Diep pakkend rempedaal 1800ES

  • Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
20-05-2026 22:08 #1480937 door Gerard Derksen
Beantwoord door Gerard Derksen in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Hoi Rudi,

Het drukstangetje steekt niet uit de bekrachtiger maar zit gelijk met het montagevlak waar de hrc tegenaan gemonteerd wordt. Als je de rem tot de bodem indrukt komt ie 29mm naar buiten.

Diepte buisje tot montagevlak hrc kan ik niet meten .
Uiteinde buisje en diepste punt in dit buisje = 51mm

Uiteinde buisje en montagevlak hrc = 51mm

Deze metingen zijn niet op 0,10 mm nauwkeurig 

Nog antwoord hoe de remklauwen voorzijde gemonteerd zijn : de nippels aan de binnenzijde zitten aan de bovenkant. Zitten dus goed gemonteerd.

Ben benieuwd naar jouw oordeel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2026 23:21 #1480938 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Dus het ligt niet aan de montage van de remklauwen (zou ook te eenvoudig geweest zijn na alle dingen die al bekeken zijn).
mbt wat je gemeten hebt:
Dus uiteinde stangetje rembekrachtiger tot montagevlak HRC van de rembekrachtiger = 0 mm (steekt normaal wat uit)
Diepste punt in het buisje van de HRC is in het midden van het kommetje in de zuiger in de HRC waartegen het stangetje van de rembekrachtiger drukt, als ik het goed lees is de grootste diepte binnen het buisje 51 mm (ik neem aan, dat je bij het meten opgelet hebt dat je in het midden in het kommetje gemeten hebt, dat voor de zekerheid nog eens controleren als men dit niet zeker weet) en afstand van buiten het buisje tot aan het montagevlak HRC ook 51 mm, van elkaar afgetrokken dus 0 mm (dat is wat ik bedoelde te meten en te rekenen, is echter normaal meer dan 0). Dan zou speling tussen stangetje rembekrachtiger en zuiger in HRC ongeveer 0 mm zijn en daar dus geen "lege werkslag" vandaan kunnen komen.
Zie ook deze bladzijde uit het werkplaatshandboek (van een 140 die het buisje niet heeft, maar dat maakt alleen verschil waar men hoe kan meten).
In afbeelding 52 wordt A (diepte kommetje in zuiger HRC tov montagevlak HRC) bepaald, dat gaat hier door 2 metingen van voorste kant HRC (bij jou van rand buisje): 1x meting diepte diepste punt in midden kommetje in zuiger HRC (goed erop letten in het midden in het diepste punt te meten) en 1x meting diepte montagevlak HRC, die twee metingen van elkaar afgetrokken geeft A.
Hoe B gemeten wordt is in afbeelding 53 te zien (normaal steekt het stangetje iets uit tov de rembekrachtiger): men neemt een stalen lineaal en legt die tegen het vlak waartegen de HRC gemonteerd wordt, men meet de afstand vanaf de rand van het stalen lineaal, meet de maat/breedte van het lineaal en trekt deze twee waarden van elkaar af en men heeft B.
Daarna A min B berekenen, dat moet positief zijn, dus speling van zoals het hier staat 0,5 tot 1,5 mm hebben (ik heb niet gekeken voor de 1800ES). Indien te weinig (cq negatief) kan de HRC niet meer in de ruststand komen (zie tekst rechts boven). Indien te veel (niet goed ingesteld, bijvoorbeeld door verkeerd gemeten zoals niet in diepste punt kommetje in zuiger in HRC) heeft men veel "lege werkslag" omdat van je gemeten 29 mm dat het stangetje van de rembekrachtiging naar buiten komt een te groot deel verloren gaat tot het stangetje in het kommetje van de zuiger in de HRC raakt en vloeistof gaat verdringen / de zuigers in de remklauwen naar buiten gaat drukken.
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
21-05-2026 08:12 #1480941 door Gerard Derksen
Beantwoord door Gerard Derksen in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Hoi Rudi,

Bij mij is het verschil dus 0. Voor een ES moet de speling liggen tussen 0,10 en 1mm. Ik denk dat de speling bij mij binnen de maat ligt aangezien ik niet heel nauwkeurig kan meten.
Het lijkt erop dat op dat gebied alles in orde is bij mijn ES ?
Verder kan ik op dit gebied ook niet veel aangezien bij mijn bekrachtiger de uitgaande stang niet verstelbaar is. Ik heb bij wijze van experiment al een ringetje in het buisje vd hrc gelegd. Dit gaat echter niet goed omdat er een kommetje in de hrc zit en een ringetje dan al gauw teveel verlies van diepte oplevert. Buiten het risico dat het compensatiegaatje afgesloten wordt leverde het slechts 1cm vermindering van de vrije slag op.
Wat is wijsheid nu ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-05-2026 10:40 #1480947 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Het rempendaal is langer dan het koppelingspendaal die zou ik eerste eens gelijkmaken, want een korter pendaal trapt minder diep in dan dat lange pendaal.
Ik denk dat daar de fout ligt.
Want meet de pedaalslag eens aan de lengte van het koppelingspendaal.
Krijg je een heel ander beeld.

succse

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
25-05-2026 16:44 #1480952 door Gerard Derksen
Beantwoord door Gerard Derksen in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Zit nu een weekje in Frankrijk. Ik ga het vlg week proberen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.