Schijfrem volvo amazon 63

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-10-2012 13:23 #119511 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Schijfrem volvo amazon 63
Ik heb zojuist toevallig iemand gesproken en die kende dit probleem bij ombouwen van trommel naar schijf.De schijf zit dan aan de buitenkant te dicht bij de klauw.Als alles verder goed zit is de enige oplossing iets van de bevestigingsplaat of van de klauw af te halen op de plaats van bevestiging.Kijk wel eerst of daar voldoende ruimte is om de klauw dan te monteren.Je kunt me ook bellen 013 5288749 0f 06 24231515. Dat is misschien makkelijker.

vriendelijke groet niek de boer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-10-2012 13:43 #119512 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Schijfrem volvo amazon 63
Ha! Mooi. Tenminste een bevestiging dat ik niet gek ben ;)

Iets weghalen van de plaat is een optie.....maar ik dacht ook aan een volgende mogelijke optie. Als ik de oude kleine stofplaat van de trommelrem ontdoe van de opstaande rand dan wordt het een vulschijf die achter de remklauwmontageplaat zou kunnen...is ook iets dikker dan 1mm

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-10-2012 18:53 #119517 door Niek de Boer
Ja,dat is een goed idee.Je zet dat afgezaagde deel dan tussen het fusee/naafstuk en de stofplaat.De remklauw komt dan iets verder naar de buitenkant van de naaf en dan wordt die 0,35 mm aan de buitenkant 1.35 mm.

Valt de naaf en dus ook vetkeerring wel door dat gat in die verzaagde remankerplaat en zo ja gaat die vetkeerring dan nog wel een stukje over de uitstekende ronding van het fusee/naafstuk. wanneer dit laatste niet zo is loopt het vet er uit.Ik zit dit zonder dat ik de onderdelen bij me heb te bedenken ,dus misschien redeneer ik niet juist.

In mijn herinnering is het gat in het midden van de remankerplaat voor trommelrem te klein om de buitendiameter van de naaf door te laten.Ik hoop dat ik het mis heb,want anders schiet je er niets mee op.Jij hebt de onderdelen bij de hand dus je kunt het zo zien.

Als dit niet lukt,zou ik door een metaalbewerkingsbedrijf 1mm van de binnenkant (dus waar de klauw tegenaankomt) van de bevestigingsplaat van de klauw af laten halen.Dus van dat vlakke stuk waar de gaten in zitten waar de bouten voor de klauw doorkomen. Bekijk eerst wel heel goed of die ruimte er wel is om te voorkomen dat de klauw dan tegen het fuseestuk komt of tegen het deel waar de stuurstang op komt.Ik zou niet zelf gaan slijpen, want dan kun je bijna nooit overal even veel weghalen.

succes

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-10-2012 19:13 #119518 door Arno Pfennings
Niek,

Helemaal correct. Ik ga die kleine stofplaten eens proberen en als het geen optie is moet het ergens op een freesbank aangezien met de hand niet vlak genoeg zal worden.

Keep you posted ;)

Arno

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-10-2012 20:03 #119521 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Schijfrem volvo amazon 63
De spindels voren (met dus daaraan vast de "plaat" met de 4 boutgaten voor de verdere montage van de remonderdelen) van een trommelremversie zijn hetzelfde als de spindels van de schijfremversie (kijk maar eens in de onderdelenboeken, zelfs die van de 1800ES zijn hetzelfde). Dus als je alles verwisselt moet het echt zonder aanpassingen passen, ik heb dit probleem nog nooit gehoord of gelezen.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-10-2012 20:17 #119523 door Arno Pfennings
Rudi,

Ik kan mij voorstellen dat ook de nieuwe dikke remschijven en misschien tolerantie van een remklauw een bijdrage kan hebben. Misschien dat andere remklauwen net een tikje meer ruimte geven, of dat veel mensen tweedehands remschijven gebruiken die iets zijn afgesleten.

Groet

Arno

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-10-2012 14:10 #119537 door Arno Pfennings
Zo! De truuc met de vulplaat op basis van de oude kleine stofplaat lijkt goed te werken. De remschijf zit keurig in het midden van de remklauw, tenminste aan de eerste kant....op naar de andere kant.

Ik heb ook de remblokken gemonteerd en aan de buitenkant waar de grote afdichtrubber zit gaat het er krapjes in. Ik had de neiging om het rubber en buitenkant remblok een likje vaseline te geven maar heb het toch maar niet gedaan.
De remblokken lopen lichtjes tegen de remschijf aan, maar ik kan mij voorstellen dat dit een kwestie van inslijten is (nieuwe schijf/blok)

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-10-2012 17:54 #119547 door Arno Pfennings
En de tweede kant is ook voorzien. Ook hier lopen de remblokken aan maar kan de schijf nog ronddraaien. Ik ga ik ervan uit dat het na inrijden zal inslijten.

Nu nog eens naar de immer groeiende voorraad remslangen en leidingen gekeken.
De slang zal logischerwijs aan de voorzijde van de auto zitten zodat deze van de stofplaat naar het vaste-wereld-aansluitpunt op het chassis zal komen.

De slang lijkt hiervoor toch circa 5cm te kort (minimaal).
Het stukje remleiding dat aan de klauw zou moeten komen lijkt daarentegen 2x te lang. Dan vraag ik mij af of het niet veel logischer zou zijn om een lange remslang te nemen die van de klauw meteen naar het chassisaansluitpunt zou gaan (mannetje-vrouwtje van een cm of 50). Waarom zou je immers het korte stukje remleiding nog van klauw naar stofplaatbevestigingspunt willen?

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2012 10:50 #119580 door Niek de Boer
Mooi ,dat het is gelukt! Slang 671592 (2 vrouwtjes ) moet passen.Als je een langere slang neemt komt die bij sturen en op en neer veren gegarandeerd ergens tegen aan. Succes

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2012 19:38 #120401 door Arno Pfennings
Het heeft even wat geduurd maar volgens mij is het gelukt....en niet zonder slag of stoot.
Ik heb van elke stap een foto gemaakt en zal deze nog plaatsen zodat meerdere zoekende hier wat aan hebben.

Na heel wat materiaalvarianten te hebben gehad is het geworden:

Een "Shim/Vulschijf" gemaakt van de oude kleine stofplaat van de trommelrem (plaatje wat net op de as zit. Hiermee werd de klauw net voldoende in links/rechts tov van de schijf geplaatst. De schijf zit tussen ophangingsplaat en de remklauwbevestigingsplaat.

Dan de remslangbevestigingsstrip voorzien van een nieuw en groot gat (16mm) dicht bij de stofplaat.

Vervolgens een korte male-male remleiding van 20cm tussen klauw en remslang aan de bevestigingsstirp stofplaat. Deze verbinding loopt nu over de ophanging ipv eronder door. Aan de slangkant en beetje loctite en aan de remklauw kant geen loctite.
Remslang (female-female) iets langer om niet te strak te staan bij het opkrikken. Lengte is ca 46cm en van rvs
De remslang zit met een U-kelmplaatje vast op de stofplaatstrip en op dezelfde manier aan het chassisbevestigingspunt
Remklauwbouten met een beetje loctite en de originele borgplaatjes vastgezet met 10kg/momentsleutel.
Ontluchten, vacuumslang van bekrachtiger op de nippel, wielen erop, starten en de garage in en uit geflitst...WAT EEN VERSCHIL!!!!
Nog checken of er nog iets aan de achterwielremcylinders moet gebeuren of een remkrachtbegrenzer hier nog wel nodig is.

Nu heb ik dus een amazon met geweldige remmen....maar is helaas nog geschorst. Ik las dat ik ongestraft naar de apk-plek mag rijden en dat ik na goedkeuring pas de schorsing moet afmelden...klopt dat?

Groet

Arno

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD