show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

voorstellen, nieuwe 360

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2008 19:05 #703231 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic voorstellen, nieuwe 360
vandaag de auto ff naar de volvo dealer gebracht, schaap in Emmeloord,

hebben de wielen gebalanceerd en het gasklephuis schoongemaakt,

blijken dus velgen van een opel onder te zitten, linkerschijfrem is af, blokken ook bijna, en voor zijn de bovenste veerschotel's doorgeroest. dus die moet ik gaan vervangen.

is dat een lastige klus?
zijn die los te bestellen of moet ik dan de hele veerpoten gaan vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2008 01:17 #703254 door V300 register
zijn los te bestellen, maar om ze te vervangen moet je:
  1. De veerpoten er onderuit halen:
    1. 2 x bout/moer fuseekogel
    2. 1 moer stuurkogel (+rammen met hamer)
    3. remleiding bij klemveer losdraaien (niet de slang proberen te torderen want dat lukt toch niet)
    4. evt kmtellerkabel eruit trekken
    5. bovenaan de 3 bouten losmaken
  2. de veren (laten) opspannen en de moer midden bovenop eraf halen, veren ontspannen en verwijderen
  3. schotels vervangen cq (laten) lassen
  4. veren weer opspannen en de zaak terug in elkaar zetten
  5. punt 1 in omgekeerde volgorde
succes!!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 08:32 #703257 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic voorstellen, nieuwe 360
Dit is inderdaad een lastig klusje, heb het zelf recentelijk ook gedaan bij het plaatsen van de verlagingsveren. Het grootste probleem waar ik tegen aanliep was het missen van een fuseetrekker om de stuurkogel los te krijgen. Rammen met een hamer vind ik zelf geen veilige methode. Misschien kun je van een garage een fuseetrekker lenen, of ergens een kopen. Je hebt ze geloof ik al vanaf iets van 25 euro.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2008 18:48 #703287 door V300 register

antiekeradio;50345 schreef : zijn los te bestellen, maar om ze te vervangen moet je:

1. De veerpoten er onderuit halen:
    1. 2 x bout/moer fuseekogel
    2. 1 moer stuurkogel (+rammen met hamer)
    3. remleiding bij klemveer losdraaien (niet de slang proberen te torderen want dat lukt toch niet)
    4. evt kmtellerkabel eruit trekken
    5. bovenaan de 3 bouten losmaken
  2. de veren (laten) opspannen en de moer midden bovenop eraf halen, veren ontspannen en verwijderen
  3. schotels vervangen cq (laten) lassen
  4. veren weer opspannen en de zaak terug in elkaar zetten
  5. punt 1 in omgekeerde volgorde
succes!!

ben via onderdelerzoeker aan het kijken of de schotels te krijgen zijn, weet jij zo ook de onderdeel nummers? of een pagina waar ik dat zo kan zien?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 19:03 #703291 door Doeke Dobma (GAST)
Dat is onderdeel nr. 3201269-2 (spring seat). Komt uit het onderdelenboek. Volgens dat boek zijn ze voor 340 en 360 gelijk. Op de sloop denk ik dus met gemak te vinden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2008 19:20 #703293 door V300 register

Doeke Dobma;50385 schreef : Dat is onderdeel nr. 3201269-2 (spring seat). Komt uit het onderdelenboek. Volgens dat boek zijn ze voor 340 en 360 gelijk. Op de sloop denk ik dus met gemak te vinden.

de vorige eigenaar zei dat er koni's onder zitten, maakt het dan nog een verschil??

heb er zelf nog niet naar gekeken...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 19:27 #703295 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic voorstellen, nieuwe 360
Je moet wel uitkijken met die veerschotels, voor de APK mogen ze niet gerepareerd worden maar moeten ze vervangen worden.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 22:21 #703311 door Doeke Dobma (GAST)

habie12;50387 schreef : de vorige eigenaar zei dat er koni's onder zitten, maakt het dan nog een verschil??

heb er zelf nog niet naar gekeken...

Vet! Daar moet je zuinig op zijn, als er Koni's onder zitten. Het maakt verder geen verschil qua bevestiging.

In de meeste gevalllen roesten de onderste veerschotels door. Er zitten afwateringsgaatjes in, maar die raken vaak verstopt. Water blijft erin staan, gaat roesten en na verloop van tijd roest het door. De onderste veerschotels kun je eigenlijk niet simpel repareren. De enige manier is om er een nieuwe schotel op te lassen, maar als je het mij vraagt is dit een hoop werk als je er niet in thuis bent. En vind maar eens nieuwe losse schotels. Ook is eea problematisch voor de apk. De bovenste schotels zitten nergens aan vast. Wanneer je de moer op de demper losdraait kun je de verschillende delen, waaronder bovenste schotel, er zo vanaf pakken. Uiteraard als je je veren ontspannen hebt. Zo'n losse schotel ga je niet lassen, daar zoek je gewoon een nieuwe voor. Van buitenaf is het trouwens moeilijk te 'zien' of de bovenste veerschotel doorgeroest is. Dan moet je er echt met een lampje onder gaan kijken. Bij het plaatsen van een nieuwe wel direct de schotel plus omgeving lekker in de tectiel zetten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2008 23:35 #703319 door V300 register
ja dat die onderste door kunnen roesten heb ik ongeveer 10 jaar geleden een keertje meegemaakt, in een volvo 340 van iemand anders, hij zat dus los en liep tegen de band aan, dus links een klapband, vloog links de berm in, vlak langs een sloot, kon ik hem net houden, moest behoorlijk aan het stuur hangen, gelukkig reed er verder niemand, was wel ff schrikken, toch raar dat dat 10 jaar geleden gebeurd is en ik nu weer in een volvo 300 rij, ik toch nog niet echt een lekker gevoel heb, zeker nu ik weet dat ze aan vervanging toe zijn...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2008 09:54 #703329 door V300 register
via onderdelerzoeker al 1 reactie gehad, 100 euro voor de schotels, vind ik opzich nog wel prijzig, heb er ook bijgezet dat ik de open glt velgen zoek, en die had hij ook voor 100 euro..

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC