Wessem340's - volvo 340 DL ''upgrade''
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zal mij eerst even voorstellen.
Ik ben Fabian, 18 jaar, en woon sinds 3 jaar in wessem.
Vanaf jongs af aan ben ik ge?nterresseerd in de techniek.
Volg momenteel voor het derde jaar de opleiding Podium&Evenemententechniek te Eindhoven.
Zoals gebruikelijk met mijn 15/16e begonnen aan het sleutelen van brommers. Voornamelijk oudere soorten.
Vanaf dat we in Wessem wonen begon ook het sleutelen aan auto's. Vaker hielp ik mijn broer met het verwisselen van onderdelen. Of een motor te wisselen.
Ik begon steeds meer met auto's bezig te zijn, en er bood zich mij een kans aan. Afgelopen jaar(april). Kon ik de volvo 340 DL van Ruben overkopen.
Ik kon dit natuurlijk niet weigeren. En sindsdien ben ik in bezit van een volvo 340 DL(1985).
In april nog een aantal zaken vervangen zoals: Luchtfilter, oliefilter, verdelerkap, kilometertellerkabel.
In mei de apk gehad, helaas afgekeurd vanwege slechte remslang(rechtsvoor). Dit ook geregeld, en daarna goedkeuring gekregen.
Daarna ging de b14 slechter lopen. Geprobeerd met een carburateur, maar verder niet meer naar gekeken.
Er waren namelijk al plannen, maar als de b14 toch goed liep kon ik dat nog even uitstellen.
De plannen! Eerste plan om een renault f7p(16v) erin te bouwen. Toch hier weer snel vanaf gezien. Daarna kwam het idee van een b20 opborrellen. Dat werdt het ook niet dus weer verder. Daarna kwamen we op het idee een b14 te gaan bewerken. b14 uit elkaar gehaald en nagekeken. Zowiezo zou de b14 gereviseerd moeten worden. (kop) Toevallig een andere b14 kop in de lintzaag gezet om te kijken hoe de poorten nou daadwerkelijk zijn. (oude kop). Via ebay een holley 32/36 carb. gekocht. Dit was ook een leuke upgrade. Toch ben ik gestopt met de b14 vanwege de kosten ervan.
Maar er moest natuurlijk ook wat gebeuren aan de ophanging van de volvo 340!
Bij funs een setje poly-bussen gekocht, bij V-maxx verlagingsveren(4-5cm) gekocht, Landrover Defender 90 voorschokdempers gekocht(voor achter). En voor de voorkant qua demping keek ik nog even verder.
De draagarmen heeft mijn broer voor me even dichtgelast.

De defender dempers geplaatst.

De verlagingsveren geplaatst.

Toen verder gegaan met de voorste dempers, toch even de oude olie uit de voorste dempers gehaald. Wat een vieze rotzooi is dat.

We hebben de olie verwisseld voor wat ''dikkers'' We gaan bij de testen zien hoe het werkt. In niet rijdende toestand behoorlijk stug.
Waar zandzakken wel niet goed voor kunnen zijn, ideaal als test gewicht om de verlaging te kunnen bekijken.

Verder heb ik nog het cross-member aan de onderzijde dichtgelast. Helaas geen foto's hiervan, waarschijnlijk wel een keer als de auto op een brug kan staan?
Verder nog wat leuke velgen aangeschaft, wel met kale banden maarja maakt weinig uit. 14 inch 4x100 Scorpion Velgen bij 6,5J:

Toen heb ik een b172 ''compleet'' gekocht. Het was de bedoeling om hieraan ook wat bewerkingen te verrichten. Motorblokje gedemonteerd en schoongemaakt + geverfd. Toen even wat prijzen naast elkaar gezet. En als ik echt ging kijken wat ik zou willen. Ging mijn voorkeur toch naar injectie.
De b172 schoongemaakt en geverfd.

Toen even wat prijzen naast elkaar gezet. En als ik echt ging kijken wat ik zou willen. Ging mijn voorkeur toch naar injectie.
Zogezegd zo gedaan!
In asten een b18ep compleet gekocht met kabelboom en computer. De b18ep kwam uit een volvo 440 automaat. De cilinderkop was een half jaar gelden gereviseerd!

Daarna alles ingebouwd en nog een hoop gedaan! zie het filmpje :
Gr. Fabian
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Klopt de tegendruk van uitlaatpijp?
- Mark Smeets
- Moderator
-
Wessem340;165197 schreef : Volg momenteel voor het derde jaar de opleiding Podium&Evenemententechniek te Eindhoven.
Hey een maat van mij ook, woont in Born! Grote kans dat je hem dan kent, Luc?
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;165206 schreef : Hey een maat van mij ook, woont in Born! Grote kans dat je hem dan kent, Luc?
Toevallig, Luc Detische zit bij mij in de klas!
Gr. Fabian
- V300 register
- Verbannen
-
Erik;165203 schreef : Heel mooi project. Doorgaan/doorzetten en afmaken.
Klopt de tegendruk van uitlaatpijp?
Bedankt voor het compliment!
Bedoeling is komend weekend een testrit te kunnen maken!
Het uitlaatspruitstuk hebben we aangepast voor het b20 inlaatspruitstuk, hierbij hebben we meteen de runners ongeveer even lang kunnen maken. De compensatie die nog nodig was voor 2 runners hebben bij de downpipe doorgevoerd. te zien op komende foto's!
Qua gassnelheid zit het wel goed. De magnaflow zorgt nog voor ''enige'' tegendruk. Dit vanwege het zijnde een reflectie demper.
Voor echt bewijs gaat de 340 nog richting de testbank. Dit zal zijn als alles klaar is.
Eerst mijn rijbewijs 27 januari halen(helaas 31 december geannuleerd, ''winterweer'')
Natuurlijk is de 340 waarschijnlijk aanwezig op de Elandrun.
Gr. Fabian
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
deftig karretje Fabian, ombouw ziet er netjes uit! is dit het inlaatspruitstuk dat Erik B eventjes terug omgelast heeft?
- Mark Smeets
- Moderator
-
Wessem340;165210 schreef : Toevallig, Luc Detische zit bij mij in de klas!
Gr. Fabian
jup!

- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;165235 schreef : pfoew, ik hoop dat ik de 340T nog rijdend ga krijgen voor de elandrun; zou leuk zijn, lekker dagje vlammen.
deftig karretje Fabian, ombouw ziet er netjes uit! is dit het inlaatspruitstuk dat Erik B eventjes terug omgelast heeft?
Ja een dagje vlammen is natuurlijk wel leuk op de elandrun;).
Bedankt voor het compliment! Idd het is het berucht b20f inlaatspruitstuk dat erik b. heeft omgelast.
Gr. Fabian
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

Meer foto's!