Poedercoaten, het hoe en waarom
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Wat is poedercoaten?
poedercoaten is een uniek lakproces waarbij de kleurlak in poedervorm op het object aangebracht wordt en pas versmelt (uitmoffelen) in de oven, de hoofdvoorwaarde van poedercoating is dat het te coaten opbject geleidend is en bestand tegen de temperaturen in de oven (staal, aluminium etc.)
Hoe werkt poedercoaten in grote lijnen?
Zoals altijd met een kleurlak dient het te coaten object voorbehandeld te zijn. Meestal word het object gestraald en door de straler ontvet en in een sealer (tegen roesten) gespoten. De coater hangt de objecten aan de transportlijn waarna het spul eerst nog door een ontvetterbak heen gaat. De toegepaste poeders zijn reeds gekleurd en meestal op polyester, epoxy, polyethyleen (of een combinatie van polyester en epoxy) basis.
Gedeelte voor gedeelte worden delen uit de transportlijn positief geladen met elektriciteit, de poederverf wordt negatief geladen en op het object gespoten met perslucht in een laagdikte van 1 tot 100?m. Door het statische-elektriciteit effect blijft het poeder aan het object plakken. Vervolgens gaat de transportlijn door de oven waar de verf uitgemoffeld wordt (de poeder wordt eerst vloeibaar als dikke stroop waarna het hardgebakken word in de oven)
Als het object daarna weer op kamertemperatuur komt is de lak al keihard en klaar voor gebruik.
Voordelen en nadelen ten opzichte van gespoten lak:
+ Tijdens het poedercoaten komen er geen oplosmiddelen vrij, hierdoor is poedercoaten tov spuiten zeer milieuvriendelijk.
+ In combinatie met de juiste voorbehandeling (thermisch verzinken, KTLen, stralen+sealer etc) bied poedercoating een zeer duurzame bescherming tegen corrosie
+ Het poedercoat proces is minder arbeidsintensief als spuiten en hierdoor vaak stukken goedkoper!
+/- Lakdikte en hardheid, dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn afhankelijk van de toepassing. Een poedercoating is over het algemeen een enorm harde coating vele malen robuuster als een conventionele spuitlak.
- Speciale effecten (parelmoer of kameleon lakken) kunnen niet gepoedercoat worden
- Het te coaten object moet geleidend zijn en bestand tegen de temperaturen van de oven (meestal 200 tot 300gr celcius)
Poedercoaten kun je niet thuis doen! Ondanks dat het milieuvriendelijker is als conventioneel spuiten, komen er nog steeds giftige gassen vrij, om nog maar een voorbeeld te geven; al zou je het product in je eigen oven afbakken dan kun je de oven daarna weggooien.
Door het hele land zitten diverse bedrijven die een totaalpakket voor het coaten aan kunnen bieden en je van tevoren kunnen adviseren over hoe dat het beste gedaan kan worden. Je brengt het product en kiest een kleurtje uit; het bedrijf zorgt voor de voorbehandeling, het coaten en het schadevrij verpakken zodat je het weer op kunt halen.
Trucs en valkuilen met poedercoating.
De lakdikte van poedercoating is iets waar je van tevoren rekening mee moet houden (ook bij het evt construeren van onderdelen) wil je dat iets na het coaten mooi past, al zouden we een complete auto strippen en laten stralen + poedercoaten zal de sluiting en passing van de ramen, deuren, sierlijsten, motorkap/achterklep etc etc een drama zijn.
Als we met normale lakprocessen niet willen dat iets meegespoten wordt dan plakken we dat af, denk bijv aan astappen, gaten met een passing, schroefdraad, ruimte voor een kogellager etc.
Aangezien de voorbehandeling uit stralen bestaat, werkt afplakken al niet. Het niet te lakken object mag meestal niet beschadigd worden en dan kan ook het stralen al de boel verpesten. De oplossing is om met stalen/aluminium delen deze oppervlakken volledig af te dekken. Als voorbeeld neem ik even de veerpoot en wat daar aan moet gebeuren:
- Astap mag niet gestraald of gecoat worden ivm passing wiellagers en beschadigen schroefdraad voor de slotmoer
- Conische gaten van de stuur en fuseekogel mogen niet gestraald of gecoat worden ivm passing van de kogelbevestiging
- 2x gat m7 schoon houden voor de montage van de remschijfafschermplaat
- 2x m10 gat mag niet gestraald of gecoat worden ivm passing remklauwbouten
- Binnenwerk van de veerpootbus mag niet gestraald of gecoat worden ivm beschadigen schroefdraad bovenste slotmoer
Hoe lossen we dat op;
Originele slotmoer voor de schokdemper afdichten met een bout+moer en 2 carosserieringen.
Bouten met ringen en een moer in alle gaten voor de kogels, remklauw en remschijfafschermplaat
Stalen of alu bus om astap voor de wiellagers heen; hierbij ervoor zorgen dat deze naadloos past op de veerpoot en bij de bevestiging volledig afsluit (linksvoor gat van km tellerkabel gebruiken voor een draadeind om ook deze vanaf de achterkant af te kunnen dichten)
Lagerbevestiging in dynamohuis voor een B14:
Door het gebruik van 2 conische bussen word voorkomen dat de ruimte voor het lager in de dynamo gestraald/gecoat wordt en het lager niet meer past. Het werkte:
Eindresultaat:
nog wat andere random plaatjes:
Alle vragen over poedercoating of onderdelen waarvan je twijfelt of ze gecoat kunnen worden/hoe je de voorbereiding moet aanpakken voor het coaten kunnen hier gesteld worden, ik heb hier al aardig wat praktijkervaring mee en zal m?n best doen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Als je gaat verzinken heb je ook dezelfde corrosiebescherming en KTL is niets meer dan een goede staalbeschermer die naderhand nog afgelakt dient te worden (en niet mag beschadigen naderhand voor de bescherming).
Verder is poedercoating imo voor toepassingen zoals jij het gebruikt de allermooiste oplossing. De kleur is namelijk mooi glad en egaal en helder. De bescherming is goed.
Voor oldtimers en dergelijke vind ik het minder mooi omdat het niet "authentiek" is. Je ziet wel verschil namelijk (vooral op zwart).
Verder een leuk topic. Ik ben wel benieuwd wat je nu betaald voor zo'n setje voorpoten bijvoorbeeld.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
KTL heeft als lak een enorm goede corrosiewering als eerste laag voor je object. KTLen geeft een zeer dichte, gelijkmatige en dunne laklaag en is daardoor een ideale grondlaag voor poedercoating om het een chique kleurtje te geven
neemt idd niet weg dat poedercoating op zich al een enorm goede corrosiewerking heeft; maar je kunt het een beetje vergelijken met primeren over een vervuild oppervlak, de primer en uiteindelijke laklaag zijn goed, maar de corrosiewerking op het object zelf (onder de primer) is niet goed
over de kleuren en authentiek zijn valt te twisten; poedercoating kan in nagenoeg elk mogelijke tint en kleur aangebracht worden
- V300 register
- Verbannen
-

