Bart's 340 GLE Millionaire
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Dus ik zou alle keerringen aan distributiezijde, riem + spanner, v-snaren, evt. waterpomp in 1x doen.
Ik weet niet hoe het bij een 1700 zit, maar bij m'n 2-liter heb ik dat toen ook gedaan, behalve de waterpomp. Waren 3 keerringen; nokkenas, hulpas (ontsteking/oliepomp) en krukas.
De waterpomp bij de redblocks kun je rustig uitstellen want die zijn "los" te vervangen (gisteren nog gedaan bij m'n 740).
Hoe het bij een 1700 zit weet ik niet.
Wel het overwegen waard iig. Half werk is zonde van de moeite, zeggen we dan maar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar is het dan alsnog verstandig alle keerringen te vervangen? Of kan ik daar nog rustig een paar jaar mee wachten tot ik de distributieriem opnieuw laat vervangen?
Over de V-snaar ben ik niet zeker of deze toen is vervangen, kost niet veel dus die doe ik maar meteen. Volgens mij zijn enkel spanrollen en distributieriem vervangen. De waterpomp werd mij geadviseerd niet te vervangen, omdat daar alsnog gemakkelijk bij te komen is als deze herrie gaat maken of gaat lekken.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Dat soort dingen moet je gewoon in 1x doen en inderdaad, zoals J-L al zegt, pas als het nodig is. Want dat gaat dan nog best in de papieren lopen.
- V300 register
- Verbannen
-
Aan de ene kant wil ik als ik de sleutel om draai kunnen rijden en niet eerst 10 problemen op moeten lossen, maar aan de andere kant heeft hij nog geen 150.000km gelopen dus hoe groot is de kans dat er keerringen kapot gaan...
Natuurlijk staat deze auto wel veel stil (komt alleen buiten bij goed weer). Rubberwerk en pakkingen moeten dus wat vaker vervangen worden dan gemiddeld, maar geldt dat ook voor keerringen?
Kortom, het moet eigenlijk gewoon een nieuwe worden
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;213117 schreef : nee, als de voorkant nog in orde is, lekker laten zitten. Waterpomp dan ook.
Dat soort dingen moet je gewoon in 1x doen en inderdaad, zoals J-L al zegt, pas als het nodig is. Want dat gaat dan nog best in de papieren lopen.
Nouja, een nieuwe distributieriem kostte me inclusief werkuren ?125. Valt wel mee dus, maar als dat zootje er ook over 3 jaar in kan als de riem toch weer aan de beurt komt, liever dan pas natuurlijk.
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;213119 schreef : Nouja, een nieuwe distributieriem kostte me inclusief werkuren ?125.
Doe je het dan zelf of besteedt je het uit? Iets omhoog heb je het namelijk over 'laten vervangen'...
- V300 register
- Verbannen
-
thomasvdhurk;213120 schreef : Doe je het dan zelf of besteedt je het uit? Iets omhoog heb je het namelijk over 'laten vervangen'...
Uitbesteden. Het vervangen van een distributieriem vind ik een beetje hoog gegrepen voor mezelf als beginnende sleutelaar. Als je het niet net goed doet kan de motor kapot lopen, en dan heb je pas ?cht een probleem... Misschien ga ik het in de toekomst nog wel eens zelf doen, maar voorlopig nog niet/
Bij een 340 is er vrij veel plaats rond het blok, waardoor het allemaal zo'n beetje op zijn plaats kan blijven zitten. Bij een moderne auto moet de halve motorruimte gedemonteerd worden, wat het vervangen duur maakt. Ik meen dat die monteur een uurtje nodig had gehad voor mijn auto.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Bart Manders;213122 schreef : Als je hulp nodig hebt ........ Zo idioot veel werk is het niet.Dus laat maar even iets weten.
Bedankt voor het aanbod, maar het is gelukt. Nouja half dan. Ik heb een gedemonteerde kop uit de schuur gepakt die toevallig het zelfde probleem had, en ik ben gaan schroeven...
Eigenlijk is het zelfs een ontzettend simpel klusje. Ik dacht dat de nokkenas er uit moet, maar toch niet yeehaa!
Kleppendeksel er af:
Dat ding er af rond de keerring, wat zitten die bouten vast zeg!
Waarna de keerring te zien is:
Ik snap dat hij lekt:
Dan het kleppendeksel er weer netjes op:
Nu nog een keer 2 nieuwe keerringen regelen, en het nog een keer over doen bij de kop die op de auto zit. Het stelt dus echt 3 keer niks voor :+