show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mijn Volveau 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2009 13:35 #794753 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volveau 340
Zo'n vermoeden had ik ook al Anjo. Netjes 'op laten komen van de koppeling' scheelt al een heleboel, maar als je bijvoorbeeld exact na het eerste aangrijpen het gas loslaat, is het net alsof de hele cardanas drie keer heen en weer over de splines dondert, alsof er aan beide kanten een dikke centimeter speling op zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2009 13:41 #794755 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mijn Volveau 340
ha; dat is definatly eindaandrijving.

het secundaire zit namelijk een beetje "apart" in elkaar waardoor je dit soort effecten goed merkt; de ingaande as (waar ook de schijven aan zitten) en uitgaande as (waar differentieel en homokineetophanging in verwerkt zitten) zijn solide gelagerd;

de middelste tandwielset die daar tussenin zit zit niet solide gelagerd maar met conische lagers waardoor hier altijd iets speling op zit; dit wordt bij belasting opgevangen doordat de tandwielen schuin zijn maar op het moment dat je een laagtoerige acceleratie omzet in decelleratie (bij jouw situatie) stuiterd dat middelste tandwielset alle kanten op!

het valt me verder ook op dat het diff van een vario over het algemeen een veel grotere speling heeft (verschil is ook duidelijk hoorbaar) als het diff van een handbak; dit komt naar mijn idee mede door die middelste tandwielset.

het klinkt misschien raar maar zuiver schokvrij wegrijden als je een laag stationair hebt zit tussen bestuurdersstoel en stuur; met die speling moet je een beetje leren rijden; dus toerental op laten komen tot 1000 rpm en dan bij het wegrijden in 1x een dot gas geven is meestal genoeg om netjes variomatic snel stijl weg te rijden zonder schudden of raar doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-08-2009 17:03 #794870 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volveau 340
Net onder de auto vandaan gekomen om de boel thv de achteras maar eens te checken. Sommige inbusjes van de aandrijfassen konden wel een paar slaagjes vaster; wel een gekloot zo op je rug op straat met de assteuntjes op de eerste stand, maar het kon niet anders omdat de krik het een beetje moeilijk had met de auto enerzijds en de klinkers anderzijds.

Maar de aandrijfasjes waren niets vergeleken met de werkelijke oorzaak van het gerammel en getril van achteronder... de secundaire transmissie blijkt namelijk gewoon los te bengelen in de draadeinden!! Mmja dat verklaart een hele hoop natuurlijk :+ Ik kreeg die klus alleen niet gedaan zo op straat met zo weinig ruimte onder de auto, maar eens een alternatief voor zoeken...

Motor loopt overigens weer klote zoals vanouds; nu heftig schuddend 500 tpm. Het valt goddank net niet uit voor het stoplicht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-08-2009 17:23 #794874 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volveau 340
Da's klote ja, en dan ist nog niet eens winter.

Gauw fixen Niels:D. Hoe kan dat zo komen joh?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-08-2009 17:30 #794877 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volveau 340
Nou Anjo en ik hebben het nastellen van de riemspanning meteen gedaan bij de wissel van de achteras. Dat kan dus twee dingen betekenen: of Anjo heeft de boel niet goed vastgedraaid of ik heb de boel niet goed vastgedraaid. Het laatste is waarschijnlijker maar ik geef gewoon Anjo de schuld ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2009 17:32 #794878 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Mijn Volveau 340
Volgende keer samen de ratel en sleutels vasthouden, dan weet je zeker dat alles stevig is aangedraaid......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2009 21:52 #794900 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mijn Volveau 340
ow gaan we vingertje wijzen:+

nee ik heb eerlijk gezegd ook geen idee; ik had je trouwens al wel voor iets dergelijks gewaarschuwd:

AvdAkker;115303 schreef : kontroleer eerst even of alle inbusjes van de aandrijfassen nog vast zitten, bouten van de veerbladen ook controleren.. en dan even verder kijken:+

wel grappig dat er in die post ook in het eerste woord een dikke spelfout staat, maar ach we zitten niet op een nederlandsche taahl spuling kontrolle vorum.. anyway; als die asjes een keer los geweest zijn maakt het niet uit hoe goed je ze vastzet; op de een of andere manier gaan ze vanzelf al vrij rap weer los.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 12:19 #794948 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mijn Volveau 340

AvdAkker;117828 schreef : op de een of andere manier gaan ze vanzelf al vrij rap weer los.


O jee, laat ik de 345 maar eens heeeel gauw gaan controleren dan!! :no_comment:

We zijn al 6000 km verder en ik heb ze nooit nagetrokken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 12:24 #794950 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Mijn Volveau 340
veerringetjes oid. ertussen doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 17:06 #794979 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mijn Volveau 340
helpt in principe weinig; die bouten borgen op rekspanning.

momentsleutel en kruislings aantrekken ftw

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD