Diep pakkend rempedaal 1800ES

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
30-04-2026 19:08 #1480696 door Gerard Derksen
Beantwoord door Gerard Derksen in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
In een late Amazon zit ook een hevelmechanisme.
Stel dat dit niet de goede overbrenging zou zijn, dan zou na het afdoppen er toch ook een grote vrije slag moeten zijn. Het zelfde geldt voor de afstelling van de pin tussen hrc en rembekrachtiger.?
Groet, Gerard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2026 23:04 #1480697 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Hallo Gerard,
blijkbaar heb je niet in de onderdelenboeken gekeken en vergeleken hoe het bij de Amazon en bij de 1800ES is.
Hier hoe het bij de 1800ES is / hoort te zijn:

Het gaat hierbij vooral om het onderdeel met het nummer 8, en dat is bij een Amazon niet aanwezig.
Hiermee wordt een kleinere slag/beweging van het pedaal (aan rechter, lagere, "beugel" van het hevelmechanisme) omgezet in een grotere slag/beweging (aan de linker, hogere, "beugel" van het hevelmechanisme) van de ingaande stang van de rembekrachtiger.
De vrije slag (tot het pedaal in eerste instantie "pakt") is weliswaar onafhankelijk ervan of er vloeistof te verdringen is (normaal) of niet (zoals het geval is als de HRC afgedopt is).
Maar je vraag gaat er toch om, dat het pedaal te diep komt als je vloeistof verdringt, dus in normale situatie dat de stangen en het inwendige van de rembekrachtiger en vooral de HRC bewegen. Dan gaat het pedaal zonder de nodige "versterkte overbrenging door het hevelmechanisme" dieper dan het hoort omdat het pedaal dan de nodige lange slag moet maken ipv de kortere die door het hevelmechanisme in een nodige langere omgezet wordt.
Hopelijk begrijp je mijn verhaal, het gaat dus niet om de vrije slag (tot het pedaal net pakt) maar om de "werk/remslag" (de remvloeistof verdringen tot de remklauwzuigers de remblokken tegen de schijven drukken).
Succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
01-05-2026 00:18 #1480700 door Gerard Derksen
Hallo Rudi,
Ik vraag me af welk mechanisme ik dan ingebouwd heb. Vlgs mij was dat dezelfde constructie.
Heb je misschien ook een tekening van een laat type Amazon voor me ?
Groet Gerard

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-05-2026 16:43 #1480705 door Rudi
Bij de Amazon zit het pedaal direct aan onderdeel 21, dus direkt aan de drukgaffel naar de rembekrachtiger, vast (en dus geen mechanisme zoals onderdeel 8 ertussen). Dus kijk maar een bij je auto onder je dashboard in de "dome" waar de pedalen in draaien, als er onderdeel 8 te zien is heb je het 1800ES mechanisme erin en ligt je probleem niet aan het missen daarvan.
groeten,
Rudi

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-05-2026 00:39 - 02-05-2026 09:23 #1480714 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Dit is van een P130 dus een mechanisme van een AMazone plaatsen in een P1800ES dat creeert een grotere remslag van het pendaal.

m.vr.gr.

Johan Geers

Laatst bewerkt 02-05-2026 09:23 door Derk Idsardi.

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
02-05-2026 09:33 #1480716 door Gerard Derksen
Ik vermoed dan toch dat ik het pedalenwerk van een ES geplaatst heb omdat er vlgs mij die hevels opzaten. Heb een complete pedalbox gekocht compleet met het plaatwerk. Wist niets van hevels oid. De verkoper dacht dat het van een late Amazon was en aangezien het van een type met kabelbediende koppeling was nam ik aan dat het ok was. Heb de pedalbox gedemonteerd en het binnenwerk paste een op een in de pedalbox van mij ES automaat. Heb er een foto van gemaakt.
Bijlagen:

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2026 09:54 #1480717 door Rudi
Dus het 1800ES hevelmechanisme is er.
Dan verder raden (niet bekend of het volgende kan):
- Eventueel hevelmechanisme verkeerdom geplaatst? Daardoor pedaal aan lange "beugel" en drukpen aan korte beugel? Op de tekening zie ik de inkepeningen in de "beugels" op het hevelmechanisme aan de schutbordkant, en op je foto aan de binnenruimtekant (maar de tekeningen zijn niet altijd 100% juist).
- Of eventueel het verkeerde gat in het pedaal (ik neem aan het juiste pedaal)? Ik zie op je foto een tweede gat in het pedaal, eventueel moet de bediening daaraan zitten (zou in een grotere slag resulteren).
succes,
Rudi

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2026 12:24 #1480719 door Rudi
Hier nog twee tekeningen uit de Service Manual:

Als de tekeningen klopen moet onderdeel 15 dieper aan het pedaal zitten dan bij jou het geval is.
(kijk tov remlichtschakelaar, maar dan vooral horizontaler) Dus onderste gat in (juiste?) pedaal eens uitproberen.
Dan zou de beweging / het intrappen van het pedaal een grotere slag maken bij de rembekrachtiger enz. en dus eerder op druk komen bij het verdringen van de remvloeistof.
Het mechanisme zit waarschijnlijk goed gemonteerd, maar voor de zekerheid toch controleren.
succes,
Rudi

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
05-05-2026 19:59 #1480767 door Gerard Derksen
Heb er nog eens goed nagekeken en zo als ik het nu zie heb ik inderdaad de hevels verkeerd gemonteerd. De lange aan het pedaal de korte aan de drukstang vd bekrachtiger. Morgen eerst de zaak demonteren en kijken of dit inderdaad zo is.

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
06-05-2026 19:19 #1480777 door Gerard Derksen
Ben er vandaag nogmaals mee bezig geweest. En de gaffel die aan het rempedaal zit losgehaald. Kon het nu beter bekijken maar de hevels zitten goed.
De gaffel die aan het pedaal zit heb ik in het bovenste gat zitten zoals op de foto. Als ik hem in de onderste zet (lukt trouwens niet) zit deze gaffel wel erg scheef tov het pedaal.
Zou dan toch de hoofdremcilinder de schuldige 
zijn ? Deze is nog nieuw (vkv ). Ik heb al enkele malen gehoord van ondeugdelijke exemplaren. Maar hoe waarschijnlijk is dit.?

Bijlagen: