De autoavonturen van Ruben
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ruben;152935 schreef : Erg raar, ik mag toch zeker wel een dergelijke vraag in mijn eigen projectdraadje stellen:crazy2:
dat mag, maar niet als je exact dezelfde vraag een paar minuten eerder al eerder in een ander topic gezet hebt. De inhoud is niet het probleem iig.
- V300 register
- Verbannen
-
Gisteren een LPG installatie gekocht. Komend weekend ophalen en zo snel als mogelijk de inbouw regelen:D Verheug me er nu al op.
- V300 register
- Verbannen
-
Afgelopen 14 dagen heb ik erg veel (over)gewerkt. Ieder uur dat ik nu werk geeft me wel weer wat extra vrije tijd komend half jaar. Ik moet voor mijn studie nog een half jaar flink gasgeven. Nog drie minorblokken, een regulier blok, een scriptie en van september tot en met december een cursus bij het Clingendael Instituut. Weinig tijd om te werken (althans voor geld).
Omdat ik komende zes maanden waarschijnlijk weinig vrij momenten heb, heb ik afgelopen week zoveel als mogelijk voor de 360 geregeld. Mailtjes gestuurd, onderdelen geregeld, het een en ander besteld en de nodige zaken opgehaald. Ik zal de plannen wat verder toelichten nu het een en ander op z'n plaats valt kan dat hopelijk wel (je weet bij mij maar nooit).
Ervan uitgaande dat de 360 nog wel even blijft (bij mij weet je maar nooit) wil ik mijn plannen zo snel als mogelijk realiseren. Beter op de weg liggen dan een standaard 360, wat laswerk, een LPG installatie en wat meer vermogen. Ik weet zelf ondertussen wel dat een goede voorbereiding cruciaal is als je op een kort tijdsbestek het een en ander wilt aanpassen. Ik zou het toch wel fijn vinden als de 360 rond kerst ver klaar is, aan mijn wensen voldoet.
Het onderstel is zo goed als klaar. Veel tijd en geld heb ik daar niet meer voor nodig.
Wat betreft de motor. De B19 loopt echt heel erg goed en heeft verbazingwekkend veel vermogen (relatief) voor een 8.5:1 CR, 95PK B19A. Een redblock met zo'n lage kilometerstand vind ik nergens meer (behalve nieuw). Misschien de B19 laten zitten? Het is ook zonde om zo'n goede motor met LPG te verzieken. En een B19 is vanwege de kleine boring niet de makkelijkste motor om zonder turbo op te voeren. Andere nokkenas, dunne koppakking, uitlaat e.d. kan allemaal wel maar ik wil relatief eenvoudig meer koppel. 110-20 PK aan de wielen zou al heel mooi zijn, vooral als dat met een mini budget en kleine modificaties te realiseren is.
Een 360 heeft niet zoveel power nodig om lekker vlot te zijn. Voldoende koppel om met gemak een karretje te trekken is wel echt een must, de racewens is er nog altijd.
Nodige gewicht op de achteras maar niet eens zover doorgezakt met de landrover dempers:)
Een B230(fb) 130pk. Blok heeft ongeveer 250k klm gelopen. De kop is er ook, maar een onderblok is al zwaar zat om in je eentje te tillen, helemaal met rugproblemen.
Bij nordicar heb ik een pakkingset gekocht voor het onderblok en de kop. Pasvorm van keerringen is niet zo mooi als Volvo OEM. Voldoende en het is zo goedkoop dat je stom bent als je de nodige keerringen en pakkingen niet vervangt als het blok nog op een stand staat.
Omdat ik op LPG ga, rijden en het vermogensverlies 15-20% (hoop ik) wil compenseren maar de brandstof niet geschikt is voor hoge toeren, helemaal niet met een simpele verdamper, wil ik wat simpele modificaties uitvoeren.
De koppakking die ik voor het blok ga gebruiken is niet die van Nordicar. Heb er bij R-sport international een hele dunne Cometic MLS pakking voor gekocht:
Dat is niet mijn pakking en het zijn niet mijn vieze vingers. Nu weet iedereen waarschijnlijk wel waarom het een MLS pakking het. De pakking is zo dun dat de compressie ongeveer 0.5:1 stijgt. Daarmee kom ik dus net wat boven de 10:1 te zitten (hogere cr = meer koppel). Mooier aan het plaatsen van zo'n dunne pakking is dat de effici?ntie verbetert (door tight squish).
Ik laat de kop nog een beetje vlakken zodat de compressie rond de 10.5-11.0:1 uitkomt, hopelijk wordt de B230 zo nog wat koppelrijker. Met deze koppakking kan ik niet (veilig) meer dan 6500 rpm draaien. Anders raken de zuigers de kop. Voor mijn plannen geen probleem, boven de 4500rpm verwacht ik geen vermogenstoename meer en op de snelweg is 3500rpm gelijk aan 145-150 (teller)km/u (met een behoorlijke tellerafwijking).
Omdat de cillinderkop het wat zwaarder te verduren krijgt op LPG denk ik erover de uitlaatkleppen van de cillinderkop te vervangen door uitlaatkleppen van een turbo. Een wat koudere thermostaat is ook een makkelijke en goedkope modificatie. Je kunt voor redblocks een 82 graden thermostaat kopen, bij LPG wel een aanrader.
Misschien gebruik ik de 531 kop van de FB, misschien gewoon een lage kilometerstand 530 kop met de juiste nokkenas. Hoogstwaarschijnlijk gewoon een standaard Volvo nokkenas. Die zijn kwalitatief erg goed, slijten nauwelijks, makkelijk te vinden en voor mijn plannen meer dan voldoende. Door de juiste nokkenas te kiezen blijft de dynamische CR ook lekker hoog. LPG werkt schijnbaar beter met speciale nokkenas karakteristieken, een custom grind zou mooi zijn maar is ook wel prijzig.
Rijden op LPG gaat natuurlijk niet zonder LPG installatie:
Van de week gekocht, gisteren opgehaald.
Inderdaad een torpedo tank. Ringtank vind ik veel mooier maar de aanschafprijs was zo laag dat ik dit voor lief neem. Ik verdien de installatie binnen een maand of drie vier terug. Rond kerst kijk ik dan wel voor een ringtank.
Het ophalen van de LPG installatie was meteen een kans om flink wat kilometers met de 360 te rijden. Ongeveer 400 op een dag. Het waren gelukkig probleemloze kilometers, de 360 deed het erg goed.
Ik ben van plan de installatie deels zelf in te bouwen en de rest te laten doen. Misschien als ik nog ergens een rustige week vind, waag ik het om zelf naar de RWD te gaan.
Nog zo'n koopje, kon het niet laten liggen:
Ik doe mijn best geen onnodige, zinloze onderdelen te kopen. Mijn fout in het verleden. De MS1 pcb3 was gewoon een te goede deal (te is nooit goed?).
Zal het niet snel voor de 360 gebruiken alhoewel een betere ontsteking op LPG wel mooi is. Ik kan er ook een dampgasinjectiesyteem mee aansturen. Wie weet. Ik denk dat het meer iets is voor een ander project. De 360 moet gewoon lekker rijden, standaard spul volstaat wat dat betreft.
In eerste instantie dacht ik er nog over af en toe met de 360 een circuitdag te kunnen, bezoeken. Een keer testen lijkt me nog steeds leuk maar regelmatig zie ik niet zitten. Als ik in Januari de schooldrukt achter me heb beloon ik mezelf wel met een circuit autotje.
Heel veel nieuws is dit natuurlijk niet.
Nog een vraagje. Het GLS differentieel wordt altijd omschreven als het zwaartse diff. Als ik het goed heb bestaat er een 3.25:1 en een 3.31/3.30:1 diff.
Weet iemand waar dat 3.25:1 diff in te vinden is? Mogelijk zit dit wel al in mijn GLS, wie weet.
Met het geplande extra koppel zouden iets minder toeren nog wel mooi zijn voor een wat beter verbruik, dit is natuurlijk ook met een andere wie/band combinatie te realiseren.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-

heb je je stabilisatorstang er al onder; zo ja hoe bevalt hij? weet nog dat je vreesde voor meer onderstuur maar dat schijnt voor alsnog behoorlijk mee te vallen als ik de rest zo hoor
vwb handling zou ik ook zeker weten die 13" wielen verruilen voor minstens 14", een goedkopere upgrade om het karakteristiek van de auto compleet te veranderen is er niet.
jouw GLS heeft op dit moment een 3,36:1 diff; een 3,25:1 diff moet je achter een B200K aangedreven 360 vandaan halen, van v??r MY87; dat zal wel lekker gaan rijden met het oog op je motorische plannen voor iets meer vermogen en meer koppel.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;154083 schreef : de GLS heeft wel weer mooi het belastingvrij/goedkope verzekering voordeel, ding kost weinig ookal zou hij stilstaan dus behoefte om hem snel de deur uit te doen zal er wel niet zijn zeker?
heb je je stabilisatorstang er al onder; zo ja hoe bevalt hij? weet nog dat je vreesde voor meer onderstuur maar dat schijnt voor alsnog behoorlijk mee te vallen als ik de rest zo hoor
vwb handling zou ik ook zeker weten die 13" wielen verruilen voor minstens 14", een goedkopere upgrade om het karakteristiek van de auto compleet te veranderen is er niet.
jouw GLS heeft op dit moment een 3,36:1 diff; een 3,25:1 diff moet je achter een B200K aangedreven 360 vandaan halen, van v??r MY87; dat zal wel lekker gaan rijden met het oog op je motorische plannen voor iets meer vermogen en meer koppel.
De 360 hoeft inderdaad niet snel weg wat mij betreft, zodra hij op LPG loopt helemaal niet meer. Nu op benzine is hij aanzienlijk duurder dan de 460 op LPG. Tank benzine kost toch zo'n 80 euro. Dat drie-vier keer per maand.
Dat van het onderstuur weet ik inderdaad nog goed. Daar houd ik ook rekening mee. Als de 23mm stabi nog beschikbaar was, had ik die gekocht ipv de 25mm.
Waarom ik er toch voor gekozen heb geld aan een stabi uit te geven? Wat betreft montage een extreem simpele upgrade (demontage idem). Een dikke stabi vermindert het comfort in principe niet. Als ik de dempers stugger zet of andere veren monteer is dat wel het geval.
De negatieve effecten (het extra onderstuur) verwacht ik met wat neg. camber op te kunnen, vangen. Stabi op de achteras a la 363 cs is natuurlijk ook een optie.
Stabi is nog niet binnen, verwacht hem wel ieder moment.
14" zou inderdaad wel leuk zijn maar wat dat betreft ben ik wel vrij kieskeurig. Ik vind maar weinig velgen mooi. 15" Ronal Turbo, ivm de originaliteit liefst een set 14" GLT. Zou de auto goed staan. Over de wegligging ben ik op dit moment niet eens zo ontevreden, zelfs met oude 13" banden valt het nog heel erg mee.
Op zoek naar een vroege 360 met B200K en 3.25:1 diff. Ik heb nog een diff liggen, toch maar eens wat beter naar kijken, who knows.
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;154096 schreef : Hmm, mijn 1984 GLS en 1986 GL (B200K) maken evenveel toeren bij dezelfde snelheid. Ik zou denken dat daar dus hetzelfde diff onder zit.
Precies dezelfde banden/wiel combo?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik zal even nauwkeurig naar de toerentallen/snelheden kijken, ik moet vanmiddag nog een stuk rijden dus dan kan ik het wel even "meten".
Kun je zien of er wel echt zoveel verschil tussen zit.