Mijn Volveau 340
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het secundaire zit namelijk een beetje "apart" in elkaar waardoor je dit soort effecten goed merkt; de ingaande as (waar ook de schijven aan zitten) en uitgaande as (waar differentieel en homokineetophanging in verwerkt zitten) zijn solide gelagerd;
de middelste tandwielset die daar tussenin zit zit niet solide gelagerd maar met conische lagers waardoor hier altijd iets speling op zit; dit wordt bij belasting opgevangen doordat de tandwielen schuin zijn maar op het moment dat je een laagtoerige acceleratie omzet in decelleratie (bij jouw situatie) stuiterd dat middelste tandwielset alle kanten op!
het valt me verder ook op dat het diff van een vario over het algemeen een veel grotere speling heeft (verschil is ook duidelijk hoorbaar) als het diff van een handbak; dit komt naar mijn idee mede door die middelste tandwielset.
het klinkt misschien raar maar zuiver schokvrij wegrijden als je een laag stationair hebt zit tussen bestuurdersstoel en stuur; met die speling moet je een beetje leren rijden; dus toerental op laten komen tot 1000 rpm en dan bij het wegrijden in 1x een dot gas geven is meestal genoeg om netjes variomatic snel stijl weg te rijden zonder schudden of raar doen.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar de aandrijfasjes waren niets vergeleken met de werkelijke oorzaak van het gerammel en getril van achteronder... de secundaire transmissie blijkt namelijk gewoon los te bengelen in de draadeinden!! Mmja dat verklaart een hele hoop natuurlijk :+ Ik kreeg die klus alleen niet gedaan zo op straat met zo weinig ruimte onder de auto, maar eens een alternatief voor zoeken...
Motor loopt overigens weer klote zoals vanouds; nu heftig schuddend 500 tpm. Het valt goddank net niet uit voor het stoplicht.
- V300 register
- Verbannen
-
Gauw fixen Niels:D. Hoe kan dat zo komen joh?
- V300 register
- Verbannen
-

- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
nee ik heb eerlijk gezegd ook geen idee; ik had je trouwens al wel voor iets dergelijks gewaarschuwd:
wel grappig dat er in die post ook in het eerste woord een dikke spelfout staat, maar ach we zitten niet op een nederlandsche taahl spuling kontrolle vorum.. anyway; als die asjes een keer los geweest zijn maakt het niet uit hoe goed je ze vastzet; op de een of andere manier gaan ze vanzelf al vrij rap weer los.AvdAkker;115303 schreef : kontroleer eerst even of alle inbusjes van de aandrijfassen nog vast zitten, bouten van de veerbladen ook controleren.. en dan even verder kijken:+
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
AvdAkker;117828 schreef : op de een of andere manier gaan ze vanzelf al vrij rap weer los.
O jee, laat ik de 345 maar eens heeeel gauw gaan controleren dan!! :no_comment:
We zijn al 6000 km verder en ik heb ze nooit nagetrokken...
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
momentsleutel en kruislings aantrekken ftw