show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mijn Volveau 340

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2009 01:18 #792330 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volveau 340
Vandaag de 130.000 km gepasseerd. Mooi moment om eens terug te blikken en vooruit te kijken.

Allereerst de huidige stand van narigheid.
- Tachorelais weigert zo nu en dan dienst, dat wordt solderen.
- Achterwielen zijn 'off-balance' sinds de wissel van de achteras: de auto dreunt behoorlijk ter hoogte van de transmissie. Ook hoor ik linksachter wat 'aanlopen'; wiellager?
- Motor loopt nog steeds heel raar stationair, is waarschijnlijk niks aan versteld bij de APK. Loopt onregelmatig, mist af en toe een cilinder, varieert best wat in toeren (soms zelfs tegen aangrijppunt koppeling aan). Koude start is weer een drama, misschien is de choke losgeschoten (het zal weer eens niet)

Kortom: een nieuw jaar met een nieuwe klussenlijst. En dan heb ik het nog niet eens over het koetswerk dat ooit een keer aan de beurt is. Gaat dit ding ooit nog eens gewoon fatsoenlijk werken zoals het hoort? :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2009 00:35 #792451 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mijn Volveau 340
kontroleer eerst even of alle inbusjes van de aandrijfassen nog vast zitten, bouten van de veerbladen ook controleren.. en dan even verder kijken:+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2009 01:16 #792453 door V300 register
Mmja daar heb ik er zelf immers ook een paar van vastgedraaid

Kwam er vandaag ook achter dat het luchtfilterhuis ook alweer vrolijk op de carburateur staat te dansen. Misschien is het dan eens tijd de twee draadeinden die nu nog M5 zijn gelijk op te tappen naar M6, dan heb ik geen zestien stukken gereedschap meer nodig om het zootje te lossen :/

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 18:19 #794452 door V300 register
Vanavond de diagnoseapparatuur (i.e. deobus) tevoorschijn halen om erachter te komen of en zo ja waar de motor nou weer z'n illegale lucht vandaan trekt. Ik kan er anders ook geen verklaring voor geven waarom het ding langzaam stilvalt vanuit stationair, koud en warm, of het moet zijn dat de afstelling bij de APK is verknoeid toen het vlotterdeksel zich alweer los begon te werken... who knows.

De achteras plus aandrijving ben ik te lui voor geweest nog niet aan toe gekomen. Ik maak me een beetje zorgen om wat nog het meest lijkt op een speling op de cardanas, alsof het ding tien centimeter van zijn plek komt als je gasgeeft (zo'n fraaie 'bonk' die zich zo lekker manifesteert in start-stopverkeer).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 19:55 #794484 door V300 register
Tussen de buien door even naar buiten gehold en me ongans gespoten met die deobus, maar het loopt er niet beter of slechter van: het stationair herpakt zich als ik even gasgeef, maar vervolgens valt het terug naar nul of hoogstens 500 a 600, met de nodige shakes en uitvallen van cilinders. Als ik op de rem trap wordt het alleen maar erger, dus staat hij schijnbaar wel heel arm; gek is ook dat de vacuummeter strak naar boven of iets rechts van het midden wijst, normaal bij stilstand staat-ie toch op elf uur of zoiets. Ik heb het verder maar zo gelaten om maar niet aan die carburateur te hoeven draaien (ervaringen uit het verleden etc)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2009 00:40 #794530 door V300 register
start-stop verkeer is met de BB ook de hel hoor.. schokken als een oordeel bij het eerste aangrijpen.
wat helpt is even een tikje gas terwijl je met links de rem erop houdt. Dan trekt ie even de speling uit de aandrijflijn en kun je in ieder geval weer 1 keer 100% soepel wegrijden.

Ik vermoed dat eea te maken heeft met de grote massatraagheid van de variomatic trommels, en speling in de eindaandrijving.
De 55 (die geen diff heeft en dus ook vrijwel spelingsvrij is in de aandrijflijn) doet dit namelijk helemaal niet, met dezelfde motor, koppeling en losse cardanas.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2009 16:35 #794596 door V300 register
Net toch maar even de carburateur op de bonnefooi zitten verdraaien, met de kans dat ik een lek over het hoofd heb gezien. Het handeltje blijft nu in ieder geval lopen @ 800 tpm, remmen of pookknop heeft geen invloed meer, dus ik zie wel even hoe het houdt; beter dit dan dat geknoei met continu afslaan bij stilstand. Wel nog steeds die rare hik af en toe, dus of inderdaad vacu?mlek ofwel ontsteking die ruim voor de 10.000 km alweer gezeik vertoont.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2009 12:55 #794735 door V300 register
Dat zijn altijd van die kleine vervelende mankementjes die je niet gauw vindt - het kan iets simpels of iets vreselijk ingewikkelds zijn, maarja hoe kom je daar achter?

Volgens Erik's systematisch alles nagaan en afvinken denk ik.

Verder nog veel plaisir van Niels?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2009 13:24 #794746 door V300 register
Mwah plezier: er is elke keer wel weer wat, al dan niet veroorzaakt door mezelf; verder is het gewoon een ondankbare auto. Maar gedurende de korte momenten dat alles wel werkt is het een prima wagen :y:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2009 13:27 #794747 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mijn Volveau 340
dat zijn wijze woorden Niels,

over het start stop verkeer;

als je het stationair rustigaan dichter bij het aangrijppunt van de koppeling brengt gaat het wegrijden als het goed is al een stuk beter; als ik voor een rood licht sta hou ik meestal het stationair met m'n voet rond de 1000 toeren, dan is er normaal weg mee te rijden. hou ik hem op z'n gewone stationair van 600 toeren en geef er gas mee om weg te rijden; dan zit ik ook even te schudden..

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC