Diep pakkend rempedaal 1800ES
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-05-2026 00:18 #1480845
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Wat is de slag van het rempendaal met aangetrokken handrem, als dan de slag beduident minder is moet je het zoeken in de afstelling van je achterremmen, als dit automatisch gaat moet je het daarin zoeken.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-05-2026 08:17 #1480846
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
De remdrukbegrenzers staan tot de remdruk vanwaar gesloten wordt gewoon open, dus tot opbouw van die druk in het systeem gaat er gewoon alle remvloeistof doorheen. De remdruk kan pas (vanaf drukloos in ruststand) oplopen als er zo veel vloeistof overal heen gegaan is dat de remblokken aanliggen, en dat is pas het geval als het rempedaal "pakt", dus als de vrije slag ophoudt, aan het begin ervan dat de vrije slag ophoudt staan de remdrukbegrenzers dus nog open. Daarna verplaatst zich nog maar weinig remvloeistof daar de remblokken dan al tegen de remschijven liggen, de zuigers in de remklauwen bewegen zich dan nog maar minimaal. Het opbouwen van de druk cq het "vullen" van de cilinders in de remklauwen tot de blokken aanliggen kent men normaal als men nieuwe remblokken geplaatst heeft, daarbij worden de zuigers in de remklauwen in de remklauwen gedrukt, en dan heeft men in eerste instantie ook heel veel vrije slag tot deze weer ver genoeg naar buiten gekomen zijn tot de remblokken weer aanliggen, daarna vanaf het drukpunt / "pakken" van het pedaal heeft men normaal amper nog pedaalbeweging. Daarom verdenk ik de remdrukbegrenzers niet bij het probleem, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen (met dan wel graag een verklaring), het aantal mogelijke oplossingen dat nog niet geprobeerd werd is al erg gereduceerd.
Theoretisch zouden de zuigers in de remklauwen in rust te ver terug kunnen gaan, dan heeft men hetzelfde effect als na het vervangen van de remblokken, maar hoe dat zou kunnen gebeuren is mij onbekend. De remblokken komen weer vrij door het kantelen van de dichtringen in de remklauw (en door eventueel kromme remschijven terug gedrukt maar dat zou men bij het aan het wiel draaien horen). De remblokken zitten als alles goed is in ruststand maar net vrij van de remschijven zodat de rempedaalweg niet te groot is.
mbt de handremtest van Johan: die werkt alleen bij trommelremmen achter, maar de 1800ES heeft achteren schijfremmen en volledig los van deze remmen werkende handremmen (kleine trommelremmen in de remschijf), de afstelling van deze handremmen heeft dus absoluut geen invloed op de achterste remklauwen cq het hydraulisch gedeelte van het remsysteem.
Theoretisch zouden de zuigers in de remklauwen in rust te ver terug kunnen gaan, dan heeft men hetzelfde effect als na het vervangen van de remblokken, maar hoe dat zou kunnen gebeuren is mij onbekend. De remblokken komen weer vrij door het kantelen van de dichtringen in de remklauw (en door eventueel kromme remschijven terug gedrukt maar dat zou men bij het aan het wiel draaien horen). De remblokken zitten als alles goed is in ruststand maar net vrij van de remschijven zodat de rempedaalweg niet te groot is.
mbt de handremtest van Johan: die werkt alleen bij trommelremmen achter, maar de 1800ES heeft achteren schijfremmen en volledig los van deze remmen werkende handremmen (kleine trommelremmen in de remschijf), de afstelling van deze handremmen heeft dus absoluut geen invloed op de achterste remklauwen cq het hydraulisch gedeelte van het remsysteem.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Gerard Derksen
- Senior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
13-05-2026 19:45 #1480853
door Gerard Derksen
Beantwoord door Gerard Derksen in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
Heb zojuist de twee remkrachtbegrenzers een volle slag ingedraaid. Er is geen resultaat en heb het daarom weer ongedaan gemaakt. Het was het proberen waard maar helaas.
Waar mijn aandacht nu naar toe gaat is de stand van het rempedaal. Koppeling en rem horen op dezelfde hoogte te staan. Ik heb de bedieningsstang tussen hevel rempedaal een eind omhoog gesteld omdat ik bij het gasgeven last had van het rempedaal.Op de foto zie je dit niet omdat er op een foto geen diepte te zien is. Belangrijker misschien : Het rempedaal lijkt ook wel iets langer te zijn dan het koppelingspedaal. Zou het geen ES pedaal zijn en zou de vorm aan de bovenzijde anders zijn waardoor er een langere slag ontstaat?
Is er iemand (liefst in de buurt van Arnhem) die een ES heeft en waarvan ik het rempedaal kan bekijken.? Nog mooier is er iemand die een rempedaal over heeft ?
Waar mijn aandacht nu naar toe gaat is de stand van het rempedaal. Koppeling en rem horen op dezelfde hoogte te staan. Ik heb de bedieningsstang tussen hevel rempedaal een eind omhoog gesteld omdat ik bij het gasgeven last had van het rempedaal.Op de foto zie je dit niet omdat er op een foto geen diepte te zien is. Belangrijker misschien : Het rempedaal lijkt ook wel iets langer te zijn dan het koppelingspedaal. Zou het geen ES pedaal zijn en zou de vorm aan de bovenzijde anders zijn waardoor er een langere slag ontstaat?
Is er iemand (liefst in de buurt van Arnhem) die een ES heeft en waarvan ik het rempedaal kan bekijken.? Nog mooier is er iemand die een rempedaal over heeft ?
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
14-05-2026 00:52 #1480854
door Johan Geers (GAST)
Kijk naar dit filpje
www.google.com/search?q=pendalenset+volv...vid:jrEoQX6THRc,st:0
bij 2.30min kun je de pendalen zien.
ziet er volgens mij anders uit als bij jou Volvo.
succes
Johan Geers
ziet er volgens mij anders uit als bij jou Volvo.
succes
Johan Geers
- Gerard Derksen
- Senior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
14-05-2026 09:17 #1480855
door Gerard Derksen
Kan het niet vinden Johan.
Je schrijft filmpje ; dat is dan You Tube ?
Je schrijft filmpje ; dat is dan You Tube ?
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
15-05-2026 00:43 #1480863
door Johan Geers (GAST)
Beste Geradr, ik kan het filmpje niet meer vinden maar ik heb deze drie
www.youtube.com/shorts/MiauEYB1Kto
filmpjes gevonden waar de pendalen op staan zowel links als rechts gestuurde auto's.
Ziet er beduidend anders uit dan bij jouw auto.
Lijkt mij verstandig dat je het pendalenset er eens uithaal en aan inspectie onderwerpt.
En kijken of dat het pendalenset op de orginele montage gaten is gemonteerd, is misschien ook nog verandert
Voor dat je dat doet de slag van de zuiger meten van de hoofdremcilinder.
succes
Johan Geers
Ziet er beduidend anders uit dan bij jouw auto.
Lijkt mij verstandig dat je het pendalenset er eens uithaal en aan inspectie onderwerpt.
En kijken of dat het pendalenset op de orginele montage gaten is gemonteerd, is misschien ook nog verandert
Voor dat je dat doet de slag van de zuiger meten van de hoofdremcilinder.
succes
Johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
15-05-2026 10:08 #1480865
door Johan Geers (GAST)
Heb je het rempendaal van de automaat nog, hoe was toen de slag van het rempendaal? Al je oude rempendaal nog hebt moet je toch het e.e.a. kunnen vergelijken met wat je nu heb.
Was het rempendaal van de automaat langer of korter
Want twee pendalen van ongelijke lengte dat kan niet maar dat heb je op de filmpjes ook kunnen zien.
m.vr.gr.
Johan Geers
Was het rempendaal van de automaat langer of korter
Want twee pendalen van ongelijke lengte dat kan niet maar dat heb je op de filmpjes ook kunnen zien.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Gerard Derksen
- Senior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
15-05-2026 19:35 #1480871
door Gerard Derksen
Johan de pedalen horen idd even lang te zijn zoals in de filmpjes. Het rempedaal heb ik niet meer. Zal proberen een origineel rempedaal te vinden.
Eerst zal ik gaan bekijken of alles wel in de goede gaten in de pedalbox is gemonteerd.
Ik snap trouwens nog steeds niet dat bij het afsluiten van de uitgangen vd hrc het pedaal praktisch bovenin pakt. De theorie over het verdringen van de remvloeistof en dat je dan wel vrije slag kunt krijgen neem ik voor waar aan maar snappen doe ik het niet.
Eerst zal ik gaan bekijken of alles wel in de goede gaten in de pedalbox is gemonteerd.
Ik snap trouwens nog steeds niet dat bij het afsluiten van de uitgangen vd hrc het pedaal praktisch bovenin pakt. De theorie over het verdringen van de remvloeistof en dat je dan wel vrije slag kunt krijgen neem ik voor waar aan maar snappen doe ik het niet.
- Berend van der Molen
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-05-2026 20:11 #1480872
door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic Diep pakkend rempedaal 1800ES
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
16-05-2026 00:03 #1480873
door Johan Geers (GAST)
Ik snap trouwens nog steeds niet dat bij het afsluiten van de uitgangen vd hrc het pedaal praktisch bovenin pakt
Daarom zeg ik ook meet de slag van de zuiger in de HRC eens.
succes
Johan Geers
Daarom zeg ik ook meet de slag van de zuiger in de HRC eens.
succes
Johan Geers