ook voor roestpreventie en laswerk

Winter grill

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2011 20:44 #886812 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winter grill
Je moet de choke zo gebruiken dat de motor niet afslaat. Als ik met koude motor meteen op een lange weg zit zonder stoplichten, dan duw ik hem meteen helemaal in. Komt er toch een stoplicht, dan trek ik hem weer iets je uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2011 20:49 #886813 door V300 register
Dat bedoel ik, na een 3-tal kilometer kon ik de choke dichtduwen zodat de motor stationair blijft lopen zonder af te slaan.

Ik heb namelijk eerst een 4-tal km een 80km weg met 5 stoplichten, daarna zit ik op de snelweg. Telkens de choke dichtdrukken is dus bijna niet te doen omdat ik dan toch weer moet stoppen... Op de snelweg gaat de choke natuurlijk wel dicht ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2011 22:02 #886831 door V300 register
Ik weet niet hoe het met een 1.7 zit, maar bij de 1.4-tjes kon ik de choke al wel iets eerder induwen. Zeker als ik direct stukjes 80 km/u kon rijden. In de zomer draaide ik de choke 1 kilometer verderop alweer in. Na een paar honderd meter sloeg ie al niet meer af zonder choke, maar dan voelde je met optrekken dat ie nog iets te kort kwam. Maar ik kan me zo voorstellen dat een 1.7 een wat rustigere motor is die wat langer de choke kan gebruiken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2011 08:10 #886837 door V300 register
Ik wist niet dat je bij een 1.4 de choke moest draaien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2011 12:03 #886843 door V300 register
Hehe, oke, duwen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2011 15:36 #886921 door V300 register
Deze morgen had ik het even met mijn vader over de Volvo, en dat de thermostaat misschien vervangen moet worden.
Hij zei dat de Opel Ascona die hij vroeger nog eens heeft gehad, een klep had die op winterstand moest (hij dacht voor de lucht naar de carburateur of zo, maar is niet zeker). Hij dacht dat mijn auto misschien ook wel zoiets zou kunnen hebben, en dat ik dat anders nog eens kan proberen...

Hebben jullie een idee of de Volvo een of andere klep heeft die op winterstand moet? En zo ja, zou dat helpen bij dit probleem?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2011 16:10 #886923 door V300 register
Bij het luchtfilter zit een thermoschakelaar, maar die werkt automatisch. Maakt verder niets uit voor het warm worden van de motor. Wel tegen bevriezing van de carburateur. Alleen als je op lpg rijdt zet je die klep vast.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2011 16:20 #886924 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Winter grill
Bij de 2-liter wel, maar bij een 1700 ook?

Ik weet wel, dat de 1400 zo'n aanzuigbuis voor het luchtfilter heeft die je in de zomer voor een opening in de frontplaat moet draaien/schuiven, en in de winter juist de motorruimte in moet draaien.

Of dit nou zoveel helpt... ik zou dan eerder de grille afdekken zodat de radiateur minder effectief koeloppervlak heeft.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2011 16:41 #886926 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Winter grill
bij alle auto's zit precies eenzelfde klep.

340 met B14 is de enige waarbij je de aanzuigbuis nog kunt verdraaien, bij een 1700 zit de aanzuiging met een flexibele slang op een vaste plek aan de frontplaat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2011 16:47 #886927 door V300 register
De meeste 340's hebben een thermostatische klep, die afhankelijk van de temperatuur van de aangezogen lucht meer lucht bij de motor vandaan laat zuigen en minder van voor bij de motor. dat is zo bij de 2liters, maar ook bij de 1,7 en 1,4 liters.
Alleen de "oudjes" hebben nog een echte handmatig te bedienen winterstand. Die buis bij de b14 hoef je dus niet te verdraaien; dat wordt intern voor je opgelost.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC