Remmen upgrade Volvo Amazon

Lees meer
27-02-2015 10:35 #148988 door Lars Rengersen
Remmen upgrade Volvo Amazon is gemaakt door Lars Rengersen
Er zijn al diverse draadjes over rem modificaties. Getriggerd door deze advertentie op Marktplaats: Naven voor geventileerde schijven op een Volvo Amazon riep dat bij mij nog wel wat vragen op waarvan ik benieuwd ben hoe jullie erover denken.

1. Vanaf hoeveel PK is een remmen upgrade gewenst?
In mijn ogen is het standaard remsysteem van een Amazon al best heel goed, zeker als je nieuwe componenten hebt (in het bijzonder nieuwe of afgedraaide schijven) en helemaal het gescheiden remsysteem natuurlijk.
Zelf zou ik zeggen dat tot iets van 150 a 160 PK het prima voldoet.
Volvo adviseert in de R-sport catalogus volgens mij ook schijven achter te plaatsen vanaf 160 PK meen ik.
Dat triggert de volgende vraag:

2. Welke remmen upgrade voegt het meeste waarde toe?
Voornamelijk bij een Amazon met laat type achteras ligt de conversie naar schijven achter door het plaatsen van een 1800E of 1800ES achteras voor de hand. Mijn vraag: Is dit wel het meeste waar voor je geld? 80% van het remvermogen komt immers van de voorremmen.
En dat triggert de volgende vraag:

3. Wat is een efficiënte voorremmen upgrade voor de Amazon?
Je kunt heel veel geld uitgeven aan big brake kits, maar dat heeft meteen heel veel voeten in aarde zoals ook grotere velgen etcetera. Volgens mij ben je al een heel eind met geventileerde schijven.
Je zou dan bijvoorbeeld schijven en klauwen van een 164 kunnen nemen. Maar hoe maak je die op een Amazon?
Met de naven uit de advertentie waar het verhaal mee begon?
3a: (subvraag): Kan dat ook gewoon met een 1800E/ES naaf met een adapter voor de remklauw zodat deze goed uitlijnt?
3b: (subvraag2): Zou je dan de steek toch weer terug kunnen brengen naar 5x114,3 door op andere plaatsen gaten te boren in de naaf, nieuwe tapbouten in te persen en ook in de schijf op nieuwe plaatsen gaten te boren?

Heel veel vragen en sub vragen, ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-02-2015 13:28 #148993 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Remmen upgrade Volvo Amazon

"Lars Rengersen" schreef:
Er zijn al diverse draadjes over rem modificaties. Getriggerd door deze advertentie op Marktplaats: Naven voor geventileerde schijven op een Volvo Amazon riep dat bij mij nog wel wat vragen op waarvan ik benieuwd ben hoe jullie erover denken.


Dat zien er gewone amazon naven uit met wat gaten in bijgemaakt, niets speciaal dus. Moet inderdaad wel precies (cnc) gedaan zijn.
De naaf is één ding, maar zonder aanpassingen (adapters) voor de klauw ben je er niets mee.

1800E of 1800ES delen worden steeds schaarser en zijn dus ook ontzettend duur i.t.t. bv een 240 achteras, welke ook schijven heeft.
Dat de 1800E/Es as beter geschikt is vanwege de spoorbreedte is een fabel, het verschil in spoor tussen een 240 en een amazon zit vooral in de (standaard) velgen. Wel is een E/ES as meer plug and play, maar dat mag een goeie knutselaar niet afschrikken :)

Ik denk dat het rijgedrag of het soort gebruik van de wagen (rally, parcours,...) meer bepalend is voor een remupgrade dan de pk's.

Schijven en klauwen van een 164 kunnen, is al gedaan, alles overzetten en een bus draaien voor het binnenste lager.[/quote]

"Lars Rengersen" schreef:

3a: (subvraag): Kan dat ook gewoon met een 1800E/ES naaf met een adapter voor de remklauw zodat deze goed uitlijnt?

Ja.

"Lars Rengersen" schreef:

3b: (subvraag2): Zou je dan de steek toch weer terug kunnen brengen naar 5x114,3 door op andere plaatsen gaten te boren in de naaf, nieuwe tapbouten in te persen en ook in de schijf op nieuwe plaatsen gaten te boren?

Kan ik zo uit het hoofd niet met zekerheid stellen, maar vermoedelijk wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2015 13:43 #148994 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remmen upgrade Volvo Amazon

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Schijven en klauwen van een 164 kunnen, is al gedaan, alles overzetten en een bus draaien voor het binnenste lager.

En bedoel je dan met de standaard Amazon setup als basis (waar schijf en naaf een geheel vormen) of met een 1800ES naaf als basis? Heb je een voorbeeld (linkje/foto's) van die "is al gedaan"?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2015 15:02 #148997 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Ik heb na alle upgrades mbt pk/koppel nog steeds standaard schijven voor (met rembekrachtiger) en trommels achter (via een instelbare remdrukbegrenzer. Dit remde al uitstekend maar laatst bij mijn eerste testrondje met bredere banden merkte ik dat het hierdoor nog een stuk beter remde....

Geen behoefte om verder iets aan te passen.

Ik denk ook dat als je meer remkracht hebt dat de wielen dan snel stil staan maar de auto dan weer door schuift en je dus eigenlijk een antiblokkeersysteem zou moeten hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2015 21:44 #149015 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Goed om te horen van iemand met PK ervaring Arno ;)
Heb zelf ook geen concrete plannen om m'n remmen te gaan upgraden (anders dan alle componenten nieuw en uiteraard rembekrachtiging).
Het zijn dan ook meer gedachtenspinsels uit interesse. Ben wel benieuwd hoe het dan zou kunnen als ik het dan een keer wel zou willen. Vooralsnog lijkt het volgende me dan leuk voor de voorremmen:
- 1800E/ES naven als basis
- boutpatroon aanpassen naar 5x114,3
- geventileerde 164 schijven erop met aangepast boutpatroon naar 5x114,3
- met adapter remklauwen van een 164
Maar de optie die Ivo aandroeg met ook de naaf van een 164 als basis nemen vind ik ook erg leuk al doorgrond ik nog niet helemaal hoe dat er in de praktijk dan uitziet (maar wellicht moet je dat niet van achter een laptop willen begrijpen maar met de onderdelen in je handen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2015 22:11 #149016 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Ik heb nog niet eerder gehoord/gezien dat 164 naven passen. Die van de 1800E / ES zijn plug and play, maar worden inderdaad zeldzaam. Als je ze toch weet te vinden, dan kan je het eenvoudigst (en goedkoopst) overstappen op 240 geventileerde remschijven + klauwen. Op internet zwerven Autocad tekeningen van de mount die gemaakt moet worden. Dat afgeven bij een watersnijder en je bent zo goed als klaar.

De remmen van de Amazon doen het prima voor een noodstop, maar zodra bij mijn Amazon de trommels warm werden tijdens een rally werd de pedaaldruk anders en begon hij slechter te remmen. Ondanks montage van rvs remslangen en meermalig verversen van de remolie.

De punten die aangedragen worden voor het remvermogen ben ik het niet helemaal mee eens. Als je 140 KMH met een Amazon rijdt, dan helpen big brakes wel degelijk om snel af te remmen. Die blokkeren niet bij 140kmh.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-02-2015 22:18 #149017 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Leuk initiatief Lars!

Zelf nog geen ervaring mee opgedaan maar wel wat wijzigingen doorgevoerd n.a.v. veel lezen op internet.
Achteras voorzien van schijfremmen van m'n oude volvo 240;

Bijlage:




Voor meer foto's;

schijfremmen op amazon achteras

Carrosserie voorzien van stevige montageplaat voor rembekrachtiger inclusief hoofdremcilinder, eveneens van mijn 240

Bijlage:


Voor meer foto's;

[url=http://volvokv.nl/forum/?f=144&t=22236&hilit=bezemsteel&start=50">viewtopic.php?f=144&t=22236&hilit=bezemsteel&start=50

Ten behoeve van handrem een willwood handremcilinder in lijn opgenomen in de leiding van de achterremmen.

Bijlage:



En dan ook gelijk maar een instelbaar remdrukventiel, tussen hoofdremcilinder en handremcilinder.

Bijlage:




Ik popel om het te gaan uitproberen maar de combi is nog niet helemaal klaar.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2015 22:42 #149018 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Nu ik nog een keer naar jouw kunstwerk met een naaf van een achter trommel kijk, vraag ik me opeens het volgende af.
Als 1800E/ES naven zo zeldzaam zijn en bovendien (voor een Amazon) de verkeerde steek hebben, waarom zou je dan geen naaf van een oude voorschijf van een Amazon hergebruiken?

Hier een plaatje van een setje nieuwe



Dan houd je dus zeg maar het zwarte deel over.
En in plaats van dat je dan een schijf "aan de achterkant" tegen de naaf plaatst op zoek naar een (geventileerde) schijf, liefst al met steek 5x114,3 die iets "dieper" is en deze juist van de voorkant over de naaf heen leggen.
Dus eigenlijk jouw truc Jan met de achterkant, maar dan aan de voorkant.
Of denk ik dan te simpel (voor zover het überhaupt simpel is) en loop je tegen zaken aan dat de naaf van een voorschijf een te grote diameter heeft waardoor je geen schijf zult vinden die er overheen valt.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27-02-2015 22:47 #149019 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Remmen upgrade Volvo Amazon

"Arno Pfennings" schreef:
Ik heb na alle upgrades mbt pk/koppel nog steeds standaard schijven voor (met rembekrachtiger) en trommels achter (via een instelbare remdrukbegrenzer. Dit remde al uitstekend maar laatst bij mijn eerste testrondje met bredere banden merkte ik dat het hierdoor nog een stuk beter remde....

Geen behoefte om verder iets aan te passen.

Ik denk ook dat als je meer remkracht hebt dat de wielen dan snel stil staan maar de auto dan weer door schuift en je dus eigenlijk een antiblokkeersysteem zou moeten hebben


helemaal mee eens; rij al jaren rally's met de gewone schijfjes voor en trommels achter, wel remcilinders achter aangepast om blokkeren achter te voorkomen) en ik heb echt veel ervaring met hard rijden, ook in de bergen met hoge temperaturen en dat gaat prima; wel regelmatig remvloeistof vervangen. Keuze van de juiste remblokken is belangrijker; de Ferodo endurance is makkelijk passend te maken en remt echt als vergif maar het geeft agressief remstof, piept vreselijk en vreet remschijven, maar hoe heter de schijf hoe beter hij remt....
Nu rij ik met EBC Green stuff (heeft Amazon maat) en dat is een uitstekend allround blok, geen opwarmtijd, weinig en vriendelijk stof, redelijke slijtage, totaal geen fading

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-02-2015 22:48 #149020 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Remmen upgrade Volvo Amazon
Mmm, interessant uitgangspunt Lars.
Je zult dan wel je remschijf af moeten draaien (om de slingering er uit te krijgen) als deze strak op de naaf gespannen zit maar dat is niet het grootste probleem.
Grotere diameter schijf is eerder voordeel dan nadeel, je moet alleen andere adapters voor de klauwen hebben.
Spoorbreedte neemt zon 15-20mm toe.

Best iets om in gedachten te houden.

Goede tip Pieter, Green Stuff, dat ga ik onthouden.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.