bonk bij intrappen rempedaal

Lees meer
11-07-2022 21:45 #199623 door Peter de Bruijn
bonk bij intrappen rempedaal is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Weer iets geks:
Als ik het rempedaal intrap om te remmen hoor ik een soort bonk voor mij, aan de linkerkant dus.
De kracht waarmee ik het pedaal intrap bepaalt ook de hardheid van de bonk. Aantal weken geleden de hoofdremcilinder en bekrachtiger vervangen, zou niet weten wat hier deze bonk zou kunnen veroorzaken. Ga van de week e.e.a. nakijken wat dit zou kunnen zijn, iets met de ophanging, remblokken ?????
Wie heeft er nog meer suggesties?

gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2022 01:00 #199634 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic bonk bij intrappen rempedaal
Remblokken zou kunnen maar ook de hele klauw kan loszitten.
Dus ik zou er maar eens snel naar kijken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2022 08:30 - 12-07-2022 08:31 #199637 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic bonk bij intrappen rempedaal
Hallo Johan,

Bedankt voor de tip, ga deze week zoals aangegeven alles nakijken.!

gr.  Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2022 16:54 #199656 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic bonk bij intrappen rempedaal
Heb ooit eens meegemaakt dat er een shim, tussen voorterrein en chassisbalk, was verdwenen. Gaf toen ook een bonk bij het intrappen van de rem. Bovendien trok de auto toen naar een kant.
Dus eerst alles goed nakijken voordat je weer de weg op gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2022 13:48 #199677 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic bonk bij intrappen rempedaal
Hallo Han / Johan,
Vandaag alles nagekeken en niets kunnen vinden wat los zat of speling had, rubbers waren prima, niet uitgedroogd.
In de remblokken kreeg ik ook geen beweging, kortom het zag er allemaal prima uit.
Tot zover alles dus goed, maar toen omdat we toch bezig waren ook de remolie gelijk vernieuwd. Bij het ontluchten kwam er linksvoor een probleem tevoorschijn,
af en toe bleef bij het pompen het pedaal keihard, ondanks dat het nippeltje open stond, bij verder pompen en harder trappen schoot het weer open.
Dat dit het bonken zou kunnen veroorzaken lijkt mij niet onmogelijk. De remslangen nagekeken op beschadiging of deuken, waren prima, om te zien dan.
De wagen remt verder goed, trekt niet naar links of rechts, er trilt niets prima. Omdat de hoofdremcilinder en rembekrachtiger laatst vernieuwd zijn moet ik deze ook als verdachte gaan zien, maar wat kan daaraan mankeren ? Vooralsnog vind ik het best zo, voor alle zekerheid kan ik de remslangen nog vervangen om deze uit te sluiten. 

gr.  Peter  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2022 17:41 - 13-07-2022 17:42 #199678 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic bonk bij intrappen rempedaal
Blijft raar die bonk, zou in ieder geval de rubber slangen vervangen want ergens zit een vernauwing die als ventiel werkt. Het probleem zit dus links.
Ik ken dit van de slangen achter, dan gaat het wiel blokkeren en dat symptoom heb je niet. Heb je de hoofdrem cilinder zelf gereviseerd of ergens gekocht ?.
Helemaal aan het eind moet een ring met een kruis, functie is dat er iets remvloeistof langs kan en het pedaal weer los komt, dit is al eens eerder op dit forum langs gekomen, wat past is dat je een hard pedaal blijft houden.
Heb je al gereden met de huidige situatie ?. waar ik op doel ... is de bonk er nog ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2022 20:57 #199680 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic bonk bij intrappen rempedaal
Hallo Ed,
De hoofdremcilinder heb ik bij de club gekocht, de rembekrachtiger niet dat scheelde teveel, beiden zijn dus nieuw.
Met het bonken is het zo dat als je het pedaal langzaam intrap je haast niets hoort, hoe harder je trapt des te luider is de bonk.
Vandaag stuk gereden en van alles geprobeerd, van heel licht remmen tot een forse stop, op een heel stille weg uiteraard.
Zoals aangegeven, merk je aan het remmen zelf totaal niets vreemd, alles blijft recht en trilt er niets. De slangen vervangen
zal ik t.z.t. zeker doen, kleine moeite en de kosten zijn het niet.
Bedankt allen voor het meedenken !!

gr.  Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2022 23:30 #199687 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic bonk bij intrappen rempedaal

Helemaal aan het eind moet een ring met een kruis, functie is dat er iets remvloeistof langs kan en het pedaal weer los komt, dit is al eens eerder op dit forum langs gekomen, wat past is dat je een hard pedaal blijft houden.
 
Daarover heeft iets gestaan in het VKV blad. Vorig jaar geloof ik. Door de groeven die dat kruis vormen wat uit te vijlen was het probleem opgelst.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2022 08:48 - 15-07-2022 08:48 #199698 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic bonk bij intrappen rempedaal
Ik heb destijds een foto van het artikel gemaakt. Het blad zelf heb ik niet meer. Hopelijk is het leesbaar,
 

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2022 09:54 #199700 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic bonk bij intrappen rempedaal
Hier het verhaaltje omtrent het plaatje met de groeven www.volvokv.nl/forum/remmen/31555-problemen-hoofdrem-cilinder

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.