Diep pakkend rempedaal 1800ES

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
10-05-2026 19:46 #1480816 door Gerard Derksen
Beantwoord door Gerard Derksen in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Bedankt Arnold,

De ES van mij trap je 8 cm in voordat je druk hebt. Leek mij al sterk dat dit normaal zou zijn . Dit gemeten met een niet lopende motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-05-2026 00:56 #1480820 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Han, ik zeg proberen, kijken wat het effect is om een nog betere conclusie te kunnen trekken.
Ik zeg niet dat je het zo moet laten.

m.vr.gr.

Johan Geers.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-05-2026 10:44 #1480823 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Nadat blijkbaar al het mechanische blijkbaar is zoals het hoort, en ervan uit gaande dat alles hydraulisch correct aangesloten is en ook de remklauwen met de ontluchtingsnippel omhoog gemonteerd zijn, teruglezend valt me vooral de volgende zin op:
"Daarna heeft ie de uitgangen afzonderlijk afgesloten en was de speling er in beide gevallen weer.!"
Beide remcircuits bedienen hetzelfde aantal (maar natuurlijk wel andere) remzuigers, dus er wordt bij beide (zonder dat er iets lek is) dezelfde hoeveelheid remvloeistof verdrongen, en met beide in werking is er ook het te diepe rempedaal zoals bij 1 van de 2 circuits afgedopt, daarom ik verwacht geen probleem bij de remklauwen en remdrukbegrenzers, het is naar mijn mening iets algemeners. Als niets afgedopt is gaat blijkbaar het remdrukverschillampje niet branden (tenminste gaf je aan dat het werkt en je schreef niet dat het ging branden), dus blijkbaar is dan de druk in beide circuits gelijk (dat er in het verdeelblokje een probleem is verwacht ik niet, heeft het waarschuwingslampje bij het afdoppen van 1 circuit eigenlijk gebrand?). Als er een circuit lek zou zijn, zou het rempedaal dieper dan normaal op druk komen (dus wat je eigenlijk vaststelt, maar dan zou het lampje moeten branden), maar eventueel is er een inwendig lek in de HRC tussen de twee circuits. Ik weet niet of het resultaat van een dergelijk lek dat is wat je beschrijft, en de HRC is nieuw, maar er zijn soms productiefouten en ondertussen blijft er weinig anders over. Ik neem nu trouwens aan, dat het rempedaal voor de nieuwe onderdelen wel op normale hoogte gepakt heeft, dan zou het in de nieuwe onderdelen of de montage ervan moeten liggen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
11-05-2026 23:31 #1480831 door Gerard Derksen
Het remlampje heeft bij het afdoppen van 1 vd circuits niet gebrand omdat de bedrading ernaar niet in orde was. Het brandde ook niet als je de handrem aantrok. Het functioneert nu wel. Niet alleen bij het aantrekken vd handrem maar ook als je het draadje vd schakelaar in het verdeelblokje aan massa houdt. Toen de oude hrc er nog inzat was de grote vrije slag er ook . Zelfs (al ben ik niet 100% zeker) was de grote vrije slag er al toen de automaatbak er nog inzat met bijbehorende pedalen.
Ik zal eens proberen of ik de stang die uit de bekrachtiger zodanig af te stellen dat ie de hrc al enkele mm indrukt. Ik weet dat dit niet zo mag blijven. Dit zoals Johan schreef. Gewoon pm te kijken wat er dan gebeurt. Tja, je moet wat. 
Verder kan ik nog opnieuw een nieuwe hrc kopen.. Het verdeelblokje lijkt me geen probleem te kunnen zijn aangezien de rembanktesten alleen maar goede resultaten geven.
Fijn trouwens dat jullie flink meedenken.

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-05-2026 00:48 #1480832 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Er staan bij het VOD nogal wat hoofdremcilinders, zit er verschil in diameters van deze cilinders?
Stel dat dat zo is en jij heb een cilinder met een kleine diameter gemonteerd dan orgineel zou moeten dan krijg je een grotere verplaatsing van het pendaal.
Is misschien ook het nakijkken waard.

succes

Johan Geers

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
12-05-2026 14:11 #1480836 door Gerard Derksen
Hoi Johan,

Vlgs mij heb ik dat de vorige keer gecontroleerd.
Is het misschien een idee om zowiezo een grotere hrc te monteren mocht ik beslissen om hem te vervangen ?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-05-2026 22:40 #1480841 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Als de grote vrije slag er al eerder was dan nieuw geplaatste onderdelen zou het wel erg toevallig zijn als de nieuwe geplaatste hetzelfde probleem zouden hebben als de oude. Dus ik zou het dan eerder zoeken bij wat niet vervangen is. Natuurlijk ervan uit gaande, dat alles juist gemonteerd en juist aangesloten is.
Passende hoofdremcilinders met verschillende binnendiameter ken ik trouwens niet.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
12-05-2026 23:30 #1480842 door Gerard Derksen
Toch wil ik het aan alle forumlezers vragen.
Mijn hrc heeft een binnendiameter van 22mm.
Iemand anders een andere maat ?

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2026 00:03 #1480843 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Beste Gerard, ik volg deze story al een poosje en verbaas me over al de suggesties, maar wat ik (nog) niet gelezen heb: Hoe staat het met de remdruk begrenzer (s) 2 als het goed is. Als die niet goed afgesteld staan , gaat er relatief veel remolie naar de achter remmen.
 ik zou ze beiden ten minste een hele slag indraaien en dan voorzichtig kijken wat er gebeurt, kwaad kan het niet.
Succes Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Gerard Derksen
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1800ES Hemagroen
Meer
13-05-2026 00:07 #1480844 door Gerard Derksen
Ga ik proberen Fred, bedankt !