ook voor roestpreventie en laswerk

Winter grill

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2011 16:47 #631500 door V300 register
Winter grill is gemaakt door V300 register
Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik heb namelijk al vaker gehoord van een wintergrill voor als de motor van de auto niet/niet snel genoeg warm word.
Nu blijft mijn temperatuurmeter tegenwoordig 's morgens rond de 1/4 hangen zonder de verwarming aan (in de zomer stond hij net iets voor half). Omdat het voor de motor niet echt bevorderlijk is om constant koud te draaien, dacht ik dat het misschien eens tijd werd om wat te fabriceren voor het nog kouder word...

Nu vroeg ik me dus af of iemand ongeveer weet hoe ver je de grill mag afsluiten bij welke temperatuur, zonder dat de motor het te heet krijgt. (het is trouwens een 1.7L)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
07-10-2011 16:59 #886614 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Winter grill
De oplossing voor jou is een nieuwe thermostaat. Want bij dit weer moet hij gewoon in het midden komen te staan :)

Vanaf -5 / - 10 is een wintergril echt handig. Ook bij 0 graden moet hij makkelijk in het midden komen. Echter zorgt een wintergrill ervoor dat dit wat sneller gaat, en dus voor meer comfort.
Een wintergrill mag de gril 100% afsluiten, dit doet hij origineel ook. Een stuk karton kan ook een oplossing zijn, maar is minder mooi. Echter kunnen creatieve collega's je hierbij ook helpen :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2011 17:29 #886615 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winter grill
Ach een stuk karton fabriceren moet wel lukken :p

Thermostaat is niet kapot denk ik, want als ik de auto stil zet gaat de temperatuur wel naar de helft en er nog wat over. Ook als ik het gas flink intrap (4000 toeren bijv.) loopt hij een stuk op.

Misschien ligt het er aan dat er aan dat ik nog voor de auto goed warm is gelopen al op de snelweg zit (veel windkoeling bij weinig toeren), of dat er een beetje te veel KVS in het reservoir zit...

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
07-10-2011 18:19 #886617 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Winter grill

General Custom;185554 schreef : Misschien ligt het er aan dat er aan dat ik nog voor de auto goed warm is gelopen al op de snelweg zit (veel windkoeling bij weinig toeren), of dat er een beetje te veel KVS in het reservoir zit...

Ook dan moet hij warm worden. Ook al is het nu een stuk kouder dan begin van de week, het is nog steeds 14 graden en een auto moet dan gemakkelijk warm worden. Thermostaat is bij zulke klachten eerste verdachte. Wat te veel aan KVS doet weet ik verder niet. Ik gok dat er overdruk in het systeem ontstaat, waardoor er via de onluchting KVS uit kan komen??? Maar dit zullen de echte technici hier je wel vertellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2011 19:57 #886626 door V300 register
Hoe zit trouwens voor de 343? Mijn temp. meter zit altijd op de 'N', maar dan duidelijk aan de linker kant, zo'n beetje op 35-40%, duidelijk niet in het midden. Lijkt mij dat je met een (iets) warmere motor ook wel wat zuiniger zal rijden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2011 20:28 #886629 door V300 register

v0lv0freak;185556 schreef : Wat te veel aan KVS doet weet ik verder niet. Ik gok dat er overdruk in het systeem ontstaat, waardoor er via de onluchting KVS uit kan komen???

Ik heb geen KVS in de motorruimte of onder de auto kunnen vinden, dus dat weet ik niet.

Ik ga het in ieder geval eens in de gaten houden, maar misschien maak ik me ook wel weer druk om niks (heb ik wel vaker last van). Ik heb er nu ook euro 98 in gegooid i.p.v. 95, eens kijken wat dat allemaal geeft want hij loopt nu een stuk mooier en met meer vermogen heb ik het idee...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2011 20:35 #886630 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Winter grill

Steven1;185565 schreef : Hoe zit trouwens voor de 343? Mijn temp. meter zit altijd op de 'N', maar dan duidelijk aan de linker kant, zo'n beetje op 35-40%, duidelijk niet in het midden. Lijkt mij dat je met een (iets) warmere motor ook wel wat zuiniger zal rijden.

dat hebben die 343's allemaal. Is normaal :)

@ Bart: die symptomen die je beschrijft, zijn wel typerend voor een thermostaat die altijd open blijft staan. Kan misschien geen kwaad om die toch eens te vervangen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2011 20:48 #886632 door V300 register
Oke, mooi dank je.

Joost, jij bent wel een beetje de zuinigheidskoning van het forum voor wat betreft de 343/345.., heb jij nog tips voor mij?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2011 20:56 #886633 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Winter grill
Haha, dank je :)

1. Remmen in orde hebben, zodat deze niet blijven slepen/kleven o.i.d.
2. Goed anticiperen waardoor je nauwelijks hoeft te remmen
3. Vroeg opschakelen
4. Perfect onderhoud
5. Niet harder dan 100
6. Bandenspanning bijhouden
7. Zoveel mogelijk zonder choke rijden. Mijn 345 geef ik alleen wat choke als 'ie stationair moet draaien. Als ik eenmaal rijd, druk ik hem dicht. Ik weet alleen niet of dat wel werkt bij een 1400.

Dit zorgt voor zuinig rijden, maar ook voor een bepaald "imago" (zie het Gespot-topic, post van Stefan van vandaag).
Af en toe de motor op z'n donder geven (als 'ie lekker warm is, dus als je zo'n 30 km aaneen hebt gereden) is wel aan te raden!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2011 21:44 #886636 door V300 register

volvofiel;185569 schreef : @ Bart: die symptomen die je beschrijft, zijn wel typerend voor een thermostaat die altijd open blijft staan. Kan misschien geen kwaad om die toch eens te vervangen

Is dat een beetje betaalbaar te doen? Op het moment is het geld een beetje op, en wil ik echt alleen het hoognodige doen. Over een maand of anderhalf heb ik weer wat meer geld, dan komt het volgende weer...
(ik kan de auto helaas niet zo goed bijhouden als ik eigenlijk zou willen :woops::woops::woops:)

Over een aantal maanden heb ik denk ik wel wat meer geld omdat ik waarschijnlijk ga stoppen met de hoge school, en ga werken (niet om de auto, maar ik kan het niveau niet goed aan). Dan is er natuurlijk geld genoeg...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC