show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 360 GLE '83 van Steven

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2013 22:28 #925709 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE '83 van Steven
Dat is de carterontluchtingsunit, zal vast zoiets zijn. Volgens mij stelt het niet veel meer voor dan een opvangbakje voor olie.

Ik heb nog een tip gekregen van Anjo, maar dan komt het doormeten van het Hal-principe ontstekingsgebeuren. Als ik iets niet begrijp is het elektra, dus dat wordt nog een hele uitdaging.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2013 23:05 #925710 door V300 register
Dat vacuumslangetje van de drukregelaar zit wel na je gasklephuis toch? Ik zit even te denken wat het nog meer kan zijn..

Ontluchting zorgt dat de olie in het blok blijft en de oliedampen worden naar de inlaat geventileerd, als je de oliedop of peilstok uit het blok haalt verdwijnt de onderdruk, staat in verbinding met de inlaat, daarom gaat de motor slechter lopen, is dus goed als dat gebeurd

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2013 09:51 #925714 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 360 GLE '83 van Steven
voor de carterdruk is een simpel testje;

1. motor starten
2. olievuldop losdraaien en los op de vulopening leggen (wel op het gat, maar niet vastdraaien)
3. bij stationair toerental mag de dop iets rammelen, dus echt alsof 'ie los ligt
4. als je gas geeft tot hogere toerentallen, moet de vuldop vastgezogen worden op het moment dat de motor weer in toeren daalt (dus gas los)

- als de dop wordt vastgezogen, is er onderdruk in het carter en wordt alle 'blow-by' verwerkt => carterontluchting is prima
- als de dop hobbelt/stuitert op de vulopening, is er geen of onvoldoende onderdruk. Kan komen door teveel 'blow-by' of verstopte carterontluchting
- als de dop eraf geblazen wordt, is er overdruk in het carter en dat is niet goed.

Dit heet ook wel de jiggle test.

Edit: met blow-by bedoel ik de gassen die langs de zuigers gaan, het carter in

Ik denk echter niet dat dit verband houdt met je probleem. Heb je al eens op het forum van onze grote broers gekeken? www.volvolvo.nl
Je hebt een B19E toch? Zit daar geen K-Jet (mechanische) injectie op?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2013 10:10 #925715 door 16673-dummy
www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection...calFuelInjection.pdf

zit er ook een koude start injector op je auto?
ik lees overigens ook meerdere verhalen over een kapotte brandstofdrukregelaar ?n kapotte 'control pressure regulators' (wat is dat?) waardoor de auto veel te arm of veel te rijk loopt.

misschien kun je de brandstofdruk eens laten meten?

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2013 10:19 #925716 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Volvo 360 GLE '83 van Steven
de K-jet kan inderdaad op heel veel punten stuk zijn, die allemaal op elkaar leunen door de brandstofdruk.

als de WUR defect is heb je hier bij koude start last van. eenmaal warm niet. als de AAV defect is, idem.
Als de spinnekop/verdeler defect is, heb je er altijd last van. Als je een vacuumlek hebt ook, net zoals de retourleidingdrukregelaar.
Als de accumulator defect is, heb je er vooral last van bij warme start. Als de koude start injector defect is, heb je er last van bij koude en warme starten.

Maar volgens mij zit er op de B19 gewoon een carburateur?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2013 11:22 #925720 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 360 GLE '83 van Steven
B19E is LE-jetronic met hallgever ontsteking. In die laatstgenoemde vermoed ik de oorzaak dus heb steven een pdfje met gegevens gestuurd

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2013 17:50 #925731 door 16673-dummy
ah, gelukkig!
Beter LE dan K!

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2013 18:36 #925733 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Volvo 360 GLE '83 van Steven
Amen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2013 12:49 #926821 door V300 register
Supervaag. Na 3/4 weken stilstand, starten lopen en prima rijden, olievuldoptest lijkt ook goed gegaan te zijn, hoewel de dop stationair ook al iets werd vastgezogen, maar dat kwam door verhoogd toerental (koude motor) denk ik. Vacu?mvervroegingsslangetje deed ook z'n werk...afijn, 'even' lekker rijden dus.

Na max 10 minuten rijden (even afgespoeld en bandenspanning gecheckt) ineens weer inhouden, kon niet meer dan 2000 toeren maken, anders een smakduik naar voren alsof je hard remt. Rustig naar huis gereden, als je vlot doorschakelt rijdt ie prima, in de lage toeren dus.

Voor de deur stilgezet, stationair nog steeds prima. Bougies gecheckt, lmm-klep gecheckt: heel soepeltjes, beweegt ook mee met gasgeven, het inhouden begint ergens tussen 't moment dat de klep 1/4-1/2 open is. Weer gestart: dramatisch stationair lopen en ik kreeg 'm niet boven de 1500 toeren, alsof er iets verkeerd 'gereset' is.

Anjo komt binnenkort langs, hopelijk kunnen we de symptomen dan reproduceren. Het lijkt wel: hoe langer stilstaan, hoe langer-ie goed blijft lopen.

Ik denk dat de gasklep overblijft als boosdoener, of koudestart injector? Dit topic lijkt er verdacht veel op: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7518

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2013 17:46 #926838 door V300 register
In dat andere topic was een vuile tank de boosdoener, dit heb je al gecontroleerd? gewoon even spieken door het gat onder de achterbank!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC