Bart's 340 GLE Millionaire
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Er ligt bij mij alleen geen kabeldoorvoer naar de deur dus montage laat nog even op zich wachten.
Zo'n jalouzie is natuurlijk heel chique!
- V300 register
- Verbannen
-
Wat bij mij nog de uitdaging wordt, is het aansluiten op de bedieningsknopjes. Mr Volvo wil namelijk dat ik gaten in de middenconsole boor voor de bedieningsknopjes:
Mr, Volvo 340 GLE vind dat echter niet mooi, en verkiest een schakelpaneeltje uit een 240 (de elektrische spiegel joysticks heb ik liggen
)Bovendien wil ik ze niet aansluiten op de manier hoe het in de instructies wordt uitgelegd (12 volt aftakken bij contact, massa op een stuk ijzer schroeven), maar via een aparte zekering.
Ik overweeg zelfs om een zekeringkastje bij te plaatsen voor de accessoires. Dit omdat ik niet in de originele zekeringkast wil rommelen, en toch meer en meer accessoires inbouw waarvan het steeds moeilijker te onthouden wordt op welke zekering ze nu eigenlijk aangesloten zitten...
Neem bijvoorbeeld de remlichten. De mistlampen achter gaan ook aan bij het remmen. Als er dus een probleem in de mistlampen zit, is het waarschijnlijk dat de zekering van de achterlichten er uit vliegt. Helemaal logisch natuurlijk, maar ga het maar eens zoeken als je het niet weet :hmmz:
Een extra zekeringkastje is dan zeker zo handig, want op de planning voor elektrische accessoires staat (naast de spiegels) bijvoorbeeld nog:
-Elektrische ramen achter (met aftermarket set).
-Verstralers achter de grill.
-Opnieuw plaatsen van een sigarettenaansteker voor de achterpassagiers.
-Sleutelverlichting voor aan de rand van de motorkap.
Dus een stuk op 8 zekeringen is al genoeg
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Nadeel van de originele plek van de 300 is dat ze ter hoogte van je ellebogen zitten, waardoor je ze snel 'per ongeluk' verstelt en je er zelf haast niet bij kunt als je ze wilt verstellen
- V300 register
- Verbannen
-
)Nee, ik heb geen elektrische ramen of centrale vergrendeling maar beide staan op de verlanglijst. Centrale vergrendeling is inderdaad niet heel logisch maar ik wil gaan voor een set met afstandsbediening, dat is wel bijzonder praktisch natuurlijk. Nu nog iets verzinnen dat de achterklep er ook mee op slot gaat, dat zou helemaal fantastisch zijn.
Ben wel benieuwd hoe die elektrische ramen bevallen die de zwengel aanzwengelen in plaats van een 'volwaardig' elektrisch systeem.
Maar je kunt de accessoires toch aftappen bij de originele zekering, dat is mijn plan in ieder geval maar misschien is dat wel veel gepruts en kan ik inderdaad maar beter een nieuw zekeringskastje aanleggen, is het onderzoeken waard! Kijk ook eens bij onze Engelse vrienden , die hebben nuttige info voor de spiegels staan:
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;210900 schreef : neem je toch gewoon de knoppen van een 400/800-serie, daar heb je het paneeltje ook al van zie ik. Zitten de uitsparingen al in.
Nadeel van de originele plek van de 300 is dat ze ter hoogte van je ellebogen zitten, waardoor je ze snel 'per ongeluk' verstelt en je er zelf haast niet bij kunt als je ze wilt verstellen
Is dat paneeltje van een 400 of 800 serie? Ik heb het gekocht als van een 200 serie (of 700 serie, kan ook). Maar dat maakt niet uit. In dit paneeltje passen de knopjes voor de spiegels, deze zaten er zelfs al in toen ik het kocht
Maurits Cassee;210901 schreef : H?, een aansteker tussen de stoelen? Dat is wel handig voor de achter passagiers, bij mij zit daar alleen maar een bakje (waar wel precies de gasnippel in past
)
Nee, ik heb geen elektrische ramen of centrale vergrendeling maar beide staan op de verlanglijst. Centrale vergrendeling is inderdaad niet heel logisch maar ik wil gaan voor een set met afstandsbediening, dat is wel bijzonder praktisch natuurlijk. Nu nog iets verzinnen dat de achterklep er ook mee op slot gaat, dat zou helemaal fantastisch zijn.
Ben wel benieuwd hoe die elektrische ramen bevallen die de zwengel aanzwengelen in plaats van een 'volwaardig' elektrisch systeem.
Maar je kunt de accessoires toch aftappen bij de originele zekering, dat is mijn plan in ieder geval maar misschien is dat wel veel gepruts en kan ik inderdaad maar beter een nieuw zekeringskastje aanleggen, is het onderzoeken waard! Kijk ook eens bij onze Engelse vrienden , die hebben nuttige info voor de spiegels staan:
Een gasnippel, daar heb ik geen last van
Wel bestaan er geloof ik 2 varianten van de middenconsole: eentje met de asbak bovenop (zoals in de 343/345 zat), en eentje met een asbakje achter tegen de middenconsole (zoals ook voor in de 340/360 zit) en een bakje bovenop.In dat bakje bovenop had ik eerder al een sigarettenaansteker gemaakt, maar die behoeft nog wat fine-tuning.
Qua centrale vergrendeling doelde ik op dat deze standaard niet in een 3-deurs is geleverd. Gek eigenlijk, je zou verwachten dat een luxe uitvoering dit wel zou hebben...
Accessoires aftappen bij de originele zekering k?n, maar ik ben er geen voorstander van. Je gaat op die manier namelijk veel meer stroom door het circuit sturen dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Bovendien is het bij het doorslaan van een zekering niet heel duidelijk waardoor dat komt, en via de handleiding is het bij extra accessoires ??k niet te achterhalen. (neem het voorbeeld van mijn mistlampen achter)
Over de elektrische ramen die de zwengel aansturen, als ik het achter heb laat ik het weten
- V300 register
- Verbannen
-
Zoals ik al een jaar of wat loop te roepen, de Volvo 340 Millionaire wordt gerestaureerd. Nu mijn bankrekening de (voor mij) magische grens van ?3000 op wat 10-tjes na bereikt heeft, is voor mij de tijd rijp. Het gaat dan eindelijk beginnen!
Voor mij als beginner op zijn zachtst gezegd een uitdaging... Gelukkig houdt de restauratie ook niet superveel in, omdat deze auto altijd goed is onderhouden, geen ?cht grote problemen kent, en er een forum is met hulpvaardige mensen die mij al meerdere keren geholpen hebben en moed in hebben gepraat, dus dat moet goed komen
Bovendien, als het ?cht niet meer lukt heb ik nog een opa en een oud-collega van hem die ook graag een handje toesteken.De planning
De auto staat nu een maand of 4-5 stil i.v.m. de pekel. Eerst krijgt de motor dus een grote beurt. De eerste keer heb ik dit volledig uitbesteed, de 2e keer heb ik zelf alles gedaan behalve de vloeistoffen, en nu wil ik dus ook de vloeistoffen zelf gaan doen.
-Vervangen achterste keerring nokkenas, deze lekt.
-Vervangen carburateur door een gereviseerde. Die er nu op zit werkt nog, alleen bij gas los bij 80km/h slaat hij af.
-Alles goed schoonmaken.
-Contact massakabel naar motor nakijken
-Vervangen V-riem (Distributieriem is vorig jaar vervangen)
Grote beurt (dit lijstje wil ik elk jaar in maart gaan herhalen)
-Vervangen olie
-Vervangen oliefilter
-Vervangen bougies
-Vervangen luchtfilter
-Vervangen verdelerkap
-Vervangen rotor
-Controleren klepspeling (bij deze auto's staat die meestal nog goed, dus dat scheelt)
(ben ik nog wat vergeten?)
Als dit achter de rug is, wordt de olie van de versnellingsbak en differentieel vervangen. Ook de pakking van het differentieel lekt een beetje dus die wordt ook meteen vervangen. Daarnaast wil ik eens kijken of het koppelingspedaal nog afgesteld kan worden. Deze zit vrij hoog, maar sinds de koppeling is vervangen (door de vorige eigenaar) is er hooguit 15.000km gereden. Ik heb een nieuwe liggen, maar deze kan eigenlijk nog niet versleten zijn... Dit wil ik half april klaar hebben.
Dan komt de keuring toch al dichterbij, uiterlijk 25 mei. Dit mag 2 maanden van tevoren, dus indien nodig kan er nog wat versleuteld worden.
Na de keuring komt het remsysteem. Wat ik hieraan wil doen is het volgende:
-Indien nodig nieuwe remleidingen laten leggen door de garage
-Nieuwe remslangen
-Verse remolie (deze is 3 jaar oud)
-Schoonmaken remtrommels
-Vervangen handremkabels (??n kabel is gescheurd, dus misschien apk afkeur)
-Schoonmaken remklauwen v??r
Als dat allemaal achter de rug is komt het echte restauratiewerk, de carrosserie weer piekfijn in orde maken. Na 25 jaar zit er hier en daar toch wel wat beginnende roest, en krassen zijn er ook genoeg. Compleet lassen, spuiten, en behandelen tegen roesten in de toekomst dus. Maar eerst de technische zaken maar eens onder controle krijgen...
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Vandaar dat ik dat eerst doe. Bovendien wil ik niet aan het schorsen, en moet hij blijven rijden...
Bijwerken van de auto met lassen zou ook kunnen, echt slecht is hij namelijk niet... Wat kleine roestgaatjes op de bekende plekken, maar niks dramatisch. Ik wil hem echter helemaal in nieuwstaat brengen
- V300 register
- Verbannen
-
Vandaag ben ik bij de auto gaan kijken. Hij staat er nog steeds netjes bij! Opvallend genoeg absoluut g??n vocht in het interieur en niet echt gekke dingen gezien

Naast het lijstje dat een stukje naar boven staat:
-ik moest de auto even door de voorremmen heen duwen (ze zaten gelukkig niet extreem vast)
-er zat wat oxidatie op het motorblok (logisch, kaal aluminium)
-ik merkte op dat het binnenpaneel van de deur aan de bestuurderskant n?t iets begint te bobbelen (misschien makkelijk op te lossen met een injectienaald met lijm via de achterkant)
Binnenkort wordt dat dus een weekendje hobbyen! Ik wil proberen al het motorische in ??n weekend te doen.
Voor mij zal echter die keerring van de nokkenas nog een uitdaging worden. Ik denk dat er de distributieriem misschien wel eens af zou moeten? Zijn er nog andere keerringen of zo die ik best ook meteen vervang?