Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders

Lees meer
26-06-2021 23:41 #194667 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Op foto drie zie ik dat de inlaatklepspelingschroef van de derde cilinder veel dieper in gedraaid staat, dit zou kunnen wijzen op een versleten nokkenas, waardoor de motor maar op drie cilinders loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2021 01:56 #194671 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Wat Johan zegt ie waar, ik zou de ligthoogte van de kleppen maar eens controleren.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2021 07:59 - 27-06-2021 08:30 #194672 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Controle daarvan kan natuurlijk nooit kwaad; in dit geval lijkt me het echter niet de oorzaak omdat het blok op t ene moment prima loopt en op t volgende moment niet. Een versleten nokkenas zal blijvend problemen veroorzaken waarbij de motor niet opeens weer een periode goed loopt.

Ik heb het hele draadje nogmaals doorgelezen en je hebt al zoveel vervangen/gewisseld om dingen uit te sluiten dat het écht lastig wordt. Om kierewiet van te worden. Wat zien we over t hoofd???
- carburateurs zijn gereinigd en ook met een andere set geen verbetering.
- bougies zijn vernieuwd.
- bougiekabels zijn onderling gewisseld en vervolgens ook nog vernieuwd.
- storing zowel met conventionele als met 123 ontsteking.
- compressie is goed.

Het enige is dat je op een gegeven moment verbetering had met een andere verdeelkap. En even later toch weer niet en nogmaals gewisseld.
Door een nieuwe? Maken de stekkers écht goed contact? Rotor ook vervangen?
 

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sebastiaan Milius (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
29-06-2021 12:06 #194686 door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Interessant dat er verschil zit in de inlaatklepspelingschroef van de derde cilinder, dat was mij nog niet opgevallen. Het zou verklaren waarom cilinder 3 naar mijn idee te weinig mengsel krijgt. Elektrisch probleem lijkt me onwaarschijnlijk want dan zou t ook bij andere cilinders moeten voor komen en dat is niet het geval. Lijkt me dan inderdaad te wijzen op slijtage van de nokkenas of van de klepsteel (als dat kan?)
De afgelopen dagen heb ik helaas geen tijd gehad om te sleutelen, in de loop van deze week ga ik weer verder. Wat we sowieso gaan controleren is of de kleppen wel goed open gaan ( compressor in uit- en inlaat poort met bougie er uit)
Stel het is de nokkenas die versleten is, moet ik dan ook de kop van t blok af halen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2021 13:46 #194690 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Ja, Sebastiaan, Nokkenas wisselen, gaat niet zomaar.
Cylkop er af, nadat koelwater circuit leeg is! distributie deksel eraf, dan de nokvolgers er uit halen (met behulp van een sterke magneet (er zijn slimmerikken die laten ze zitten, maar het risico is dan, dat ze als de nokkenas uitgebouwd is, deze in het carter kunnen vallen).
Het is eigenlijk bij de oude garde algemeen bekend dat de nokken van de 3e cyl vaak sneller slijten dan de andere.
 Is inderdaad typisch

Ik zou zeggen  koop een Boek van HAYNES, en daar wordt je. zeker als je niet zo veel ervaring hebt een stuk wijzer van.
 Succes Fred kok
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2021 14:19 - 29-06-2021 14:21 #194691 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Oude nokvolgers erin laten bij een nieuwe nokkenas is helemaal geen goed idee, de kontaktvlakken ervan die op de nokken liggen slijten en vervormen zich naar het verslijt van de nokkenas en zijn daardoor nooit meer goed en vlak, zoals ze voor een nieuwe nokkenas cq de nokken ervan moeten zijn. Voor het naar boven eruit trekken van de nokvolgers is er een speciaal gereedschap, en meestal willen ze er makkelijk uit, maar soms door aangekoekt vuil op het onderste deel niet. Ik ken trouwens iemand die de wissel zonder de kop eraf te halen doet, maar dan moet de motor uit de auto (of er al uit zijn), dan kan men de nokvolgers van onderen wisselen (carterpan eraf).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
29-06-2021 19:25 - 29-06-2021 19:27 #194695 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders

Oude nokvolgers erin laten bij een nieuwe nokkenas is helemaal geen goed idee, de kontaktvlakken ervan die op de nokken liggen slijten en vervormen zich naar het verslijt van de nokkenas en zijn daardoor nooit meer goed en vlak, zoals ze voor een nieuwe nokkenas cq de nokken ervan moeten zijn. Voor het naar boven eruit trekken van de nokvolgers is er een speciaal gereedschap, en meestal willen ze er makkelijk uit, maar soms door aangekoekt vuil op het onderste deel niet. Ik ken trouwens iemand die de wissel zonder de kop eraf te halen doet, maar dan moet de motor uit de auto (of er al uit zijn), dan kan men de nokvolgers van onderen wisselen (carterpan eraf).
succes,
Rudi


 
Ik gebruik een magneetje om de nokvolger er uit te halen. Via de onderkant  lijkt mij een sterk verhaal, dan moet eerst de nokkenas er uit zijn en dat is een hele opgave als de nokkenvolgers er nog inzitten.  

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2021 22:52 #194696 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Oké, ik wil best mee gaan met het idee dat de nokken van de 3e cilinder versleten zijn, zeker omdat dit een typisch probleem is dat vaker voor komt. 
Maar, hoe is dan te verklaren dat het blok het ene moment prima loopt en het volgende moment niet???

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
29-06-2021 22:56 #194697 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Hans, 

Ik had ook een B20 die beroerd liep, bleek dat een nokvolger in een aantal stukken gebroken was. Zoiets kan van het ene op het andere moment gebeuren en een verklaring kunnen zijn.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2021 23:21 #194698 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Hallo Matthieu,
hij verwijderd de tuimelaaras en de stoterstangen zodat er geen klepverendruk op de nokvolgers zit, legt het blok op zijn zijkant, carterpan en distributiedeksel eraf, draait de nokenas een keer helemaal rond zodat de volgers niet meer in de weg zitten voor het eruit trekken van de nokkenas, verwijderd de nokkenas, verwijderd de nokvolgers naar binnenin het blok. Daarna de nieuwe nokvolgers diep genoeg erin stoppen, nokkenas erin, distributiedeksel en carterpan er weer op en het blok rechtop zetten, stoterstangen erin en tuimelaaras monteren.
Ik wil hiermee niet aangeven dat dit de eenvoudigste manier is, zeker indien het blok nog gemonteerd is. Maar diegen die ik ken die dit doet is er een van het type "carterpan- en distrubutiedekselpakking kan men met vloeibare pakking weer dicht krijgen, dus men hoeft dan niet ook een koppakking nieuw te kopen". Maar bij een niet ingebouwd blok zonder kop- en/of koppakkingproblemen zou het een optie kunnen zijn, en dan zou men ook de oliepomp kunnen controleren.
groeten,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.