show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2011 15:23 #882227 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Oh, volgens mij heb ik hier het antwoord al gevonden :+
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1191

Kwestie van afstellen dus. Hij is ook weer wat minder zuinig... Dus al met al klinkt dit wel logisch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2011 15:24 #882228 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
alle 3 de symptomen duiden idd op een iets te rijk mengsel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2011 15:27 #882230 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Kun je alleen voor zoiets lulligs nog bij een garage terecht vraag ik me dan direct af.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2011 15:48 #882232 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Ligt aan de garage denk ik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-07-2011 16:16 #882233 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Wat Marcel zegt, misschien weet je wel een garage in Utrecht waar nog een monteur rondloopt (vaak een oud gediende) die nog weet wat een carburateur is en hoe deze functioneerd, kan evt ook een Renault garage zijn gezien het feit dat de R5 uit vroegere tijden nagenoeg dezelfde carb heeft/had (overigens had de Alfa Romeo alfasud 1.3 en 1.5 ook dezelfde carb)

Het CO mag max 3,5 % zo uit mijn hoofd, 1,5 a 2,0 % is een mooie waarde.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2011 16:42 #882237 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Reeds opgezocht ;)

Net even bij Verkerk geweest in Utrecht. Aardige man, wist precies wat ik bedoelde. "Maandag heb ik weer eventjes meer lucht, vandaag en morgen niet. Net zoals je auto, weet je wel" :D Ik zou er graag heen gaan. Maar, dan zit je weer met die garageprijzen. Gewoon normaal uurloon. Dat is 80 ex. btw! Ook al doet ie er maar eventjes over....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-07-2011 23:19 #882247 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Dat uurloon is dan inderdaad wel weer een drempeltje ja al valt het bij de Volvo garage hier in Deventer bijvoorbeeld ook soms weer erg mee
(laatste keer waren de banden gratis gemonteerd bijvoorbeeld, dan valt de factuur toch nog weer wat mee)

Ook zou je evt met wat hulp je carburateur af kunnen stellen op gehoor en daarbij de invloed van oa gebruik van bergrem/voetrem (vacu?m) de motor en daarmee het CO af te stellen, er is voor zover me bijstaat een topic waarin Anjo heel secuur uitlegd hoe je dat kunt doen.

Enige waar je dan de garage nog voor nodig hebt is om even de uitlaat gas probe te gebruiken om het CO te meten (evt ter plekke zelfnog iets bij te stellen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2011 23:44 #882254 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Volgens mij kan je dat zelf ook wel afstellen. CO schroef ietsje terug draaien totdat je motor iets zachter gaat lopen als je op de rem gaat staan. Dan moet het volgens mij goed zijn. Eventueel stationair iets bijstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2011 16:50 #882275 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Uit een ander topic een citaat van Wouter N. gepikt:

antiekeradio;61675 schreef : schroef uitdraaien totdat de motor begint te sputteren, dan langzaam indraaien (eventueel toerental corrigeren met de gasklep aanslagschroef)

tijdens het indraaien gaat het toerental eerst omhoog, blijft dan een tijdje vrijwel gelijk, en gaat dan vrij snel dalen. als je nog verder draait gaat de motor ook weer sputteren/overslaan.

het ideale punt is het punt waarop het toerental n?t begint te dalen.

veel auto's kom ik tegen waarbij die aan de 'rijke' kant (uitgedraaide schroef) van het gedeelte met constant toerental staat, omdat die instelling stationair een heel soepel klinkende motor oplevert.
maar; het CO is dan veel te hoog en hij zal ook inhouden/haperen bij lichte deellast.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2011 17:00 #882277 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
't lijkt me dat je bovenstaande met warme motor moet doen, anders zit je eventueel nog met de choke of een sputterende koude motor.

Eventjes voor m'n eigen administratie, kan ik het wat makkelijker terugvinden:

Wouter76;150369 schreef :



Voor de CO schroef geld:

Indraaien: (met de klok mee) = stationair mengsel word armer.
Uitdraaien: (tegen de klok in) = stationair mengsel word rijker.

Voor de stationair regel schroef geld:

Indraaien: (met de klok mee) stationair toerental word hoger.
Uitdraaien: (tegen de klok in) stationair toerental word lager.

De combinatie hiertussen komt nogal precies, dat is het gedeelte wat een meer kundig iemand op gebied van deze carburateurs kan uitleggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD