Schijfrem volvo amazon 63
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2012 12:33 #119481
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Schijfrem volvo amazon 63
Om de klauw te centreren zou die verder naar buiten moeten aangezien er meer ruimte zit aan de binnenzijde...maar dit zou m.i. alleen mogelijk zijn als de remklauwmontageplaat dmv vulringen aan de ophanging gemonteerd zou worden...kan toch niet de bedoeling zijn...of wel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2012 14:25 #119483
door Arno Pfennings
Weer een stukje verder. Ik had de verdenking op de oliekeerring en het achterste lager. Als die namelijk niet ver genoeg op de as zitten zal de remschijf iets te ver naar buiten gemonteerd zijn. Alles eraf, lager/keering goed op de plek en alles weer gemonteerd. Nog steeds hetzelfde.
Onder het motto "meten is weten" de afstand van remklauw tot remschijf met voelermaatjes gemeten en aan de binnenkant was het 2,9mm en aan de buitenkant ca 0,35mm...het zou dus betekenen dat de remklauw/remklauwmontageplaat ca. 1.2mm naar buiten zou moeten verplaatsen...
Laat dit nu net de materiaaldikte zijn van de stofplaat...
Dus, ALS de stofplaat zoals in het werplaatshandboek staat eerst gemonteerd wordt en hier tegenaan komt de remklauwplaat dan schuift de remklauwplaat dus 1.2mm naar buiten...echter...is de stofplaat voorzien van verdikkingen rond de as waardoor de remklauwplaat hier nooit tegenaan zou kunnen liggen.
Is de stofplaat gewoon niet goed en moet het er een zijn die vlak is rond de as en daardoor wel als eerste gemonteerd kan worden?
Onder het motto "meten is weten" de afstand van remklauw tot remschijf met voelermaatjes gemeten en aan de binnenkant was het 2,9mm en aan de buitenkant ca 0,35mm...het zou dus betekenen dat de remklauw/remklauwmontageplaat ca. 1.2mm naar buiten zou moeten verplaatsen...
Laat dit nu net de materiaaldikte zijn van de stofplaat...
Dus, ALS de stofplaat zoals in het werplaatshandboek staat eerst gemonteerd wordt en hier tegenaan komt de remklauwplaat dan schuift de remklauwplaat dus 1.2mm naar buiten...echter...is de stofplaat voorzien van verdikkingen rond de as waardoor de remklauwplaat hier nooit tegenaan zou kunnen liggen.
Is de stofplaat gewoon niet goed en moet het er een zijn die vlak is rond de as en daardoor wel als eerste gemonteerd kan worden?
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2012 15:40 #119486
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Schijfrem volvo amazon 63
Arno,zoals op blz 130 afb11.2 de remleiding zit,moet het zeker niet.De remleiding hoort op jouw auto helemaal niet zo.Hij moet zoals ik in mijn bijgestelde versie heb beschreven.
Vervolgens moet van binnen naar buiten alles als volgt worden gemonteerd:
aan de uiterste binnenkant zit de arm waar de stuurstang aan vast zit.Deze stuurstang heeft twee gaten waarmee hij aan de onderste twee gaten van het fuseestuk uiteindelijk vast komt te zitten met de 2 langste van de 4 bouten.
Dan zit aan de buitenkant van fuseestuk de plaat waar de remklauw op vast moet komen .Het geheel gladde gedeelte van deze plaat komt tegen het fuseestuk aan te liggen en de andere kant van die plaat waar de remklauw aan vast zit heeft een stuk wat rond het middengat is uitgefreesd.Deze kant moet naar buiten wijzen.Nu komt de stofplaat er tegenaan.Je zet nu de 4 bouten en moeren vast.
Wanneer de remschijf nu na montage niet goed zit ten opzichte van de klauw,kunnen er verschillende zaken niet kloppen.
Ten eerste kan het zijn,dat de loopringen van een van de lagers niet tot aan de aanslag er in zijn geperst.Dan zitten de lagers of een van de twee ook niet op hun plaats.Indien deze wel goed zitten.kan het zijn,dat de vetkeerring die tegen het binnenste (grote) lager zit niet goed of niet ver genoeg zit.Deze vetkeerring moet er vrijwel helemaal inzitten.Er mag een klein stukje 1mm uitsteken.Ook is het mogelijk dat de vetkeerring met zijn binnenrand niet over de rand van het fuseestuk wil schuiven.Dan past de zaak ook niet.Dit laatste gebeurt herhaaldelijk.De schijf zit dan te ver naar buiten.
Succes vr groet niek de boer.
Ik weet niet waar je woont,maar ik woon in Oisterwijk bij Tilburg en als je in de buurt woont wil ik wel even komen kijken
Vervolgens moet van binnen naar buiten alles als volgt worden gemonteerd:
aan de uiterste binnenkant zit de arm waar de stuurstang aan vast zit.Deze stuurstang heeft twee gaten waarmee hij aan de onderste twee gaten van het fuseestuk uiteindelijk vast komt te zitten met de 2 langste van de 4 bouten.
Dan zit aan de buitenkant van fuseestuk de plaat waar de remklauw op vast moet komen .Het geheel gladde gedeelte van deze plaat komt tegen het fuseestuk aan te liggen en de andere kant van die plaat waar de remklauw aan vast zit heeft een stuk wat rond het middengat is uitgefreesd.Deze kant moet naar buiten wijzen.Nu komt de stofplaat er tegenaan.Je zet nu de 4 bouten en moeren vast.
Wanneer de remschijf nu na montage niet goed zit ten opzichte van de klauw,kunnen er verschillende zaken niet kloppen.
Ten eerste kan het zijn,dat de loopringen van een van de lagers niet tot aan de aanslag er in zijn geperst.Dan zitten de lagers of een van de twee ook niet op hun plaats.Indien deze wel goed zitten.kan het zijn,dat de vetkeerring die tegen het binnenste (grote) lager zit niet goed of niet ver genoeg zit.Deze vetkeerring moet er vrijwel helemaal inzitten.Er mag een klein stukje 1mm uitsteken.Ook is het mogelijk dat de vetkeerring met zijn binnenrand niet over de rand van het fuseestuk wil schuiven.Dan past de zaak ook niet.Dit laatste gebeurt herhaaldelijk.De schijf zit dan te ver naar buiten.
Succes vr groet niek de boer.
Ik weet niet waar je woont,maar ik woon in Oisterwijk bij Tilburg en als je in de buurt woont wil ik wel even komen kijken
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2012 15:58 #119489
door Arno Pfennings
Hoi Niek,
De vetkeerring (die ik per ongeluk oliekeering noemde) kan los helemaal over de as schuiven, dus ik verwacht niet dat dit de oorzaak is, ook niet als deze iets verder uit de schijfrem zou steken aangezien voldoende ruimte achter op de as is.
Het zal toch niet zo zijn dat de as/lager combinatie te krap is? Voor montage heb ik alles goed in het vet gezet en vooraf ook geprobeerd of het lager over de as te krijgen is en dit leek feilloos te gaan.
Geleen is overigens helaas niet in de buurt van Tilburg
Ik ga het nog eens goed overdenken
Groet
Arno
De vetkeerring (die ik per ongeluk oliekeering noemde) kan los helemaal over de as schuiven, dus ik verwacht niet dat dit de oorzaak is, ook niet als deze iets verder uit de schijfrem zou steken aangezien voldoende ruimte achter op de as is.
Het zal toch niet zo zijn dat de as/lager combinatie te krap is? Voor montage heb ik alles goed in het vet gezet en vooraf ook geprobeerd of het lager over de as te krijgen is en dit leek feilloos te gaan.
Geleen is overigens helaas niet in de buurt van Tilburg
Ik ga het nog eens goed overdenken
Groet
Arno
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2012 16:54 #119491
door Arno Pfennings
Zojuist nogmaals de garage in, alles uit elkaar gehaald en de montage remklauwplaat/stofplaat gecheckt en dat zat goed. Eerst de dikke remklauwplaat en dan de stofplaat.
Remschijf bekeken en zoals hiervoor aangegeven kan de losse vetkeerring zonder probleem over de as tot helemaal achter de stofplaat. Als deze dus op de remschijf zit zal die ook nergens gaan klemmen of tegenaan gedrukt worden.
Vervolgens gecheckt of de lagerschalen diep genoeg in de remschijf zaten en ook dat is het geval. Toen weer de vetkeerring er in. Veel vet op lager en as en de boel gemonteerd. Met de momentsleutel de asmoer uiteindelijk erop en 1/3 slag de moer los.
Remklauw weer op om te checken
Zelfde resultaat, 1.2mm uit het midden
:roll:
Remschijf bekeken en zoals hiervoor aangegeven kan de losse vetkeerring zonder probleem over de as tot helemaal achter de stofplaat. Als deze dus op de remschijf zit zal die ook nergens gaan klemmen of tegenaan gedrukt worden.
Vervolgens gecheckt of de lagerschalen diep genoeg in de remschijf zaten en ook dat is het geval. Toen weer de vetkeerring er in. Veel vet op lager en as en de boel gemonteerd. Met de momentsleutel de asmoer uiteindelijk erop en 1/3 slag de moer los.
Remklauw weer op om te checken
Zelfde resultaat, 1.2mm uit het midden
:roll:
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2012 21:05 #119496
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Schijfrem volvo amazon 63
Ik weet ,dat er verschil is tussen de remklauwbevestigingsplaten van een b18 en een b20 amazon.Ook de klauwen zijn verschillend.Ook is de draad in die platen metrisch voor de b20 en voor de b18 engels.Het zal toch niet zo zijn,dat je b18 klauwen hebt en b20 remklauwbevestigingsplaten.Heb je de set als een geheel gekocht,zodat je zeker weet dat het bij elkaar hoort?Ik weet nu niet of bij verschillende bev .platen de bevestigingspunten voor de klauwen meer of minder naar binnen zitten en of de gaten bij b18 en b20 klauwen even ver uit elkaar zitten.Maar ook daar zou verschil in kunnen zitten.De schijven zijn in ieder geval gelijk van beide types.
Ook heb ik wel eens gehad dat de plaatsen waar de 4 bouten op de stofplaat zitten rafelige randen hadden waardoor de naven met de schijven er niet goed op wilden.Dat de keerring los over de rand van het fuseestuk wil glijden wil dat nog niet zeggen ,dat dat ook gaat als hij in naaf zit gemonteerd!Door het intikken van de keerring kan de binnendiameter veranderen.
Maar wat maakt het uit of de schijf niet mooi gelijk door de klauw loopt Als hij maar nergens aanloopt geeft het toch niets.De blokken en de zuigers bewegen toch en nemen dan een andere plaats in.
Ook heb ik wel eens gehad dat de plaatsen waar de 4 bouten op de stofplaat zitten rafelige randen hadden waardoor de naven met de schijven er niet goed op wilden.Dat de keerring los over de rand van het fuseestuk wil glijden wil dat nog niet zeggen ,dat dat ook gaat als hij in naaf zit gemonteerd!Door het intikken van de keerring kan de binnendiameter veranderen.
Maar wat maakt het uit of de schijf niet mooi gelijk door de klauw loopt Als hij maar nergens aanloopt geeft het toch niets.De blokken en de zuigers bewegen toch en nemen dan een andere plaats in.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2012 21:40 #119498
door Arno Pfennings
Het is eigenlijk zo dat de remblokken aan de enge kant er nagenoeg niet in gaan zonder de afdichtrubber teveel te raken.
Aan de rechterkant is dit iets minder het geval maar links sleept de remklauw zelf op 1 plek licht over de schijf
Aan de rechterkant is dit iets minder het geval maar links sleept de remklauw zelf op 1 plek licht over de schijf
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2012 21:41 #119499
door Arno Pfennings
Ik ga morgen de andere kant op te proberen eens monteren zonder keerring en als het dan wel past dan is de oorzaak duidelijk, maar ik verwacht er niet veel van
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-10-2012 11:21 #119507
door Arno Pfennings
Zonder keerring hetzelfde resultaat.
Ik zag op de nordicar wel in een lagersetje iets wat lijkt op vulplaten (of pakking??). Zijn die platen los te krijgen en zou dit een optie zijn om tussen remklauwplaat en ophanging te monteren?
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... cts_id=986
Ik zag op de nordicar wel in een lagersetje iets wat lijkt op vulplaten (of pakking??). Zijn die platen los te krijgen en zou dit een optie zijn om tussen remklauwplaat en ophanging te monteren?
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... cts_id=986
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-10-2012 12:27 #119509
door Arno Pfennings
Ik zie in het werkplaatshandboek dat stofplaat 653821 op de flens van de ophanging wordt gemonteerd maar ik neem aan dat dit niet het geval is als de grote stofplaat wordt gebruikt. Dit zou wel de boel een stukje naar buiten brengen