- Berichten: 3560
Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-07-2021 02:53 #194744
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Ik heb dit
www.volvokv.nl/forum/motor/23208-dat-heb-ik-nouw-weer
al eens meegemaakt.
Nu zul je bij jou geen moer vinden maar stuk koolstof wat een beetje heen en weer ligt te rijden kan wel eens het probleem zijn.
Tijdens meten de compressie goed en tijdens het lopen gaat het stukje kool tussen de klep en de zitting zitten, is de moeite waard om te bekijken.
Want hij heeft even goed gelopen dus ik zoek het in die richting.
succces
Johan Geer.
Nu zul je bij jou geen moer vinden maar stuk koolstof wat een beetje heen en weer ligt te rijden kan wel eens het probleem zijn.
Tijdens meten de compressie goed en tijdens het lopen gaat het stukje kool tussen de klep en de zitting zitten, is de moeite waard om te bekijken.
Want hij heeft even goed gelopen dus ik zoek het in die richting.
succces
Johan Geer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
05-07-2021 08:49 #194745
door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Dat vermoeden had ik inderdaad ook, dat iets de klep verstoorde maar er is niets te zien helaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-07-2021 12:47 #194746
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Je kunt met een scoop in de verbrandingskamer kijken, gewoon de bougies eruit en door te draaien kun je alles zien.
Ik heb zo'n scoop, waar moet je vandaan komen ?
Ik heb zo'n scoop, waar moet je vandaan komen ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
06-07-2021 06:56 #194760
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Waarom nog kijken met een scoop als hij de cilinderkop er gisteren afgehad heeft?
Wonen er dan echt geen cracks op t gebied van B20's in de buurt van Sebastiaan om eens mee te kijken?
Ik heb nog steeds t idee dat er iets over het hoofd wordt gezien en dan is t zo zonde om het hele blok te wisselen.
Dan is t natuurlijk wel handig om te weten waar die boot ligt (?).
Wonen er dan echt geen cracks op t gebied van B20's in de buurt van Sebastiaan om eens mee te kijken?
Ik heb nog steeds t idee dat er iets over het hoofd wordt gezien en dan is t zo zonde om het hele blok te wisselen.
Dan is t natuurlijk wel handig om te weten waar die boot ligt (?).
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
06-07-2021 09:53 #194762
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Ik zie nergens in het verhaal dat hij de cilinderkop er af heeft gehad.
Maar wat ik nog eens zou proberen is om de kleppen van cilinder 3 ruimer te stellen b.v. 1mm misschien dat die niet goed sluiten als de motor wilt gaan lopen..
Ik weet niet of dat je een colortune setje heb anders zou je die eens op cilinder 3 moeten zetten www.gunson.co.uk/product/G4074/Colortune-Single-Plug-Kit-14mm zie je gelijk of dat je vonk in je cilinder heb.
Want een goed compressie hebben en alles qua ontsteking ook goed lijkt mij dat je compressie verliest als de motor wilt gaan lopen.
succes
Johan Geers
Maar wat ik nog eens zou proberen is om de kleppen van cilinder 3 ruimer te stellen b.v. 1mm misschien dat die niet goed sluiten als de motor wilt gaan lopen..
Ik weet niet of dat je een colortune setje heb anders zou je die eens op cilinder 3 moeten zetten www.gunson.co.uk/product/G4074/Colortune-Single-Plug-Kit-14mm zie je gelijk of dat je vonk in je cilinder heb.
Want een goed compressie hebben en alles qua ontsteking ook goed lijkt mij dat je compressie verliest als de motor wilt gaan lopen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
07-07-2021 06:49 #194774
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Dit schreef Sebastiaan op 4 juli, Johan:
Kop er af gehaald en op het eerste oog geen gekkigheden.
De klepspeling van cilider 3 nog wat wijder zetten kan inderdaad nog een idee zijn. Zou het nog kunnen dat één van die kleppen stroef in de kop schuift waardoor hij enigszins traag sluit?
Kop er af gehaald en op het eerste oog geen gekkigheden.
De klepspeling van cilider 3 nog wat wijder zetten kan inderdaad nog een idee zijn. Zou het nog kunnen dat één van die kleppen stroef in de kop schuift waardoor hij enigszins traag sluit?
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
07-07-2021 21:51 #194787
door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Afgelopen 2 dagen bezig geweest met het staartstuk verwijderen, wat zeer moeilijk ging ivm corrosie en alle bouten die muurvast zaten. Vanmiddag terloops toch nog even naar de kop en pakking gekeken en wat denk je: de pakking was op 2 plekken kapot. Cilinder 1 en 4 lekten zo te zien uitlaatgassen naar het koelkanaal. Het koel kanaal van cilinder 3 heeft een andere kleur dan de rest en ik vermoed dat daar minder koelwater heeft gestroomd. En er lijkt een lek te zitten tussen 3 en 4. Heel gek want alle cilinders hadden 12+ bar compressie. Misschien dat cilinder 4 het mengsel van cilinder 3 vroegtijdig heeft laten ontbranden of de flow heeft verstoord. Ik heb de cilinderkant en de kop kant schoongemaakt en een nieuwe pakking er tussen gezet. (Helaas) nu even op vakantie dus pas daarna kan ik de motor testen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 555
07-07-2021 22:40 #194795
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Ik volg dit topic, maar zit nu toch wel met wat vragen. de kop was er toch af geweest? En "geen gekkigheden" geconstateerd? Daarna niet gevlakt? En geen nieuwe koppakking bij montage?
Ik begrijp niet dat er nu opeens zulke manco's bij de pakking worden vastgesteld.....?
Ik begrijp niet dat er nu opeens zulke manco's bij de pakking worden vastgesteld.....?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
07-07-2021 22:55 #194797
door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
helemaal mee eens. toen ik de kop er af haalde was het al laat op de dag en ik was behoorlijk klaar met t blok. Had zelf al de beslissing genomen om er een ander blok in te zetten en daarom niet goed gekeken.
Kop hoeft niet gevlakt te worden, we hebben t gemeten en er is geen kromming oid. Er zit nu een nieuwe pakking tussen.
Kop hoeft niet gevlakt te worden, we hebben t gemeten en er is geen kromming oid. Er zit nu een nieuwe pakking tussen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
11-07-2021 10:16 #194822
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Rot hè, dat je af en toe ook nog op vakantie moet
.
Blijft een apart verhaal, goede compressie en tegelijkertijd diverse lekkages koppakking. Maar waarschijnlijk wel de oorzaak van de problemen. Trek de bouten wel in de juiste volgorde en met de juiste kracht aan, en trek ze na een aantal draaiuren ook nog even na!
Ben benieuwd of, en hoop van harte voor je dat, de problemen hiermee opgelost zijn!
Keep us posted!
Blijft een apart verhaal, goede compressie en tegelijkertijd diverse lekkages koppakking. Maar waarschijnlijk wel de oorzaak van de problemen. Trek de bouten wel in de juiste volgorde en met de juiste kracht aan, en trek ze na een aantal draaiuren ook nog even na!
Ben benieuwd of, en hoop van harte voor je dat, de problemen hiermee opgelost zijn!
Keep us posted!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.