Volvo 360 GLS 1985
- V300 register
- Verbannen
-
Het +T(urbo) concept is bij redblocks ondertussen gesneden koek. (zie 300power, turbobricks en savarturbo)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
360 Turbo Intercooler;190963 schreef : oke, maar volgens mij blijft het risky. Zeker als je de turbo druk gaat verhogen. Die lagers enz zijn er gewoon weg niet tegen bestand. Kunt inderdaad de ontsteking verlaten, maar wat is dan het nut? Ik zou dan idd net zoals Anjo zegt een B230 blok inlepelen en die goed afstellen . Ook 150 pk. Nu heb je een hoop aanpas werk en je moet compr. maken. Een B230 swap, of alleen een onderblokje is zeker in een dag te doen. Ik vind dit wel leuk om te volgen, maar als je dit doet om de low budget zou ik gewoon een onderblokje swappen. Dit kost ook weinig en je hebt alleen een kopsetje nodig. Ik heb zelf ook met een B 230 onderblokje gereden met een standaard B 200 E kop, werkt prima en heeft ook genoeg vermogen.
Lagers zijn gelijk, niet afhankelijk van uitvoering maar van bouwjaar.
Het nut is dat Joris kan gebruiken wat hij al heeft (geen probleem gezien z'n eisen= .5 bar) en je in veel gevallen de ontsteking niet hoeft te verlaten (alleen in boost). Gevolg is veel koppel, beter verbruik en betere rijdbaarheid. De 7.5:1 van begin jaren 80 (vaak zonder intercooler) en 8.5:1 van begin jaren 90 is echt niet meer van deze tijd. Dat is nergens meer voor nodig. De B23ET en B230ET van Volvo had ook al een hogere compressie dan de andere Volvo turbo motoren.
Hogere compressie kan best met juist afgestelde ontsteking. Maar, bij B230+T draait men tot wel 35 graden vervroeging bij 2500rpm en .6 bar. De B200 renix doet bij 2500rpm en 0 bar (kan immers geen boost lezen) maar 30 graden. Met een atmosferische 2.3L kun je daar dus best wel wat boost mee draaien.
Zoals ik al eerder heb aangegeven is een B200 wat gevoeliger voor pingelen. Zonder hulpmiddelen kun je de renix verlaten door de positiesensor te verschuiven. Voor maximaal 75 euro kun je een apparaatje kopen waarmee je (met wat geluk) de gehele curve kunt aanpassen. Dit apparaatje kan ook gebruik maken van een MAP signaal. Ideaal bij een turbo ombouw.
Zou helemaal mooi zijn als Joris aan E85 kan komen, dan profiteer je nog meer van de hogere compressie.
Met een B230 heb je echt niet zomaar 150pk met even goed afstellen. Daar komt wel wat meer bij kijken.
Iedereen is vrij zich wat meer in het concept +T te verdiepen, dat heeft zich ondertussen echt wel bewezen.
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=52466
In de projectsectie kun je diverse nette en minder nette +T projecten vinden.
Voor Volvo 360 specifieke +T projecten kun je beter bij 300power terecht.
- V300 register
- Verbannen
-
iig succes.
Wel een leuk project!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Dan de torquetube eronderuit en alles even mooi schoonmaken!
Dan weer alles in omgekeerde volgorde:D
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Heb je een smeerput o.i.d. in de garage?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-