Vlak na de behandeling:
Vier jaar verder:
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb je post een heel ietsje aangepast: Pluspunten bij elkaar, minpunten bij elkaar en voorzien van plusjes en minnetjes.
Mag ik hierbij voorstellen deze post 1 op 1 over te nemen in de volgende Volvoice? Lijkt me een geweldige technotip! (maar uiteindelijk beslist de redactie + auteur daarover natuurlijk

- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;139186 schreef : KTLen is juist goud icm een poedercoating!
KTL heeft als lak een enorm goede corrosiewering als eerste laag voor je object. KTLen geeft een zeer dichte, gelijkmatige en dunne laklaag en is daardoor een ideale grondlaag voor poedercoating om het een chique kleurtje te geven
neemt idd niet weg dat poedercoating op zich al een enorm goede corrosiewerking heeft; maar je kunt het een beetje vergelijken met primeren over een vervuild oppervlak, de primer en uiteindelijke laklaag zijn goed, maar de corrosiewerking op het object zelf (onder de primer) is niet goed
over de kleuren en authentiek zijn valt te twisten; poedercoating kan in nagenoeg elk mogelijke tint en kleur aangebracht worden
Goed is goed he

En authentiek... Je ziet het verschil vooral in de egaliteit en gladheid van de coating. Het geeft een ontzettend mooi resultaat maar niet oud.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
nog een voordeel van poedercoaten tov spuiten is dat je naderhand met het product kunt gooien voor een authentieke look zonder dat de coating zwaar beschadigd:D
je hebt helemaal gelijk en het klopt inderdaad dat de egaliteit en gladheid van de coating anders zijn als het originele spuitwerk; toch weegt dat naar mijn mening niet op tegen de robuustheid en chiquere uitstraling van de coating, bij de restauratie van een ferrari of een lamborghini die 4x per jaar buiten komt spelen bij mooi weer zou ik dan toch wel voor het authentieke lakproces gaan maar voor de volvo300 zoek je naar mijn mening gewoon de beste corrosiebescherming die je kan krijgen om nog lang van je auto te kunnen genieten
- V300 register
- Verbannen
-

In jouw geval is inderdaad poedercoaten de beste optie. En voor veel V300's is dat zo (voorwielophanging, achterwielophanging etc).
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Dus als ik mijn veerpoten wil laten poederen, lever ik ze gewoon af bij een knoepert of moet ik dan zelf alles afdichten? De gewone gaten afdichten volg ik dan nog, maar wat voor ding doe ik om de astap dat het naadloos past? Dat heb ik niet thuis liggen denk ik, ook de km-kabel gat volg ik niet helemaal, is dat dan een lange moer helemaal erdoorheen?