet omhoog ;))

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
31-01-2012 22:37 #899318 door Mark Smeets

mastertje;193686 schreef : Ja prima, als je airco hebt...

Mijn tijdelijke 850 heeft ook geen airco.. gewoon verwarming even helemaal uit, zeker met dit weer blaast hij dan best wel koud kan ik je zeggen :f
Die airco is alleen in de herfst als je met natte jas in de auto zit echt een voordeel! Maar ook dan werkt de koude blazer sneller dan met verwarming heb ik gemerkt :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2012 22:41 #899320 door V300 register

v0lv0freak;193688 schreef : Mijn tijdelijke 850 heeft ook geen airco.. gewoon verwarming even helemaal uit, zeker met dit weer blaast hij dan best wel koud kan ik je zeggen :f
Die airco is alleen in de herfst als je met natte jas in de auto zit echt een voordeel! Maar ook dan werkt de koude blazer sneller dan met verwarming heb ik gemerkt :)

Okee misschien werkt het wel sneller, maar dat zou dan omdat ie misschien koud veel harder kan blazen. Er moet namelijk "ruimte" zijn in de relatieve luchtvochtigheid van de lucht die je over de ruiten blaast. Droog maken van lucht kan op twee manieren; door koude lucht te verwarmen (= relatieve vochtigheid direct omlaag) of warme lucht langs een heel koud iets te laten lopen (airco / vocht aftappen door het te laten condenseren). Dat bedoelde ik eigenlijk.

Richt je de roostertjes ook op je gezicht 's ochtends met -9 buiten? :D

Gevoelstemperatuur -40

@punkazz: rofl

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC