show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
21-06-2011 14:09 #877737
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-06-2011 14:48 #877740
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-06-2011 19:56 #877753
door Wouter Borsje
Vandaag weer even verder gegaan met de EMVK, alles goed schoongemaakt en de uiteinden van de asjes zijn weer klaar voor een nieuw klepje (revisiekitje wil ik later nog bestellen)
Alles mooi schoon:
Het afbreken van de spoeldraad werd vermoedelijk veroorzaakt doordat de connectoren bij het er op drukken van de stekkertjes de buizing in gedrukt worden, daarbij het draad kapot trekkend, er zit ook geen nokje o.i.d wat de connector goed op zijn plek houd.
Na wat nadenken (kraken dat het deed...
herrinnerde ik me een stuk ijzergaren wat ik nog heb liggen, hiermee heb ik een aantal wikkelingen rondom de houder van de connector en de connector zelf gemaakt zodat deze niet snel meer van zijn plek zal komen bij het er later op zetten van de stekkertjes:
De metalen spoel behuizingen wil ik zilver gaan spuiten (heb nog wat velgenlak over :f)
Alles mooi schoon:
Het afbreken van de spoeldraad werd vermoedelijk veroorzaakt doordat de connectoren bij het er op drukken van de stekkertjes de buizing in gedrukt worden, daarbij het draad kapot trekkend, er zit ook geen nokje o.i.d wat de connector goed op zijn plek houd.
Na wat nadenken (kraken dat het deed...

De metalen spoel behuizingen wil ik zilver gaan spuiten (heb nog wat velgenlak over :f)
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-06-2011 21:28 #877901
door Wouter Borsje
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-06-2011 15:48 #878044
door Wouter Borsje
Net even lekker bezig geweest met het defecte tacho-relais welke ik al sinds februari in de kast had liggen.
Eerst even wat soldeertin en litze gehaald, torretjes en diodes had ik nog.
Elders is de informatie al aanwezig maar vermeld het hier nog maar even voor het gemak, T3 op het tachorelais is de transistor die de massa vormt voor de terugschakelspoel als hij open word gestuurd, deze wil nog wel eens kapot gaan door de inductie spanning die de spoel 'terug geeft' als hij niet langer bekrachtigd word.
Normaal gesproken word dit effect tegengegaan door de diode tussen beidde spoel aansluitingen die functioneerd als 'blus-diode', deze wil door nog wel eens defect raken waarna de transisitor enorm op zijn donder krijgt en ook al vrij snel het loodje legt. (deze slaat als het ware door)
Deze transistor heeft de naam: BC337 met als toevoeging 25 of 40
(dat laatste heeft betrekking op de versterkingsfactor die er bij de toepassing in het tacho relais niet toe doet, de transistor dient hierin alleen om te 'schakelen')
Let er als je dit zelf gaat doen altijd goed op dat je de nieuwe 'tor' met de vlakke kant dezelfde kant op monteerd als dat de oude eraf kwam!
De diode die word gebruikt op de spoel heeft de naam: N4007.
Hieronder de plaatjes bij het praatje:
Om deze transistor gaat het:
De nieuwe transistor op z'n plekkie:
Zoals het er uitziet op de achterkant van het printplaatje:
De extra diode tussen de aansluitingen 1 en 3 (de cathode ligt aan de 12V uitgangsspanning van het relais)
Printje weer in de behuizing gedaan en komende zondag voordat ik vertrek richting het Friese land even de gerepareerde tacho met twee ty-reppies in de auto hangen, stekker over pluggen en op de A32 eens even die B14 even flink laten werken, het zal mij eens benieuwen of ik dan nog dat rare terugschakel effect krijg bij ? 4500 t.p.m en ca 140 op de teller, of dat ik dan eindelijk voor het eerst in ruim drie jaar eens die teller over de 160 zal zien gaan.
Eerst even wat soldeertin en litze gehaald, torretjes en diodes had ik nog.
Elders is de informatie al aanwezig maar vermeld het hier nog maar even voor het gemak, T3 op het tachorelais is de transistor die de massa vormt voor de terugschakelspoel als hij open word gestuurd, deze wil nog wel eens kapot gaan door de inductie spanning die de spoel 'terug geeft' als hij niet langer bekrachtigd word.
Normaal gesproken word dit effect tegengegaan door de diode tussen beidde spoel aansluitingen die functioneerd als 'blus-diode', deze wil door nog wel eens defect raken waarna de transisitor enorm op zijn donder krijgt en ook al vrij snel het loodje legt. (deze slaat als het ware door)
Deze transistor heeft de naam: BC337 met als toevoeging 25 of 40
(dat laatste heeft betrekking op de versterkingsfactor die er bij de toepassing in het tacho relais niet toe doet, de transistor dient hierin alleen om te 'schakelen')
Let er als je dit zelf gaat doen altijd goed op dat je de nieuwe 'tor' met de vlakke kant dezelfde kant op monteerd als dat de oude eraf kwam!
De diode die word gebruikt op de spoel heeft de naam: N4007.
Hieronder de plaatjes bij het praatje:
Om deze transistor gaat het:
De nieuwe transistor op z'n plekkie:
Zoals het er uitziet op de achterkant van het printplaatje:
De extra diode tussen de aansluitingen 1 en 3 (de cathode ligt aan de 12V uitgangsspanning van het relais)
Printje weer in de behuizing gedaan en komende zondag voordat ik vertrek richting het Friese land even de gerepareerde tacho met twee ty-reppies in de auto hangen, stekker over pluggen en op de A32 eens even die B14 even flink laten werken, het zal mij eens benieuwen of ik dan nog dat rare terugschakel effect krijg bij ? 4500 t.p.m en ca 140 op de teller, of dat ik dan eindelijk voor het eerst in ruim drie jaar eens die teller over de 160 zal zien gaan.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-06-2011 16:20 #878046
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Succes Wouter, ik ben nog niet verder gekomen dan precies 160 op de teller, maar ja toen ik haar kocht haalde ze 145 op de tellert, dus!! Het viel me trouwens op dat ze nog verbazingwekkend goed reed bij die snelheid.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2011 18:32 #878053
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Nou Wouter dat ziet er netjes uit, ik wist niet dat je naast spuiter en archivaris ook nog elektricien bent!

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2011 19:38 #878059
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Daarvoor is hij zelfs opgeleid... (toch?)
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-06-2011 19:48 #878063
door Wouter Borsje
Dat heb je goed onthouden Jeroen!
Eerst een basis opleiding elektronica en later medische techniek waar ook een deel electronica in voorkomt.
En verder natuurlijk het nodige thuis schakelingetjes 'bakken', dat is iets wat ik de afgelopen jaren niet meer zoveel gedaan heb en merkte vanmiddag en met het uitzoeken van het tacho schema dat ik er weer dikke lol in had, blijft toch een beetje mijn passie (electronica)
Overigens wel op een plek ver achter die van de auto hobby hoor :yesyes:
@Joost; als ik je mag verbeteren, een elektrici?n is meer iemand die zich bezighoud met bijvoorbeeld het aanleggen van de 230V installatie in huis of sterkstroom bij bedrijven ed, das weer een vak apart zeg maar.
@Gerrit; ik ga mijn best doen om zover mogelijk te komen, ??n en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van het aanwezige verkeer, ik moet net als een scharrel kip wel vrije uitloop hebben, m.a.w dat ik niemand op de snelweg lastig val met mijn ultieme topsnelheid poging (al komen onze cvt tjes niet verder dan ca 155 echte kilometers per uur)
Eerst een basis opleiding elektronica en later medische techniek waar ook een deel electronica in voorkomt.
En verder natuurlijk het nodige thuis schakelingetjes 'bakken', dat is iets wat ik de afgelopen jaren niet meer zoveel gedaan heb en merkte vanmiddag en met het uitzoeken van het tacho schema dat ik er weer dikke lol in had, blijft toch een beetje mijn passie (electronica)
Overigens wel op een plek ver achter die van de auto hobby hoor :yesyes:
@Joost; als ik je mag verbeteren, een elektrici?n is meer iemand die zich bezighoud met bijvoorbeeld het aanleggen van de 230V installatie in huis of sterkstroom bij bedrijven ed, das weer een vak apart zeg maar.

@Gerrit; ik ga mijn best doen om zover mogelijk te komen, ??n en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van het aanwezige verkeer, ik moet net als een scharrel kip wel vrije uitloop hebben, m.a.w dat ik niemand op de snelweg lastig val met mijn ultieme topsnelheid poging (al komen onze cvt tjes niet verder dan ca 155 echte kilometers per uur)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2011 19:45 #878122
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Hoezo archivaris?
Moderators: Mark Smeets