Volvo 360 GLE '83 van Steven
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Echter als de motor verder goed loopt en stationair ook mooi rustig draait, niet nadieselt e.d. zal het niet aan vervuiling liggen.
Rijd idd maar een poosje op 98.
Succes ermee! Maak je niet al te druk, redblocks kunnen wat hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;208349 schreef : Vaak treed pingelen op bij verhoging van het toerental omdat dan de ontsteking steeds iets meer word vervroegd naarmate het toerental toeneemt, ??n en ander hangt ook af van de belasting van de motor op dat moment (inlaatspruitstuk vacu?m)
De situaties waar Steven het over heeft zijn niet toevallig de momenten dat de compressie einddruk van de motor het hoogste is.
Bij hogere toeren of minder gasgeven gaat er per slag minder lucht naar binnen, en is de druk aan het eind vd compressieslag een stukje lager. Je kunt zelfs pingel effecten bij 2000 toeren hebben, dan wordt het wel 'low speed knock' genoemd en kan meestal niet veel kwaad.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;208357 schreef : Je kunt zelfs pingel effecten bij 2000 toeren hebben, dan wordt het wel 'low speed knock' genoemd en kan meestal niet veel kwaad.
Het is inderdaad vaker aanwezig als ik vanuit lage toeren stevig optrek. Als ik op de snelweg rijd (of elders), constant, dan niet, zodra ik dan weer even snel iemand wil inhalen kan het weer optreden. Als ik geleidelijk aan naar de hoge toeren kruip, dan is het niet aanwezig, ook niet bij 5000 toeren.
Mijn ervaring tot nu toe: V-power verhelpt het nauwelijks, euro 98 wel, de motor is dan ook toch ook best wel pittiger. Ik vraag me dus af of het octaangetal bij V-power wel 97 is.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-

Applausje!
- V300 register
- Verbannen
-