show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 360 GLS 1985

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2011 19:01 #890240 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 360 GLS 1985
dat ding op het filmpje is absoluut geen hydraulieknippel, gewoon een slangtule. zorg er wel voor dat je een fatsoenlijke doorlaatdiameter overhoud anders loop je het risico dat de olieafdichtingen in het CHRA van de turbo ploffen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-10-2011 23:30 #890267 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLS 1985

AvdAkker;186776 schreef : dat ding op het filmpje is absoluut geen hydraulieknippel, gewoon een slangtule. zorg er wel voor dat je een fatsoenlijke doorlaatdiameter overhoud anders loop je het risico dat de olieafdichtingen in het CHRA van de turbo ploffen.

oke, ik heb een site gevonden waar het een en ander op staat qua aansluitingen:) ik was van plan om de originele diameter van de retourleiding te behouden, dan kan er niks fout gaan!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2011 22:33 #890374 door V300 register
na even wat wikken en wegen heb ik besloten om de originele retourleiding te gebruiken! deze wordt wel wat aangepast, maar beide aansluitingen worden gebruikt :)

nu moet ik alleen een 20mm boor gaan scoren, ben benieuwd bij welke zaak ze die hebben.. ik heb hem al wel op www.toolstation.nl gezien maar dan krijg je weer die verzendkosten erbij

tevens afgelopen week de Pulsair aansluitingen afgezaagd, dichtgelast en in de kop geschroefd! zit netjes dicht en het spruitstuk past er nu op

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2011 22:35 #890376 door V300 register
op de vkb heb ik een stappenboor gekocht van 4 tot 20 mm in stapjes van 2 mm.

8 euro.

niet geschikt als je in dikker materiaal wilt boren dan 3-4 mm overigens.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2011 22:42 #890377 door V300 register

antiekeradio;186916 schreef : op de vkb heb ik een stappenboor gekocht van 4 tot 20 mm in stapjes van 2 mm.

8 euro.

niet geschikt als je in dikker materiaal wilt boren dan 3-4 mm overigens.

ja, dat is het probleem.. ik weet niet precies hoe dik het blok op die plek is! ik gok toch zeker 1,5 a 2 cm

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2011 23:23 #890379 door V300 register
hoewel het wel de grootste stap is, dus dan zou het w?l moeten kunnen.

maar een metaalboor van 20 mm zal ook de kop niet kosten.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2011 23:27 #890381 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 360 GLS 1985
ja wel zoiets ongeveer. was de retour trouwens niet ?25mm? lijkt me nog wel de moeite waard om af te wegen of je daar wel moet gaan boren met alles in de auto, als je gaat voorboren gaan er spaantjes (gietijzer) door het voorgeboorde gat naar binnen toe, en dat gaat je oliepomp niet leuk vinden, laat staat als de schilfers tussen je lagers gaan zitten

zou dit overigens niet met een stappenboor gaan doen, die dingen zijn eigenlijk alleen geschikt voor (dun) plaatmateriaal, als je meerdere trappen tegelijk aan het boren bent door je materiaaldikte heb je ook meerdere snijvlakken tegelijk; is ie gelijk bot.

weet je wel heeeeeel zeker dat je de originele retourleiding wilt gebruiken, zelfs al is die gesplit (met een stuk slang ertussen neem ik aan?) t ontwerp van dat ding is eigenlijk altijd bagger geweest en niet lekvrij te houden zonder een dikke lebber vloeibare pakking. dr is er nu zelfs een die er een steuntje voor ontwikkeld heeft om dat pijpje aan te drukken, wel effectief maar niet ideaal en de ruimte daar kun je goed gebruiken voor een veel mooiere oplossing

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2011 23:34 #890382 door V300 register

AvdAkker;186921 schreef : ja wel zoiets ongeveer. was de retour trouwens niet ?25mm? lijkt me nog wel de moeite waard om af te wegen of je daar wel moet gaan boren met alles in de auto, als je gaat voorboren gaan er spaantjes (gietijzer) door het voorgeboorde gat naar binnen toe, en dat gaat je oliepomp niet leuk vinden, laat staat als de schilfers tussen je lagers gaan zitten

zou dit overigens niet met een stappenboor gaan doen, die dingen zijn eigenlijk alleen geschikt voor (dun) plaatmateriaal

weet je wel heeeeeel zeker dat je de originele retourleiding wilt gebruiken, zelfs al is die gesplit (met een stuk slang ertussen neem ik aan?) t ontwerp van dat ding is eigenlijk altijd bagger geweest en niet lekvrij te houden zonder een dikke lebber vloeibare pakking.

de aansluiting (die verdikking onderaan) is 20mm, ik boor het gat in het blok wat nu in de garage ligt! haal ook eerst de carterpan eronder uit, meteen even schoonspoelen en nieuwe pakking erop doen, dus over dat ijzervijlsel maak ik me niet zo'n zorgen!

ik weet niet zeker of ik m wel wil gaan gebruiken, als het echt afgeraden wordt dan zoek ik nog wel verder naar een geschikte slangtule :)
Maar ik denk dat het wel goed moet gaan! was van plan om op de aansluiting een beugeltje te lassen en deze dan op het uitstekende stuk blok onder de aansluiting (daar zit schroefdraad in) vast te schroeven! samen met een rubber afdichting moet dat wel goed gaan denk ik! maar inderdaad, het ontwerp is vrij apart

Nog even om wat dingen op te helderen, ik heb nu een b200k blok met carburateur in de auto (deze heeft een kantelende zuiger) dit blok gaat omgewisseld worden voor een b200e blok met injectie, waar ik ook de turbo op wil hangen! dit blok wil ik eerst helemaal voorbereiden voor de turbo, dan zonder turbo in de auto hangen en netjes maken! afstellen en zorgen dat het allemaal goed werkt! en dan de turbo erop schroeven!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2011 18:08 #890602 door V300 register
Ok?, laatste puntje over die retourleiding..

ik zie op sommige foto's dat ie op de carterpan is aangesloten, maar elders lees ik ook weer dat dat niet goed is omdat het onder het olieniveau is!

iemand die hier met zekerheid iets over kan vertellen? scheelt dan namelijk weer gaten boren in een mooi blok :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2011 18:43 #890606 door V300 register
Als het blok niet in de auto zit is boren een mooie/nette oplossing. Je boort zonder de carterpan op de motor dus van spaanders/ijzervijlsel heb je normaal geen last.

Lassen zou ik alleen doen als je niet bij het blok kan. Kan ook goed hoor, zijn genoeg mensen die voor die oplossing kiezen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC