Volvo 360 1986 van mpro09
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
mpro09;208218 schreef : zo, weer tijd voor een update
zo kwam het er onderuit:
inmiddels gelukkig een vervanger gevonden in Zweden en terwijl de boel uit elkaar lag meteen maar de koppeling vervangen. deze was op tot de klinknagels
vanavond maar is beginnen met de boel weer te monteren.
en meteen ook maar clublid geworden:yeah:
zo, ik heb die post gemist maar dankzij Floris z'n link in het boutjes topic kwam ik hem dus tegen. ten eerste klasse dat je het inmiddels weer opgelost hebt (en het clublidmaatschap natuurlijk:y:)
deze schade aan het koppelstuk kan alleen ontstaan als het koppelstuk niet op de juiste plek gemonteerd is, aan de bak-kant is een verdunning van de as speciaal voor de localisering van het boutje (zie onderste bak, boven zit het koppelstuk er nog op).
het lijkt er hier op alsof hij aan de bak-kant dus niet ver genoeg op de as gezeten heeft. de bout zit dan pas achter de as en de klem drukt dus de splines in het midden samen terwijl de uiteinden in deze situatie enkel de verbinding naar de as vd versnellingsbak hebben. een moment van groot koppel kan dan de vertanding geleidelijk open drukken totdat hij over de splines heen schiet en dan vreet hij de tanden dus ook direct op
je kunt het controleren door in de torquetube te meten, tot aan de spline-bus van het koppelstuk is het 12,5cm tot de flens van de torquetube. evt zou het kunnen zijn dat er bijv een 340 as in de versnellingsbak zit (die mist de versmalling en is wat korter)
- V300 register
- Verbannen
-
Joris;208297 schreef : Ik zit nog eventjes naar die foto te kijken en het valt me op dat er ten eerste roest tussen de splines zit, en ten tweede hoe kan het dat alleen het gedeelte voor het gat voor de bout compleet naar de ratsmodee is gedraaid?
Is er toevallig een mogelijkheid dat het koppelstuk niet ver genoeg op de versnellingsbak heeft gezeten en nooit is vast gedraaid?
de TT-kant is veel verder kaal gedraaid dan de bak-kant, maar hij kan er maar op ??n manier op toch?
Zo iets dacht ik dus ook al
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
ik weet alleen niet hoe het kan. met het verwisselen van de boutjes kon ik ze er zonder kracht te zetten indraaien. als het verschoven is zou die bout er toch helemaal niet meer in kunnen?
maar zoals gezegd is er nog meer roest gevonden en ik heb voorlopig weinig tijd om er wat aan te doen. dus ik ben bang dat ie een tijdje geschorst zal moeten worden:cry: