problemen hoofdrem cilinder

Lees meer
11-05-2022 08:26 #198876 door Johan Geers
problemen hoofdrem cilinder is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, van de week het volgende ondervonden; bij het loslaten van het rempendaal kwamen de remschoenen en remblokken niet helemaal terug.
Na controle bleek er te veel restdruk in het system achter bleef , ik kwam daarachter door de leiding aan de hoofdremcylinder los te halen.
Wanneer ik dat deed kwamen de remmen geheel vrij.
Hoofdremcilinder uit elkaar gehaald waarbij bleek dat terugslagklep niet goed in de zitting kwam het zwarte konisje bleef op het gaatje liggen i.p.v. in het gaatje te gaan.
Gaatje wat groter gemaakt zodat deze goed afsloot.
Echter dit was het probleem niet van de restdruk de restduk bleef hoog omdat de Oring van het terugslagventieltje twee kanalen van de restrictie afsloot.
Achter in de hoofdcilinder zit een ring (ond 666152) waar vier gleufjes in geslagen zijn twee aan iedere zijde dat is de restrictie waar men in het aangehechte verhaaltje over praat.
Twee van die gleufjes werden volgens mij afgedicht door de rubberen afdichting van de terugslagklep waardoor de restdruk niet voldoende afgevoerd werd.
Ik heb toen met een sleutelvijltje de gleufjes wat uitgevijld en het probleem was opgelost.
Dus heb je een keer zo een verschijnsel, dan kan dit wel eens het probleem zijn.
Een terugslagklep met restrictie in een hoofdremcilinder heb je alleen nodig als er veren in je remsysteem zitten dus b.v. een trommel system of trommel schijf systeem.
Bij rondom schijven heeft een terugslag klep geen functie de blokken zitten zo dicht op de schijven dat je niet kunt pompen er zitten geen veren in en er is ook geen restdruk in het systeem. 
Ik heb als bijlage een goede uitleg van de hoofdremcilinder er bij gedaan.
Het is wel in het Engels maar het eerste gedeelte heb ik vertaald met google translater, dus de gramatica kan hier en daar wel wat te wensen overlaten.
Het vertaalde gedeelte staat achter het Engels talige.

 m.vr.gr. 

Johan Geers 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2022 09:27 #198877 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic problemen hoofdrem cilinder
Hoi Johan, het blijft lastig aftermarket parts te gebruiken, passen vaak net niet helemaal. Helaas worden de revisiesets verkocht als origineel .... dank voor de melding. 
PS heb je de doorgankelijkheid van de rubberslangen gecheckt ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2022 01:04 #198886 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic problemen hoofdrem cilinder
Ja Ed, dat heb ik gedaan, d.m.v. luchtdruk (8 bar) bij het kruisstuk op het systeem te zetten en toen een voor een de ontluchtingen open gedraaid.
Ik heb als reseve een nieuwe hoofdremcilinder besteld en een revisiesetje kan ik niet gauw mispakken.
Heb ook nog twee wielrem cilinders besteld.
Dus VOD Philippinnes komt goed in de spulletjes te zitten.

Straks is het nog zo dat leden bij mij spullen gaan bestellen.

m.vr.g

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2022 06:43 #198915 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic problemen hoofdrem cilinder
Beste Ed en medeleden, mijn hoofdremcilinder is misschien 7 jaar oud wel intensief gebruikt en dan nu al het veschijnsel van een Oring die restrictie afdicht zou niet mogen kunnen onder geen beding.
Maar ik heb het volgende er op gevonden en dat ga ik toepassen zodra ik mijn spullen van het VOD binnen heb.
Bij het repatieset wat ik bestel heb zit onderdeel nr 5 zie bijlage erbij die ring ga ik gebruiken tussen nr 11 en terugslagklep nr10 op die manier is het nooit meer mogelijk dat de Oring van de terugslagklep de restricties afdicht.
Ik hoor wel wat jullie hier van vinden, mij lijkt het een strak plan.

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.