- Berichten: 18
Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
In mijn wanhopige zoektocht naar de oplossing van mijn motor probleem ben ik terecht gekomen op dit forum. Zeer leerzaam en ik hoop dat iemand me in de goede richting kan wijzen.
Vorig seizoen heb ik een oude speedkruiser gekocht met een B20 AQ130 blok. Het blok liep fantastisch, koude start zonder brandstof pompjes, laag in toeren etc. Na een aantal keer varen kreeg ik motor problemen. De vlotter schroef die de drijver vasthoudt was los getrild en de benzine spoot uit het gaatje.
Ik heb vervolgens meteen de 2 Solex 44pa1 carburateurs schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen, en versneller membraam.
Daarnaast heb ik de contactpuntjes los gehad en geprobeerd om weer goed te installeren. Vanaf dat moment is het drama.
Blok wilde slecht starten, liep op 3 cilinders en wilde alleen hoog in toeren blijven draaien. Na enkele momenten viel de motor dan uit, tenzij ik flink gas bij gaf.
Mijn idee was dat de kanalen in de carbs misschien verstopt waren en ik heb alles ultrasoon laten reinigen. Geen enkele verbetering helaas.
Vervolgens heb ik op aanraden van anderen een 123ignition gekocht en laten installeren door een boot specialist. Hij heeft tevens de carbs nogmaals 2x ultrasoon gereinigd want er was sprake van verstoppingen.
Alles geïnstalleerd kregen we het blok niet laag in toeren en cilinder 3 doet nog steeds niet lekker mee.
Kleppen zijn gesteld, tuimelaars zijn gemeten, alles beweegt identiek.
Andere set solex carbs + inlaat spruitstuk er op gezet, geen ander resultaat
Uitlaatspruitstuk is schoon, geen blokkades. Uitlaat ook geen blokkades. Toch de spruitstukpakking vervangen ivm mogelijke valse lucht.
Nieuwe bougies
Brandstof E98
Carburateurs krijgen brandstof, sproeiers werken, versnellers werken.
Bougies vonken
Compressie is 10.3 op alle cilinders.
Nou zag ik vandaag dat de 123ignition curve nog op 0 stond, aangezien de verdeler niet benoemd is in de lijst in de handleiding( Bosch 0 231 153 012), heb ik diverse standen geprobeerd. 3 en 4, E en F. Geen merkbaar verschil helaas. Moet ik de ontsteking nogmaals afstellen als ik de curve verander?
Huidige plaatje:
Motor start alleen als ik benzine in de venturi's pomp en gas blijf geven. Hoog in toeren lijkt t wel okay maar na een halve minuut valt de motor stil. Als ik mijn vingers deels op de venturi's leg dan zakt het toerental en loopt de motor veel beter.
Ik ben een beetje ten einde raad, zijn er misschien nog dingen waar ik naar kan kijken? Zou het de ontsteking kunnen zijn, of wellicht de bobine of bougiekabels (deze zijn nog niet vervangen)?
Mijn volgende stap zal zijn dat ik een andere cilinder kop er op zet, het is schieten met hagel op dit moment. Misschien dat er een klep niet goed meewerkt..
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, of in elk geval tips kan geven
Met vriendelijke Groet,
Sebastiaan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Bobine zou ik het zomaar niet op steken omdat de motor op drie cilinders loopt.
Ik heb zelf ook wel eens zoiets gehad bougies vonkten wel buiten de motor maar eenmaal in de motor dikke problemen.
Ik hoop dat er op het moment geen ontstoorde kabels op zitten (koolstof kern) want dan moet je het zeker doen.dit spul werkt niet goed op een B18/B20 motor heb het zelf ondervonden.
Maar als het lukt en de kabels zijn lang genoeg zou je de kabels van cilinder 3 en 4 eens om kunnen wissellen gaat dan cilinder 4 niet meedoen weet je het zeker.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Heb je geen spruitstuk voor een carburator?
Heb je de carburators en spruitstuk ook al eens op lekken gecontroleerd, aanzuigen van valse lucht, want je zegt als je de venturie gedeelteljk afdicht gaat hij beter lopen.
Hoe zit het met de aansluitingen op het spruitstuk heb je die al eens losgehaald en afgedicht, carterontluchting etc.
heb je het vlotterniveau al eens gecontroleerd.
Zit er geen scheurtje in je spruitstuk?
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 211
Indien 2de-hands: kijk even in de verdeelkap, Soms zit er een verkeerde verdeler of rotor op.
Misschien dat 1 van die contacten (de 3de cylinder) geen goed contact maakt?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 680
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
www.123ignitionshop.com/nl/module/xenfor...ails?id_xenforum=368 hier staat dat curve E gebruikt kan worden, die ga ik zo nogmaals proberen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 211
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.