show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 360 GLS 1985

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2011 11:21 #894274 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
Dat is vandaag de dag geen punt meer. Ook niet met renix. Je kunt de ontsteking eenvoudig verlaten. B200 is waarschijnlijk wel het gevoeligst voor pingelen ivm de kleine boring en verbrandingskamer.
Het +T(urbo) concept is bij redblocks ondertussen gesneden koek. (zie 300power, turbobricks en savarturbo)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2011 15:40 #894284 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
oke, maar volgens mij blijft het risky. Zeker als je de turbo druk gaat verhogen. Die lagers enz zijn er gewoon weg niet tegen bestand. Kunt inderdaad de ontsteking verlaten, maar wat is dan het nut? Ik zou dan idd net zoals Anjo zegt een B230 blok inlepelen en die goed afstellen . Ook 150 pk. Nu heb je een hoop aanpas werk en je moet compr. maken. Een B230 swap, of alleen een onderblokje is zeker in een dag te doen. Ik vind dit wel leuk om te volgen, maar als je dit doet om de low budget zou ik gewoon een onderblokje swappen. Dit kost ook weinig en je hebt alleen een kopsetje nodig. Ik heb zelf ook met een B 230 onderblokje gereden met een standaard B 200 E kop, werkt prima en heeft ook genoeg vermogen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2011 17:52 #894296 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985

360 Turbo Intercooler;190963 schreef : oke, maar volgens mij blijft het risky. Zeker als je de turbo druk gaat verhogen. Die lagers enz zijn er gewoon weg niet tegen bestand. Kunt inderdaad de ontsteking verlaten, maar wat is dan het nut? Ik zou dan idd net zoals Anjo zegt een B230 blok inlepelen en die goed afstellen . Ook 150 pk. Nu heb je een hoop aanpas werk en je moet compr. maken. Een B230 swap, of alleen een onderblokje is zeker in een dag te doen. Ik vind dit wel leuk om te volgen, maar als je dit doet om de low budget zou ik gewoon een onderblokje swappen. Dit kost ook weinig en je hebt alleen een kopsetje nodig. Ik heb zelf ook met een B 230 onderblokje gereden met een standaard B 200 E kop, werkt prima en heeft ook genoeg vermogen.


Lagers zijn gelijk, niet afhankelijk van uitvoering maar van bouwjaar.

Het nut is dat Joris kan gebruiken wat hij al heeft (geen probleem gezien z'n eisen= .5 bar) en je in veel gevallen de ontsteking niet hoeft te verlaten (alleen in boost). Gevolg is veel koppel, beter verbruik en betere rijdbaarheid. De 7.5:1 van begin jaren 80 (vaak zonder intercooler) en 8.5:1 van begin jaren 90 is echt niet meer van deze tijd. Dat is nergens meer voor nodig. De B23ET en B230ET van Volvo had ook al een hogere compressie dan de andere Volvo turbo motoren.

Hogere compressie kan best met juist afgestelde ontsteking. Maar, bij B230+T draait men tot wel 35 graden vervroeging bij 2500rpm en .6 bar. De B200 renix doet bij 2500rpm en 0 bar (kan immers geen boost lezen) maar 30 graden. Met een atmosferische 2.3L kun je daar dus best wel wat boost mee draaien.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is een B200 wat gevoeliger voor pingelen. Zonder hulpmiddelen kun je de renix verlaten door de positiesensor te verschuiven. Voor maximaal 75 euro kun je een apparaatje kopen waarmee je (met wat geluk) de gehele curve kunt aanpassen. Dit apparaatje kan ook gebruik maken van een MAP signaal. Ideaal bij een turbo ombouw.

Zou helemaal mooi zijn als Joris aan E85 kan komen, dan profiteer je nog meer van de hogere compressie.
Met een B230 heb je echt niet zomaar 150pk met even goed afstellen. Daar komt wel wat meer bij kijken.

Iedereen is vrij zich wat meer in het concept +T te verdiepen, dat heeft zich ondertussen echt wel bewezen.

forums.turbobricks.com/showthread.php?t=52466

In de projectsectie kun je diverse nette en minder nette +T projecten vinden.

Voor Volvo 360 specifieke +T projecten kun je beter bij 300power terecht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2011 22:57 #894314 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
ik ben benieuwd, zal het blijven volgen....
iig succes.
Wel een leuk project!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2011 08:40 #894328 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
Heb je dat zwarte folie al van het achterportier overgezet? Ik ga dat namelijk a.s. vrijdag ook doen, dus ben ff benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2011 12:31 #894337 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
Haha, nee.. Nog niet gedaan, maar ik denk dat het met van die spuitlijm en een fohn wel moet lukken;) vanochtend de auto de schuur in gereden (z'n laatste ritje voor de motor) de motor staat nu helemaal los, alleen nog even de motorsteunen lossen en dan kan ie eruit:)

Dan de torquetube eronderuit en alles even mooi schoonmaken!

Dan weer alles in omgekeerde volgorde:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2011 22:50 #894390 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
Zo! Motor is eruit, torque tube is er uit, motorruimte is schoongemaakt en weer netjes gemaakt:) morgen nog even het een en ander afmaken en dan kan het opbouwen weer beginnen! Hopen dat morgen het meeste er weer in zit:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2011 10:42 #894418 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 360 GLS 1985
toe maar!
Heb je een smeerput o.i.d. in de garage?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2011 12:10 #894433 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
:pics:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2011 14:38 #894444 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985
Haha, ja er zit een kelder onder:) als ik vanavond tijd heb zal ik even de foto's uppen! Nog geen tijd voor gehad, helaas vandaag en morgen werken dus iets minder vooruitgang:( vanochtend nog wel de goede TT weer opgebouwd en even zelf een middendemperophanging gemaakt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD