- Berichten: 884
Remmen upgrade Volvo Amazon
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Waarom zou je remkracht moeten vergroten als je niet sneller gaat rijden?
2000 pk bij 120 km/h vraagt evenveel vertraging als 180pk bij 120km/h
Grotere remmen is meer gewicht wat je moet aandrijven en kost vermogen.
Waarom zou je het vliegwiel verlichten en de remmen verzwaren (ook soort vliegwiel)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als ik het zo lees wordt dit onderschreven door de verhalen van Pieter en Arno.
Dus zeker bij gewoon straatgebruik (zoals in mijn geval) zal de noodzaak er ook niet zijn.
Bij het voorbeeld van Boele kan ik me wel voorstellen dat schijven achter beter blijven presteren dan trommels achter, al blijkt uit het verhaal van Pieter dat dit niet perse noodzakelijk is.
Trage massa toevoegen vind ik een interessante.
Voor mijn gevoel zit daar een hele andere overbrengingsverhouding tussen. Dus van een zwaar vliegwiel heeft de motor naar verhouding meer "last" bij het op toeren komen dan van zware remschijven.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
- Berichten: 83
Maar, een opgevoerde auto zal een hogere topsnelheid hebben, ga je die opzoeken, dan vraagt dat mogelijk om meer remkracht. Een opgevoerde auto zal ook sneller optrekken, wat uitnodigt om sprintjes te trekken van bocht naar drempel naar bocht etc.. Waardoor je waarschijnlijk ook korter achter elkaar harder zult moeten remmen dan met een standaard auto. Je hebt dan kans op fading. Het standaard remsysteem van de Amazon lijkt echter al wel aardig wat aan te kunnen.
Zelf wil ik t.z.t. kijken of ik een remsysteem met schijven voor en achter en ABS van een veel modernere auto op mijn Amazon kan maken (liefst met zo veel mogelijk standaard, onaangepaste, onderdelen om vervangen van schijven etc. gemakkelijk te houden). Het is niet omdat ik de remmen van de Amazon zo slecht vond, wel omdat moderne auto's om je heen vaak harder kunnen remmen en dat soms midden voor je neus doen. Daarnaast vind ik schijfremmen een prettiger mechanisme dan trommels. ABS omdat ik ook wel eens met de kont aan het schuiven ben gegaan met hard remmen op nat wegdek.
Wat betreft roterende massa; ja, dat maakt uiteraard uit. Lichtere wielen zullen makkelijker te versnellen, vertragen en sturen zijn. Makers van supercars proberen daarom ook wielen zo licht mogelijk te maken. Persoonlijk zou ik dat toch 2e prioriteit maken, eerst goed stoppen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1270
Schijven achter; Makkelijker onderhoud aan achteras en remmen.
Rembekrachtiger met hoofdremcilinder; Betrouwbaarder dan losse bekrachtiger in de leiding welke in ongunstig geval je remvl.st. "opzuigt" én gescheiden remsysteem voor/achter dus ook meer fail-safe dan enkel sys.
Handremcilinder; om de brakke remschoentjes-in-de-schijven-constructie van de 240 niet te hoeven gebruiken.
Remdrukregelaar; om de veranderingen goed af te stellen.
Ik heb dus geen pretenties harder te willen rijden, wél veiliger en betrouwbaarder voor de komende liefst tientallen jaren.
Of dit dan de juiste of zelfs enige weg is?? Nee, vast niet de enige, hopelijk wel een juiste

Maar ik begrijp de filosofie wel hoor over massatraagheid en het nut van wél het één doen maar niet het ander.Goed om het ook zo te belichten.
Los daarvan vind ik het


Mijn eerste Volvo 240 automaat remde zó geweldig strak, als ik dát weer bereiken kan met de combi ben ik heel blij.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
Remt echt een heel stuk beter (niet beter maar minder pedaalkracht)
Zie:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?lasta...142&t=21445&start=20 ">viewtopic.php?lastaction=login&f=142&t=21445&start=20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Joost Buiting" schreef:
Ik heb op mijn amazon een rembekrachtiger met remcilinder van een audi gezet.
Remt echt een heel stuk beter (niet beter maar minder pedaalkracht)
Zie:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?lasta...142&t=21445&start=20 ">viewtopic.php?lastaction=login&f=142&t=21445&start=20
Jammer dat al die plaatjes het niet meer doen. En de tekst niet meer te lezen is!?

Kan deze rembekrachtiger ook met de remcilinder van de 1800 pasgemaakt worden? lijkt me nog wel een mooie upgrade om eens rustig voor te bereiden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"Boele Braaksma" schreef:
"Joost Buiting" schreef:
Ik heb op mijn amazon een rembekrachtiger met remcilinder van een audi gezet.
Remt echt een heel stuk beter (niet beter maar minder pedaalkracht)
Zie:
dubbelwerkende hoofremcilinder voor enkel systeem
Jammer dat al die plaatjes het niet meer doen. En de tekst niet meer te lezen is!?
Kan deze rembekrachtiger ook met de remcilinder van de 1800 pasgemaakt worden? lijkt me nog wel een mooie upgrade om eens rustig voor te bereiden.
Ik heb ze naderhand nog in het zelfde topic er opnieuw ingeplakt zie:
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=21445&start=20">viewtopic.php?f=142&t=21445&start=20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 491
Joost, dat was jij toch die op je voormalige (turbo) amazon deze aanpassing hebt gemaakt?"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Schijven en klauwen van een 164 kunnen, is al gedaan, alles overzetten en een bus draaien voor het binnenste lager.
Als ik het goed begrepen heb blijven de spindles van de amazon zitten, en passen de naven met schijven van de 164 hier gewoon op als er een bus tussen komt bij het achterste lager...
Wat de klauwen betreft neem ik aan dat daar ook een aanpassing voor moet gebeuren?
kijk ook eens hier
Wat de remblokjes betreft heb ik een heel goede review gelezen over 'Mintex', was wel voor een 240, maar ook al goede respons voor de amazon tegengekomen (zijn dat trouwens niet dezelfde pads?).
Ik heb deze voor mijn combi besteld bij tinustechniek maar nog niet gemonteerd, dus kan geen eigen ervaring delen.'A friend and fellow 240 owner, Clay Dewan, suggested the Mintex (red box) pads in the photo. I was skepticle, since they were inexpensive and a name I didn't know at the time. But I tried a set and absolutely fell in love with them. They had great cold and WET stopping. And they held the braking power when really hot too. I used Mintex pads for several years and also several VCOA track days at Thunderhill Raceway. I even boiled my brake fluid once (Ithen went to Ate Super Blue), but the Mintex pads never failed me. I highly recommend them for your 240. '
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
Joost, dat was jij toch die op je voormalige (turbo) amazon deze aanpassing hebt gemaakt?"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Schijven en klauwen van een 164 kunnen, is al gedaan, alles overzetten en een bus draaien voor het binnenste lager.
Klopt ik heb inderdaad voor het achterste lager een alluminum bus gedraaid, heeft jaren goed gewerkt.
Wat ik mij nog wel herrinder was dat de as ver uit de naaf stak en dat ik hiervan wat af heb moeten slijpen om de dop te kunnen monteren.
Ik had dit toen gedaan om dezelfde steek van wielen te krijgen als een 240 hiervan had ik al een achteras van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wow, die was ik alweer helemaal vergeten."Joost Buiting" schreef:
Ik heb op mijn amazon een rembekrachtiger met remcilinder van een audi gezet.
Remt echt een heel stuk beter (niet beter maar minder pedaalkracht)
Zie:
dubbelwerkende hoofremcilinder voor enkel systeem
Dat is denk ik de mooiste "low hanging fruit" upgrade.
Alhoewel zo'n "lantaarn" maken nog niet heel eenvoudig is als je geen geavanceerde gereedschappen hebt zoals een frees/draaibank. Toch ga ik wel een poging wagen.
Vraagje: Hoe realiseer jij die verdunning in die buis?
Gewoon zorgen dat je een buis vindt/koopt die die vorm al heeft? Of heb je hem zelf zo taps toelopend gemaakt?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.